Raja stelt herbruikbare verzenddozen van Re-Zip voor
Raja, een van de toonaangevende distributeurs van verpakkingen in Europa, lanceert een concrete oplossing om e-commerce verpakkingen te hergebruiken. Daarvoor tekende het bedrijf een overeenkomst met de Deense start-up Re-Zip om diens herbruikbare dozen in diverse Europese landen te introduceren. De e-commerce dozen van Re-Zip kunnen tot tien keer opnieuw worden gebruikt dankzij een retoursysteem in samenwerking met verschillende postdiensten. Raja biedt de nieuwe verpakkingsoplossing aan in België, Nederland en sinds oktober 2024 ook in Frankrijk.
De Re-Zip-dozen zijn gemaakt van duurzaam karton dat uit Europa afkomstig is. Ze zijn makkelijk op te vouwen en ontworpen voor maximaal tien circulaties, waarna ze gerecycled kunnen worden. Wanneer de verzenddozen correct worden verwerkt, zouden ze twee aanzienlijke voordelen bieden: een onmiddellijke vermindering in verpakkingsafval en een lagere CO2-voetafdruk dan een wegwerpverpakking vanaf vijf circulaties Zo blijkt uit een studie van Re-Zip en Deloitte.
Een circulatie verloopt in vier stappen:
- E-commerce bedrijven: De webshop verstuurt de producten in een herbruikbare Re-Zip-doos. Om de klant te motiveren de doos terug in te leveren, kan de handelaar eventueel een korting of een ander voordeel aanbieden.
- Consumenten: Bij het ontvangen van een pakketje scant de klant de QR code op de doos om de dichtsbijzijnde inleverpunten te bekijken. Bij deze ‘Drop Points’ kan de consument de verpakking eenvoudig inleveren.
- Postdiensten: Bpost (België) of DHL (Nederland) stuurt de doos terug naar Raja.
- Raja ontvangt de doos, controleert de kwaliteit en maakt ze klaar voor hergebruik. Daarna is de doos opnieuw beschikbaar om door webshops aangekocht te worden.