Port of Antwerp lanceert met partners end-to-end LoRaWAN-gebaseerde monitoringdienst voor vrachttemperatuur

Port of Antwerp, Europa’s tweede grootste container hub, heeft in samenwerking met drie partners een service aangekondigd die de vrachttemperatuur monitort voor logistieke activa en vracht. De drie partners zijn Foodcareplus, een geïntegreerde logistiek dienstverlener die gespecialiseerde diensten in de voedingsmiddelenindustrie aanbiedt; Dockflow die een van de eerste geïntegreerde logistieke ‘enablement’ platform bouwde, een digitale ruggengraat die verspreide data in wereldwijde logistieke netwerken met elkaar verweeft; en TrakAssure, een leverancier van oplossingen voor vrachtmonitoring op basis van het steeds groeiende wereldwijde LoRaWAN IoT-netwerk.

De nieuwe service maakt gebruik van de bestaande LoRaWAN-infrastructuur in de haven, waar TrakAssure-monitors worden geïnstalleerd op de laadlocatie en de gegevens via API’s naar de servers van Dockflow worden gestreamd, zodat ze kunnen worden gedeeld met de relevante stakeholders in de koudeketen.
“Met deze oplossing kunnen we grotere volumes bij uitzondering controleren en beheren, waardoor we minder manuren aan die specifieke taak hoeven te besteden en onze klanten een betere kwaliteit kunnen bieden”, aldus Steve Alaerts, directeur bij Foodcareplus.
 
Volgens Michiel Valee, medeoprichter bij Dockflow, is nu ‘management by exception’ mogelijk op basis van realtime data. “We kunnen het via ons enablement platform delen zodat we volgens de behoefte middelen kunnen inzetten om bijzondere aandacht te besteden aan containers die temperatuurschommelingen vertonen”, zegt hij.
 
Don Miller, bestuurslid bij TrakAssure, geeft toe dat vrachtmonitoringoplossingen al lange tijd bestaan “maar veel van de processen voor het ophalen van dataloggers zijn tijdrovend en arbeidsintensief en bieden slechts zicht aan de achterkant met veel verborgen kosten”, meent hij. “Met deze nieuwe technologie kan TrakAssure wereldwijd realtime gegevens leveren, verbonden via verschillende publieke of private LoRaWAN gateways over de hele wereld. We kunnen dit niveau van zichtbaarheid bereiken terwijl we de kosten laag kunnen houden op een niveau dat kan wedijveren met de prijzen van traditionele dataloggers. We verwachten dat de haven van Antwerpen model zal staan voor veel meer wereldhavens die deze diensten aanbieden om volumes te verhogen en een betere kwaliteit van dienstverlening te bieden aan de intermodale gemeenschap."
 
“In de haven van Antwerpen willen we onze volumes laten groeien en diensten aanbieden die betekenisvol zijn voor onze klanten en partners”, besluit Stef Wilrycx, marketing expert bij Port of Antwerp. “Door netwerkconnectiviteit in de haven mogelijk te maken, stellen we ons ecosysteem in staat zich te ontwikkelen en te engageren terwijl we data delen in een open en transparante omgeving die door innovatie een hogere kwaliteit bevordert.”
 
Het team gaat nu over tot de commerciële fase van het project en zal in de komende 12 maanden vele duizenden monitoren inzetten op vracht die de haven passeert.
Foto: Pixabay by Pexels

Recente nieuwsberichten

Markt voor logistiek vastgoed houdt stand in Vlaanderen

JLL focust op de industriële vastgoedmarkt in Vlaanderen en maakt de balans op na drie trimesters in 2020. In dit bijzondere jaar heeft de transactionele markt zelfs tijdens de lockdown niet stilgelegen, zo blijkt. Het wijzigende consumentengedrag en de vrees voor een wijdverspreide heropflakkering van het coronavirus hebben de marktvraag in de eerste jaarhelft sterk beïnvloed.

Spoorverbinding Luik - China heeft ondertussen dagelijkse frequentie

Begin juli 2020 arriveerde in het trimodale havengebied Renory (ten zuiden van Luik) de eerste trein met medische apparatuur rechtstreeks vanuit Chengdu, de hoofdstad van de Chinese provincie Sichuan. De aanvankelijke frequentie van de spoorverbinding – één keer per maand – werd algauw opgevoerd en ondertussen sporen er dagelijks treinen met goederen vanuit China rechtstreeks naar Renory.

Op naar een weerbare post Covid-19 supply chain

Artikel - Veel bedrijven zijn nog aan het bekomen van de schok die de coronacrisis in hun ketens heeft veroorzaakt. Toch is het raadzaam om – met de geleerde lessen in het achterhoofd – al na te denken over hoe we onze supply chain beter kunnen wapenen tegen dit of ander onheil dat vroeg of laat op ons afkomt.

Speelgoedproducent Haba automatiseert distributiecentrum met Dematic

De Duitse speelgoedproducent HABA Family of Companies verdeelt vanuit zijn distributiecentrum in Bad Rodach producten van Haba, Qiéro!, Fitz en Jako-O. Voor de automatisering van zijn retour- en verzendingslogistiek heeft HABA Family of Companies een beroep gedaan op Dematic.

Webinar Optimact

(Advertorial) Link naar een introductie Optimact met demo Optimact. Ga naar https://www.youtube.com/watch?v=Em-geZw-YP4

Still gaat voluit voor elektrisch met nieuwe RX 60 voor 3,5 tot 5 ton

‘Alles, behalve uitlaatgassen’. Met die slagzin heeft Still zijn nieuwe RX 60-familie aangekondigd. Een jaar na de lancering van de nieuwe RX 60-reeks in de gewichtsklasse van 2,5 tot 3,5 ton, pakt de Duitse heftruckfabrikant uit met een volledig nieuwe familie van 3,5 tot 5 ton.

Engels ontwikkelt verrijdbare bakken voor onderste schap in magazijnen

In heel wat magazijnen waar het orderpicken handmatig verloopt, zorgen de onderste schappen voor (ergonomische) problemen. De producten zijn nauwelijks zichtbaar en de orderpickers moet vaak op hun knieën om iets uit het schap te pakken. Het onderste schap wordt daardoor amper benut.

CITRUS-proefproject schetst slimme mobiliteit van de toekomst

Big data, digitalisering en technologie kunnen helpen om het vrachtvervoer te optimaliseren en de veiligheid, doorstroming en emissies te verbeteren. Dat is de conclusie van CITRUS (Cooperative Intelligent Transport Systems for Trucks), het eerste Vlaamse proefproject waarbij werd getest hoe voertuigen en verkeerslichten in twee richtingen met elkaar kunnen communiceren.

Collect&Go City levert boodschappen per cargofiets tot in stadscentrum

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, test onder de naam ‘Collect&Go City’ een nieuw concept in het centrum van Brussel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een cargofiets. Met een aanbod van 500 verse producten en bereide gerechten voor het avondeten mikt de nieuwe dienst op milieubewuste stedelingen voor wie tijdswinst, nabijheid en duurzaamheid primeren.

Shippeo neemt oPhone over

Shippeo, Europees aanbieder van real-time transportation visibility oplossingen met hoofdkantoor in Parijs, heeft oPhone uit Lyon overgenomen, eveneens gespecialiseerd in real-time transportation visibility. Als onderdeel van de acquisitie zal het team van oPhone zich bij Shippeo voegen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.