PwC’s 2021 Global Crisis Survey: bedrijven willen meer veerkracht en betere crisisparaatheid

Voor de tweede keer onderzoekt PwC met zijn Global Crisis Survey de reactie van de bedrijfswereld op de COVID-19-crisis. Meer dan 2.800 bedrijfsleiders uit 29 sectoren en 73 landen namen aan de survey deel.

Uit de eerste crisissurvey, gepubliceerd in 2019, bleek dat 95% van de respondenten binnen de komende twee jaar een crisis verwachtte, maar geen pandemie – die helemaal was weggevallen uit de lijst van bedreigingen die bedrijfsleiders vreesden. Het afgelopen jaar heeft volgens PwC verduidelijkt dat de uitdaging van crisismanagement niet gaat over het voorspellen van de toekomst, maar over het omgaan met het onvoorspelbare. Bedrijven moeten zich dan ook concentreren op het bouwen van een basisveerkracht om eender welke crisis te doorstaan.
 
Meer dan 70% van de respondenten uit het onderzoek van dit jaar zegt dat hun bedrijf negatieve gevolgen ondervond van de pandemie, terwijl 20% aangeeft dat de crisis over het algemeen een positief effect had op hun organisatie. Organisaties in de technologie- en gezondheidszorgsector ondervonden vaker een positief effect, terwijl de reis- en horecasector het hardst werden getroffen. Organisaties die het goed deden, vertrouwden vaker op een speciaal crisisteam om hun reactie op de crisis te sturen.
 
Verder blijkt uit het onderzoek dat organisaties zelfs met een goed gedefinieerd crisisteam behoefte hebben aan een flexibel crisismanagementprogramma dat zich kan aanpassen aan verschillende soorten verstoringen. Zo gaf maar liefst 95% van de bedrijfsleiders aan dat hun crisisbeheer moet verbeteren. Slechts 35% van de organisaties had een crisisresponsplan dat ‘zeer relevant’ was, wat betekent dat de meerderheid hun plannen niet crisis-aspecifiek hadden opgesteld – een kenmerk van een veerkrachtige organisatie.
 
De vooruitzichten voor 2021 blijken positief. Volgens de 24ste jaarlijkse Global CEO Survey van PwC, die in maart werd gepubliceerd, denkt een recordaantal van 82% van de Belgische CEO’s dat de wereldwijde economische groei in 2021 zal verbeteren. Er is ook grote bereidheid om de ervaring van de crisis goed te gebruiken. Drie op vier respondenten van de 2021 Global Crisis Survey zeggen dat ze er vertrouwen in hebben dat ze de lessen die ze uit de crisis hebben getrokken, met succes kunnen integreren en de veerkracht van hun organisatie kunnen versterken.
 
Ook Belgische bedrijfsleiders zijn vastbesloten lessen te trekken uit de crisis. Uit de CEO-survey blijkt dat 52% pandemieën en andere gezondheidscrisissen uitdrukkelijk in hun strategische risicobeheeractiviteiten integreert en dat 88% meer aandacht besteedt aan de voorbereiding op systeemrisico’s en zogenaamde black swan-gebeurtenissen. Driekwart richt zich steeds meer op aspecten van risicobeperking die traditioneel door regeringen en multilaterale organisaties worden beheerd.
 
Organisaties die zich nu in een betere positie bevinden, zeggen significant vaker dat ze al veel aandacht hebben besteed aan organisatorische veerkracht en dat ze hebben gepland hoe ze moeten reageren op ernstige verstoringen van de bedrijfsvoering. Zeven op de tien organisaties (69%) zijn van plan hun investeringen in het opbouwen van veerkracht te verhogen. Onder risicomanagers is dat aantal zelfs negen op de tien.
Volgens PwC is veerkracht fundamenteel voor de manier waarop een organisatie een verstoring doorstaat en nieuwe kansen creëert. “Voor bedrijven gaat het erom terug te veren na een massale verstoring”, klinkt het. “Maar belangrijker nog, het gaat erom nieuwe manieren te vinden om te voldoen aan de steeds hogere verwachtingen die aan hen worden gesteld, en om het vertrouwen dat de maatschappij in hen stelt te herstellen.”
 
Over PwC’s Global Crisis Survey
De 2021 Global Crisis Survey is een beoordeling van de reactie van het wereldwijde bedrijfsleven op een ongekende sociale, economische en geopolitieke ontwrichting. Tussen 20 augustus 2020 en 25 januari 2021 deelden 2.814 respondenten uit 73 landen en 29 sectoren hun inzichten over de impact van de crisis.
De volledige 2021 Global Crisis Survey leest u hier.

Bron: PwC 2021 Global Crisis Survey

Recente nieuwsberichten

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Still voegt compacte reachtruck aan portfolio toe

Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, breidt zijn portfolio van reachtrucks uit met de FXR 14C-16C, een compacte aanvulling op de krachtige reachtruck FM-X. De nieuwkomer moet bedrijven met bescheiden eisen aan hun magazijntrucks, maar met een grote behoefte aan compactheid, veiligheid en zuinigheid, een slim alternatief bieden om de magazijnprocessen te optimaliseren.

Kardex Mlog bouwt shuttlemagazijn voor Duits elektronicabedrijf

Kardex Mlog zal als hoofdaannemer een shuttlemagazijn met één gang en ruim 4.400 opslaglocaties voor kleingoedbakken bouwen voor Fischer Elektronik in Lüdenscheid, Duitsland. De elektronicaspecialist koos voor het schaalbare shuttlesysteem van Rocket Solution. Begin juni 2026, slechts vier maanden na de start van de bouw, moet het magazijn operationeel zijn.

Marks & Spencer geeft grootse automatiseringsopdracht aan TGW Logistics

De Britse retailer Marks & Spencer (M&S) en TGW Logistics, leverancier van oplossingen voor material handling, hebben een contract getekend voor een samenwerkingsproject. Het betreft een van de meest omvangrijke opdrachten in de 55-jarige geschiedenis van TGW Logistics. In Daventry (Northamptonshire, VK) zal tegen het voorjaar van 2029 een nieuw, toekomstbestendig distributiecentrum voor voedingsmiddelen met twee temperatuurzones worden voltooid. Robots zullen er cruciale taken uitvoeren, van transport tot opslag en orderverzameling tot het samenstellen van rolcontainers, en zo maximale efficiëntie mogelijk maken.

Dematic implementeert AutoStore voor Belgische ziekenhuizen

Maria Middelares vzw, een non-profit medische organisatie, heeft Dematic als leverancier van intelligente logistieke automatisering geselecteerd om het eerste AutoStore-systeem voor de Belgische zorgsector te implementeren. Vanuit een nieuw logistiek centrum zal het systeem de twee Maria Middelares-ziekenhuizen in Gent en Deinze, evenals de twee medische centra in Aalter en Gentbrugge bevoorraden. Maria Middelares telt in beide ziekenhuizen meer dan 400 artsen en 2.500 medewerkers.

ICO krijgt eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen in Europa

De bouw van Europa’s eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen gaat binnenkort van start bij ICO (International Car Operators) in de haven van Zeebrugge. Het project is het resultaat van een samenwerking tussen drie partijen: ICO, Stow Group en Ceratec.

WDP vergroot logistieke cluster langs E19 in Mechelen

WDP, ontwikkelaar van en investeerder in logistiek vastgoed, breidt zijn aanwezigheid langs de E19 in Mechelen, tussen Antwerpen en Brussel, verder uit. De add-on acquisitie, omvat een totale oppervlakte van ongeveer 25.000m², met een verhuurbare oppervlakte van ruim 12.000m² en bijkomend ongeveer 4.000m² buitenopslag.

Siemens en Capgemini breiden samenwerking uit

Siemens en Capgemini breiden hun strategische samenwerking uit om samen AI-gestuurde digitale oplossingen te creëren voor productontwikkeling, productie en operaties. De oplossingen hebben artificiële intelligentie al van bij de start volledig in hun kern verankerd, in plaats van het slechts achteraf als extra functie toe te voegen. De partners richten zich op zestien toepassingsgebieden die tastbare resultaten kunnen opleveren op het vlak van productie-efficiëntie, time-to-market, kwaliteit, duurzaamheid en meer.

Optioryx zorgt voor warehouseoptimalisering met Pulse en Flux

Softwarebedrijf Optioryx uit Gent levert Warehouse Optimization Software (WOS) die magazijnen moet helpen hun efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en meer uit hun bestaande middelen te halen. Optioryx is ontwikkeld als een laag die boven eender welk magazijnbeheersysteem (WMS) werkt en vult de ontbrekende intelligentie aan met AI-aangedreven oplossingen voor orderpicking, slotting, verpakkingsoptimalisering en mobiele datacaptatie.

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.