PwC’s 2021 Global Crisis Survey: bedrijven willen meer veerkracht en betere crisisparaatheid

Voor de tweede keer onderzoekt PwC met zijn Global Crisis Survey de reactie van de bedrijfswereld op de COVID-19-crisis. Meer dan 2.800 bedrijfsleiders uit 29 sectoren en 73 landen namen aan de survey deel.

Uit de eerste crisissurvey, gepubliceerd in 2019, bleek dat 95% van de respondenten binnen de komende twee jaar een crisis verwachtte, maar geen pandemie – die helemaal was weggevallen uit de lijst van bedreigingen die bedrijfsleiders vreesden. Het afgelopen jaar heeft volgens PwC verduidelijkt dat de uitdaging van crisismanagement niet gaat over het voorspellen van de toekomst, maar over het omgaan met het onvoorspelbare. Bedrijven moeten zich dan ook concentreren op het bouwen van een basisveerkracht om eender welke crisis te doorstaan.
 
Meer dan 70% van de respondenten uit het onderzoek van dit jaar zegt dat hun bedrijf negatieve gevolgen ondervond van de pandemie, terwijl 20% aangeeft dat de crisis over het algemeen een positief effect had op hun organisatie. Organisaties in de technologie- en gezondheidszorgsector ondervonden vaker een positief effect, terwijl de reis- en horecasector het hardst werden getroffen. Organisaties die het goed deden, vertrouwden vaker op een speciaal crisisteam om hun reactie op de crisis te sturen.
 
Verder blijkt uit het onderzoek dat organisaties zelfs met een goed gedefinieerd crisisteam behoefte hebben aan een flexibel crisismanagementprogramma dat zich kan aanpassen aan verschillende soorten verstoringen. Zo gaf maar liefst 95% van de bedrijfsleiders aan dat hun crisisbeheer moet verbeteren. Slechts 35% van de organisaties had een crisisresponsplan dat ‘zeer relevant’ was, wat betekent dat de meerderheid hun plannen niet crisis-aspecifiek hadden opgesteld – een kenmerk van een veerkrachtige organisatie.
 
De vooruitzichten voor 2021 blijken positief. Volgens de 24ste jaarlijkse Global CEO Survey van PwC, die in maart werd gepubliceerd, denkt een recordaantal van 82% van de Belgische CEO’s dat de wereldwijde economische groei in 2021 zal verbeteren. Er is ook grote bereidheid om de ervaring van de crisis goed te gebruiken. Drie op vier respondenten van de 2021 Global Crisis Survey zeggen dat ze er vertrouwen in hebben dat ze de lessen die ze uit de crisis hebben getrokken, met succes kunnen integreren en de veerkracht van hun organisatie kunnen versterken.
 
Ook Belgische bedrijfsleiders zijn vastbesloten lessen te trekken uit de crisis. Uit de CEO-survey blijkt dat 52% pandemieën en andere gezondheidscrisissen uitdrukkelijk in hun strategische risicobeheeractiviteiten integreert en dat 88% meer aandacht besteedt aan de voorbereiding op systeemrisico’s en zogenaamde black swan-gebeurtenissen. Driekwart richt zich steeds meer op aspecten van risicobeperking die traditioneel door regeringen en multilaterale organisaties worden beheerd.
 
Organisaties die zich nu in een betere positie bevinden, zeggen significant vaker dat ze al veel aandacht hebben besteed aan organisatorische veerkracht en dat ze hebben gepland hoe ze moeten reageren op ernstige verstoringen van de bedrijfsvoering. Zeven op de tien organisaties (69%) zijn van plan hun investeringen in het opbouwen van veerkracht te verhogen. Onder risicomanagers is dat aantal zelfs negen op de tien.
Volgens PwC is veerkracht fundamenteel voor de manier waarop een organisatie een verstoring doorstaat en nieuwe kansen creëert. “Voor bedrijven gaat het erom terug te veren na een massale verstoring”, klinkt het. “Maar belangrijker nog, het gaat erom nieuwe manieren te vinden om te voldoen aan de steeds hogere verwachtingen die aan hen worden gesteld, en om het vertrouwen dat de maatschappij in hen stelt te herstellen.”
 
Over PwC’s Global Crisis Survey
De 2021 Global Crisis Survey is een beoordeling van de reactie van het wereldwijde bedrijfsleven op een ongekende sociale, economische en geopolitieke ontwrichting. Tussen 20 augustus 2020 en 25 januari 2021 deelden 2.814 respondenten uit 73 landen en 29 sectoren hun inzichten over de impact van de crisis.
De volledige 2021 Global Crisis Survey leest u hier.

Bron: PwC 2021 Global Crisis Survey

Recente nieuwsberichten

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.