Radial verhuisd naar nieuw fulfilmentcenter in Groningen

Radial, een aanbieder van b2c e-commerce orderfulfilmentoplossingen die deel uitmaakt van Bpostgroup, heeft zijn – te klein geworden – bestaande magazijn overgeheveld naar een modern fulfilmentcenter in het Nederlandse Groningen. Het magazijn van 26.000m² moet ervoor zorgen dat de ordervoorbereiding voor webwinkels zo efficiënt en effectief mogelijk verloopt. Daarbij gaan mens en robotica hand in hand.

De locatie op het bedrijventerrein Westpoort langs de A7 in Groningen is speciaal uitgerust om te voldoen aan de toenemende consumentenvraag en om plaats te bieden aan een brede waaier productvarianten. De ‘cut-off’-tijden blijven ongewijzigd voor klanten. De locatie is volgens Radial gunstig gelegen, vooral voor zendingen vanuit de VS. Pallets van klanten uit de VS worden vervoerd naar de centrale hub in Groningen, van waaruit ze naadloos kunnen worden vervoerd naar Radials netwerk van magazijnen in België, Duitsland, Italië, het VK en Polen.
 
De nieuwe faciliteit heeft twee verschillende opslagsecties: één met gecondenseerde bakkenopslag en één met palletopslag. In het geautomatiseerde deel van het magazijn worden oplossingen als ‘bin-to-person’- en ‘pallet-to-person’-robotica gebruikt, terwijl in een ander deel van het magazijn manuele activiteiten plaatsvinden.
 
AS/RS (automated storage and retrieval systems) monitoren de opslag en het ophalen van eenheidsladingen en stroomlijnen het orderpicking-, verpakkings- en verzendproces. Die systemen werken samen met warehouse management systemen om de productopslag te optimaliseren, de doorloopcapaciteit te verhogen en efficiënte orderpickingstrategieën toe te passen. De dagelijkse planning van het magazijn wordt ondersteund door diverse softwareoplossingen, zoals Manhattan en Mercury, zodat de middelen optimaal kunnen worden ingezet voor specifieke wensen van klanten.
 
In het geautomatiseerde gedeelte werken 299 robots zij aan zij met de medewerkers. Bin-to-person-robotica houdt in dat robots zich door specifieke gangpaden voortbewegen en gestandaardiseerde bakken met items transporteren naar medewerkers bij de pickingstations. Robots voor het verplaatsen van pallets werken op dezelfde manier, maar transporteren volledige pallets. Transportrobots brengen de dozen naar verpakkingsmachines, waar ze worden verzegeld, gewogen en gelabeld voor verzending. Vervolgens transporteren ze de verzegelde en gelabelde dozen naar verzenders. Medewerkers helpen de robots om dozen te vullen, retourstromen te beheren en goederen in ontvangst te nemen. Alle andere processen binnen de vestiging verlopen volledig geautomatiseerd.
 
Het nieuwe magazijn is ontworpen met de nadruk op duurzaamheid en bevat verschillende geïntegreerde elementen die de ecologische voetafdruk moeten minimaliseren. Het magazijn kreeg de BREEAM-score ‘Very Good’.
Foto: Radial

Recente nieuwsberichten

DSV betrekt nieuwbouw voor farmalogistiek

In juli 2018 opent logistiek dienstverlener DSV de deuren van een nieuw gebouw in Gent. Het gebouw vormt een uitbreiding van 10.500m² op DSV’s huidige dedicated distributiecenter voor healthcare, dat nu in totaal 36.000m² beslaat. De uitbreiding drong zich op omdat het aantal klanten voor farmalogistiek bij DSV in België blijft toenemen.

TLN-Conjunctuurenquête duidt op stijgende prijzen, zonder winst

Volgens de Conjunctuurenquête van TLN (Transport en Logistiek Nederland) zijn de prijzen in de transport- en logistieke sector in het eerste kwartaal van 2018 gestegen. Toch blijven de winsten achter omdat ook de kosten voor personeel en brandstof aanzienlijk zijn toegenomen.

Hardis Group vestigt zich in de Benelux

Tot nu werkte adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group met een internationaal team dat samen met de lokale partners verantwoordelijk was voor de activiteiten in de Benelux. Met een nieuw filiaal in Utrecht wil de ontwikkelaar van Reflex WMS nu zijn internationale uitbreiding verder voortzetten en zijn aanwezigheid in Nederland, België en Luxemburg versterken.

Bpost en DHL bundelen krachten voor e-commerce bezorging

DHL Parcel en Bpost gaan niet-exclusief samenwerken onder de naam ‘Dé Benelux bezorgers’. Door samen te werken op het vlak van aanlevering, sortering, uitreiking en retour willen ze het grensoverschrijdend online shoppen makkelijker en sneller maken voor zowel de consument als de webshop.

Eurosender vereenvoudigt verzenden van pakketten in België

Na een succesvolle testperiode is Eurosender nu ook in België officieel van start gegaan. Eurosender is een online platform dat het verzenden van pakketten in België radicaal moet vereenvoudigen. De zoekmotor vergelijkt de tarieven tussen honderden post- en koerierdiensten en biedt consumenten en bedrijven de mogelijkheid om een pakket/pallet tegen de laagste prijs te verzenden, en dat in slechts enkele eenvoudige stappen.

TGW ontwikkelde robotsysteem voor geautomatiseerde piece picking

Tot nu toe werden robots in de material handling-industrie voornamelijk gebruikt voor full case handling. Maar e-commerce biedt nieuwe uitdagingen: een grote verscheidenheid aan orders en het steeds moeilijker aantrekken van nieuwe medewerkers.

SAP helpt Belgische bedrijven bij hun digitale transformatie

Uit de resultaten van SAP’s Technobarometer 2017 – een enquête in opdracht van SAP uitgevoerd bij 1092 Belgische bedrijven – blijkt dat 60% van de Belgische ondernemingen aangeeft dat als er geen stappen worden gezet richting digitale transformatie, groei en competitiviteit steeds moeilijker worden.

Hoogsteder Groep huurt 8.000m² aan WDP in Bleiswijk (NL)

Groenten- en fruitspecialist Hoogsteder Groep, dochtervennootschap van The Greenery, neemt zijn intrek in een door WDP nieuw te ontwikkelen distributiecentrum van ongeveer 8.000m² in het Prisma Bedrijvenpark in Bleiswijk, langs de A12-autosnelweg Den Haag-Utrecht.

‘Automotive Light Vehicle 2025’ moet economie in Euregio Maas-Rijn versterken

‘Automotive Light Vehicle 2025’ is een grensoverschrijdend Interreg-project dat door de EU wordt gefinancierd. Vorige week werd het project in de Euregio Maas-Rijn officieel afgetrapt door hoofdpartner Flanders Make en de vijf overige partners (AutomotiveNL, AMAC GmbH, Technifutur, University of Liège en Campus Automobile Spa-Francorchamps).

Manhattan kondigt verbeteringen voor WMS aan

Het aantal fabrikanten dat rechtstreeks aan de consument verkoopt, zal volgens Forbes dit jaar naar verwachting met 71 procent toenemen. Traditionele warehouses zijn echter niet ontworpen om kleine DTC-bestellingen (direct-to-consumer) af te handelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.