Realtime statusinformatie voor verlader, 4PL en klant
Schneider Electric implementeert Shippeo
Ook de klanten van Schneider Electric streven een zo efficiënt mogelijke organisatie na. Daarom weten ze graag heel precies wanneer ze een zending bij hun magazijn mogen verwachten. Het laat hen toe op het juiste moment de juiste personeelsbezetting te voorzien en ook de verdere stappen in de supply chain minutieus te plannen. Via de software van Shippeo hebben zowel Schneider Electric, logistieke partner Kuehne & Nagel als de eindklant in real time zicht op de status van het transport naar productievestigingen, distributiecentra en andere bestemmingen.
Schneider Electric is een Franse groep die oplossingen levert voor energiebeheer en automatisering. Het bedrijf biedt onder meer technologie, software en services die zorgen voor meer efficiëntie en duurzaamheid in woningen, gebouwen, datacenters, infrastructuur en in de industrie. Het aanbod van Schneider Electric is bijzonder breed: van lichtschakelaars en domotica, alles voor elektrische installaties en gebouwautomatisering, tot componenten voor datacenters en industriële automatisering. Schneider Electric telt wereldwijd 142.000 medewerkers en realiseert een omzet van ongeveer 24 miljard euro.
Schneider Electric heeft zich in regio’s georganiseerd. “Elke regio beheert een eigen supply chain voor productie en logistiek”, zegt André Groenendaels, GSC Europe Logistics VP bij Schneider Electric. “Binnen die supply chain bevindt zich veel verkeer van en naar interne klanten, bijvoorbeeld van de ene productievestiging naar een andere, of tussen twee distributiecentra. Even goed beheren we de toelevering aan externe klanten, inclusief de last mile. Vanuit onze distributiecentra bevoorraden we de groothandel, maar we leveren ook rechtstreeks aan klanten, bijvoorbeeld aan bedrijven die bedieningsborden voor elektrische installaties fabriceren.”
Zicht op logistieke stromen
Om een beter zicht te krijgen op de status van al die bewegingen, maakt Schneider Electric gebruik van de supply chain software van Shippeo. Die oplossing biedt verladers, vervoerders en eindklanten continue monitoring en nauwkeurig voorspelde aankomsttijden van leveringen, zodat ze tijdig en correct op de leveringen kunnen anticiperen. “Voor de bewegingen binnen de groep is het vaak heel belangrijk te weten wanneer een verzending zal aankomen”, zegt André Groenendaels. “Bijvoorbeeld wanneer het om materiaal gaat dat nodig is in een productieproces.”
Daarbij is het vooral belangrijk te kunnen anticiperen op vertragingen in het transport. Minstens even belangrijk is dat die informatie vlot kan doorstromen naar alle betrokken partijen. Voor het transport binnen de groep werkt Schneider Electric met logistieke partner Kuehne & Nagel. Ook dat bedrijf gebruikt Shippeo, wat het uiteraard makkelijker maakte om sneller de relevante informatie over de logistieke stromen ter beschikking te hebben. Intussen heeft Schneider Electric via Shippeo zicht op ruim dertig procent van alle logistieke stromen tussen de eigen vestigingen. Tegen uiterlijk het einde van het jaar wil het bedrijf dat cijfer optrekken tot zestig procent. De inzet van de IT-oplossing maakte het verder ook mogelijk om een dichter en proactief beheersysteem te ontwikkelen bij Kuehne & Nagel en Schneider Electric.
Consensus
Bij de externe logistiek waren onder meer de distributeurs vragende partij voor meer nauwkeurige informatie over de verwachte aankomsttijden van leveringen. “Die bedrijven willen zich uiteraard ook zo efficiënt mogelijk organiseren”, zegt André Groenendaels. “Daarom is die informatie ook voor hen van cruciaal belang. Vaak krijgen we immers een bepaald tijdsslot aangeboden, waarbinnen de klant de levering dan ook effectief verwacht.”
De beschikbaarheid van betere informatie laat bovendien toe forwarders efficiënter te beheren. “De informatie uit Shippeo zorgt voor meer consensus tussen de logistieke partner en de klant”, klinkt het. “Vroeger waren ze het niet altijd eens over de juiste versie van de feiten.” Dankzij de informatie uit Shippeo kan de vervoerder bewijzen dat hij wel degelijk heeft geleverd binnen het tijdsslot dat contractueel met de klant was afgesproken. Even goed toont de informatie uit Shippeo glashelder aan dat de levering effectief te laat was.
Realtime data vervangen telefoongesprekken
Verder ziet Schneider Electric het gebruik van Shippeo ook in het kader van zijn streven naar continue procesverbetering. “Ik denk daarbij onder meer aan de verbetering van de dienstverlening aan de klant”, legt André Groenendaels uit. “Klachten over vertraagde leveringen komen doorgaans bij de frontoffice aan. Daar kan de medewerker via Shippeo in real time zien waar de vrachtwagen zich bevindt en wat de verwachte aankomsttijd is. Even goed gebeurt het dan dat de frontoffice aan de klant kan bevestigen dat de levering wel degelijk is uitgevoerd, maar dat de goederen blijkbaar nog niet zijn gereceptioneerd, waardoor ze nog niet zichtbaar zijn in de systemen.”
De onmiddellijke beschikbaarheid van die informatie via Shippeo vormt een groot verschil met vroeger. “Wanneer een klant opbelde om te vragen waarom een levering op zich liet wachten, zette dat onvermijdelijk een ketting telefoongesprekken in gang. De frontoffice contacteerde de transporteur. Die belde op zijn beurt met de chauffeur en koppelde daarna terug, waarna de frontoffice opnieuw de klant te pakken moest krijgen om de informatie door te geven. Vandaag volstaat één telefoontje.”
Integratie met klantenportaal
En op termijn is zelfs dat ene telefoontje niet meer nodig. Kuehne & Nagel heeft Shippeo geïntegreerd met zijn software voor transportplanning. “Zelf hebben wij geen TMS in gebruik”, zegt André Groenendaels, “maar we hebben Shippeo wel geconnecteerd met onze SAP-omgeving. Zo kunnen we binnen SAP het vertrek van alle zendingen registreren – en tracken tot bij hun aankomst.” Het portaal met de trackinginformatie is op zijn beurt geïntegreerd met het klantenportaal van Schneider Electric.
“Via dat klantenportaal willen we de informatie uit Shippeo ontsluiten. Dan hoeft de klant niet meer op te bellen om de status van een zending op te vragen, maar kan hij die in real time op het platform volgen.” Schneider Electric doet dat in de eerste plaats om aan een concrete behoefte van de klanten tegemoet te komen. “De klant is vragende partij voor dat soort informatie. Ieder bedrijf zoekt naar oplossingen om de personeelsbezetting in de distributiecentra te optimaliseren. Wanneer je exact weet wanneer welke zendingen aankomen, kun je die personeelsbezetting beter inplannen. De beschikbaarheid van de informatie uit Shippeo heeft op die manier een rechtstreekse impact op personeel en productiviteit.”
Regionale keuze
Schneider Electric kwam op een vakbeurs met Shippeo in contact. Daarna woonde het bedrijf verschillende klantenevenementen van het softwarehuis bij. “Op basis van de ervaringen die de klanten over het gebruik van Shippeo deelden, beslisten we zelf een test uit te voeren.” Liever dan eerst een theoretisch marktonderzoek te doen, koos Schneider Electric ervoor twee tools in de praktijk uit te proberen. Daar kwam Shippeo uiteindelijk als best passende oplossing uit naar voren. “Momenteel hebben we Shippeo alleen binnen de regio Europa uitgerold”, aldus nog André Groenendaels. “Het traject rond de last mile voor externe klanten is momenteel enkel in Frankrijk beschikbaar.” Voor het gebruik van dit type oplossingen krijgen de verschillende regio’s veel vrijheid vanwege de hoofdzetel in Parijs. “Voor het lucht- en zeevrachtverkeer hebben we globaal één oplossing in gebruik. Maar wegtransport blijft toch veel meer een regionale aangelegenheid. We krijgen de vrijheid om daar zelf de nodige oplossingen voor te kiezen, maar uiteraard houdt de hoofdzetel wel de ROI van de gekozen toepassingen in de gaten.”