PTV bouwt nieuwe set planningscomponenten

PTV staat bekend als leverancier van softwarecomponenten voor mapping, routing, geocoding & optimisation. Na integratie van die componenten veranderen bestaande IT-systemen in een multifunctionele systemen met geïntegreerde functionaliteit voor onder meer het geocoderen van adressen, weergeven van kaarten, berekenen van routes en optimaliseren van ritten.

Nu is PTV onder de naam PTV Developer gestart met de ontwikkeling van een compleet nieuwe set softwarecomponenten voor mapping, routing, geocoding & optimisation. Met de nieuwe set planningscomponenten moet elk IT-systeem straks veranderen in een tool waarmee gebruikers sneller, beter en gemakkelijker CO2-uitstoot, tolkosten en routes kunnen berekenen of ritten optimaliseren. Op termijn zal PTV Developer de huidige set API’s PTV xServer vervangen.
 
PTV Developer is het antwoord van PTV op de toenemende vraag naar realtime berekeningen, last-mile optimalisering en CO2-calculatie. Daarnaast maakt de nieuwe set API’s het gemakkelijker om een Control Tower te bouwen die inzicht biedt in transportstromen. “Wij zien in de markt meer behoefte ontstaan aan het gebruik van externe data voor het berekenen van ritten en routes. Denk aan weers- en verkeersinformatie, maar ook data van wegbeheerders over wegwerkzaamheden en wegafsluitingen. Met PTV Developer wordt dat een stuk gemakkelijker”, stelt Maarten Bloemendal (foto), verantwoordelijk voor de Mapping, Routing & Optimisation Solutions bij PTV Benelux.
 
Met PTV Developer mikt PTV niet alleen op toepassingen in transport en logistiek, maar ook op andere sectoren met medewerkers op de weg. Denk aan service- en onderhoudsbedrijven, installatiebedrijven, inspectiediensten en trombosediensten. Met de componenten van PTV Developer kunnen planners vanuit hun bestaande IT-systemen direct afspraken inplannen en ritten optimaliseren.
 
PTV Developer komt in de plaats van PTV xServer, de huidige set planningscomponenten. Bedrijven kunnen de API’s alvast testen en inzetten voor eenvoudige use cases op het gebied van tijd- en afstandsberekeningen, tonen van een digitale kaart, routecalculaties, geocoderen & route optimalisering. Voor complexe toepassingen zoals de optimalisering van ritten met meerdere stops per rit is PTV Developer op dit moment nog niet geschikt. Evenmin zijn de API’s al geschikt voor het berekenen van afstanden conform de TLNplanner. Die functionaliteit zou op termijn beschikbaar komen.
Foto: PTV

Recente nieuwsberichten

Spaanse supermarktketen Ahorramas automatiseert met Dematic

Leverancier van intralogistieke oplossingen Dematic heeft het magazijn van de Spaanse supermarktketen Ahorramas in Velilla de San Antonio (regio Madrid) geautomatiseerd. Dematic installeerde er een gebruiksklare oplossing, bestaande uit een automatisch hoogbouwmagazijn van zes verdiepingen en een elektrische draagrail voor het continu en automatisch transporteren van de pallets in het magazijn.

GLS biedt portaal voor internationale retourzendingen

Kleine en grote webwinkels en hun klanten kunnen voortaan een beroep doen op een nieuwe oplossing van GLS voor de retourzending van pakketten. De retouroplossing, voor zowel nationale als internationale retourzendingen binnen Europa, is flexibel te configureren is – zelfs in het eigen webshop-design van de onlineshop – en kan vlot in bestaande processen worden geïntegreerd.

Crown introduceert V-Force lithium-ion-technologie

Onder de merknaam V-Force lanceert intralogistieke onderneming Crown zijn eigen oplossingen voor klanten die de prestatie van hun heftrucks willen verhogen door lithium-ion-technologie te gebruiken. De V-Force-energieopslagsystemen omvatten lithium-ion-batterijen en opladers en zijn verkrijgbaar voor alle vorkheftrucks van Crown.

Sick zet technologie in om social distancing te garanderen

Met de nieuwe PeopleCounter en DistanceGuard SensorApps wil Sick de verspreiding van het COVID-19-virus helpen te vertragen. De combinatie met 2D- en 3D-LiDAR-sensoren moet ervoor zorgen dat mensen de aanbevolen minimumafstand in openbare en vooraf gedefinieerde ruimtes gemakkelijk kunnen aanhouden.

Nieuwe cobot van Fanuc staat ook zijn mannetje in productieomgevingen

Na de introductie in Tokio eind 2019 brengt Fanuc zijn lichtgewicht collaboratieve robots nu ook naar Europa. De eerste productie-eenheden van de CRX-10iA – een lichtgewicht collaboratieve robot (40kg) met een payload van 10kg (22,04lb) – worden vanaf augustus 2020 in Europese showrooms tentoongesteld, waarna levering aan de eerste klanten snel moet volgen.

Contargo neemt activiteiten van Barge Line Today over

Contargo breidt zijn binnenscheepvaartactiviteiten in de Benelux verder uit met de overname van het Nederlandse Barge Line Today. De zogeheten asset deal gaat op 1 september 2020 in en omvat zowel de medewerkers van de binnenscheepvaartonderneming als de klantcontacten.

Deense supermarkt Netto implementeert Storepick van Vanderlande

Vanderlande heeft een contract getekend met Salling Group A/S, de grootste foodretailer in Denemarken en ook eigenaar van discountketen Netto. Het contract omvat de installatie van Storepick, een gerobotiseerde end-to-end magazijnoplossing voor de foodretailmarkt.

KU-Leuven postgraduaat “Smart Logistics”

De logistieke toekomst is “smart”. Dat is boeiend, maar ook complex. Hoe krijg je er vat op? Het KU-Leuven postgraduaat “Smart Logistics” bied je antwoorden. Ons fundament? Voor elk topic de gepaste docent. Meer dan veertig KU-Leuven academici en experten gaan voor een bruisend aanbod aan theorie en praktijk.

Stijn De Beuckelaer aan het hoofd van SAP BeLux

SAP België en Luxemburg heeft met Stijn De Beuckelaer een nieuwe managing director aangesteld. Hij volgt Alain Georgy op die binnen EMEA North de functie van head of General Business Sales & Partners opneemt. Stijn De Beuckelaer kan terugblikken op twintig jaar ervaring bij SAP.

Linde MH introduceert zijn meest compacte en wendbare heftruck tot nu toe

Met de lancering van de E10 driewielheftruck wil Linde MH inspelen op de vraag naar compactere transportoplossingen, die bijvoorbeeld in magazijnen met smalle gangen uitkomst bieden. Met een lengte van 1.454mm en een breedte van 828mm is de E10 de compactste van alle Linde heftrucks en zelfs smaller dan de kleinste reachtruck.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.