PMC: ‘Binnen twee maanden haalden we met PROPOS een leverbetrouwbaarheid van 99,5%!’
PMC is al ruim 30 jaar een begrip in de metaalindustrie van West-Vlaanderen. Vanuit een gloednieuwe locatie in het oude R&D-gebouw van Philips in Brugge werken zij sinds kort exclusief als job shop voor Pattyn, een wereldspeler op het gebied van verpakkingsmachines en -lijnen. Jan Pauwels, Managing Director, gooide het roer nog niet zo lang geleden om van grote productieaantallen naar kleinere aantallen met een grotere variëteit: ‘QRM bleek de oplossing. Met PROPOS nemen we de volgende stap om nog overzichtelijker en sneller te werken.’
De knoop doorhakken
‘We zaten in het begin van ons partnership in een roerige periode. We verhuisden naar een nieuw gebouw en waren zo druk met het verhuizen, aansluiten en installeren van de machines dat de focus niet meer op de business lag. We begonnen achter te lopen op onze levertijden. We moesten ingrijpen en besloten de knoop door te hakken en in zee te gaan met PROPOS. We werkten al enthousiast met QRM - we hebben zelfs een eigen QROC center - en nu hebben we de software die daarbij aansluit.’
Versimpelen van het proces
‘Binnen twee maanden hebben we PROPOS ingericht met de informatie uit ons ERP-systeem. De koppeling was even doorbijten, maar PROPOS was enorm behulpzaam. Vervolgens zijn we de cellen gaan indelen in onze fabriek. Welke machines passen bij elkaar? We deden het al min of meer, maar het moest minder ingewikkeld. We hebben daarom met PROPOS de helft van de werkposten eruit gebonjourd. Minder stappen, maar in elke stap kan meer zitten. Je versimpelt dus eigenlijk je werkproces. Als je PROPOS installeert, is het ook een goed moment om jezelf af te vragen: ‘Wat wil je nou feitelijk bereiken?’ Voor ons was dat de leverbetrouwbaarheid verbeteren. Toen we live gingen, paste iedereen zich snel aan met een kleine uitleg. Het was maar een paar dagen wennen, dus het viel reuze mee.’
PROPOS in actie
‘In week 1 zag ik al dat we in week 8 een enorme piek zouden hebben. Op alle gebieden. De werkbelasting zou op 180% komen. Dat bespraken we meteen met de klant: welke orders kunnen we naar voren halen of op een latere datum zetten? We hebben die vervolgens met een of twee weken aangepast en binnen een paar minuten stond er in PROPOS al een nieuwe planning klaar. Dan zie je ineens alle pieken verdwijnen! Tja, dat kun je menselijk nooit berekenen, wat zoiets voor effect gaat hebben op je productie. Maar de software kan dat wél! Dus dat was heel positief.’
Duidelijkheid en tijdsbesparing
‘Voorheen liepen we door de fabriek om iedereen aan te sturen. Als een klant belde met een wijziging, moesten we dat werk weer stilleggen. Dat vergde veel werkvoorbereiding, en dat ook nog eens met snel achterhaalde data. PROPOS visualiseert het hele werkproces en plant automatisch de beste route. Dat werkt een stuk overzichtelijker. De grootste winst is nu echt de duidelijkheid op de werkvloer. Dat de mensen bezig zijn met wat op dat moment het belangrijkste is. De taak die als eerst moet, komt als eerste boven. Zelfs spoedorders doen we nu binnen 24 uur, zonder problemen. De spoedkaarten die we voorheen gebruikten, hebben we dankzij PROPOS allemaal in de vuilnisbak gegooid.’
Verwachtingen overtroffen
‘Voor een van onze grote klanten was het noodzakelijk om op tijd te leveren. Het probleem was echter dat zij onderdelen nodig hadden die wij nog nooit gemaakt hadden. Je kan die tijd een beetje schatten, maar precies weet je het nooit. Toen heb ik de order ingevoerd met PROPOS en de deadline voor de zekerheid iets naar voren gehaald. We moesten de 14e leveren, dus ik zette het op de 4e. Dat kan je dus ook zelf handmatig instellen. Wat denk je? Wij hebben die bestelling die maandagochtend de 4e al voor 99% kunnen leveren. Daar was onze opdrachtgever natuurlijk erg blij mee!’
De voordelen van PROPOS voor PMC
‘Na slechts 2 maanden heb ik de balans opgemaakt: we waren van 80% leverbetrouwbaarheid naar 99,5% gegaan. In zo’n korte tijd! Dat was natuurlijk fantastisch. Daarnaast hadden we nog maar de helft onderhanden werk op de vloer. Dat is dus twee keer zoveel plaats die je bespaart en twee keer zoveel tijd voor het niet hoeven zoeken naar stukken! Ook zijn we veel minder bezig met plannen en papierwerk, daar zit zoveel tijdwinst in. De overhead ligt een stuk lager.’
- 99,5% Leverbetrouwbaarheid
- -50% Onderhanden werk
- -50% Zoeken naar onderdelen
- 2-3x Snellere levering van spoedorders
Anticiperen in plaats van plannen
‘We kijken nu een paar keer per dag naar de informatie die PROPOS biedt. Daar haal je zoveel uit. PROPOS visualiseert continu de werkbelasting, nu en voor de komende tijd. We zien nu bijvoorbeeld welke impact een nieuwe order gaat hebben en of er over drie weken een piek gaat zijn. Dan kan je daar direct op anticiperen. Vroeger konden we dat niet, dan zag je eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Je hebt wel een voorgevoel, maar daar valt niet op te plannen.’
Actief werken met data
‘Wij zijn echt heel tevreden over PROPOS. Het is een grote stap vooruit voor ons. Er is nog veel meer mogelijk met het systeem. Je kan er namelijk niet alleen informatie uithalen, maar er ook actief mee gaan werken. Als je een achterstand ziet, wat kan je daar dan mee doen? Dat willen wij gaan leren. Daarom gaan we nu eerst data opbouwen. Doorlooptijd, work in process, leverbetrouwbaarheid, aantallen, dat zijn gegevens die we zo uit PROPOS kunnen halen.
‘Na slechts 2 maanden heb ik de balans opgemaakt: we waren van 80% leverbetrouwbaarheid naar 99,5% gegaan. In zo’n korte tijd!’
We blijven ons verder ontwikkelen, ook op andere onderdelen willen we overzichtelijker werken. Wat kan er nog sneller? Ik denk dat dat voor onze Belgische en Nederlandse bedrijven de enige manier is om te overleven, door slimmer te werken.’
Carlo, Aankoopprogramma’s, laser, machineonderhoud-opvolging, bestellingen, productieaansturing
‘Dankzij PROPOS weet ik wanneer welke stukken klaar moeten zijn en hoe de bezetting is. Wat is het meest dringend? Afhankelijk van de bezetting kijk ik wat vrijgegeven kan worden in PROPOS. Wat nog niet is vrijgegeven, kan nog niet opgepakt worden op de vloer.’
Maatwerk met PROPOS
‘PROPOS heeft voor ons ook een speciale custom app gemaakt, waarbij we goed kunnen monitoren of een bewerking opnieuw gedaan moet worden zoals soms het geval is. Dit kunnen onze mensen direct zelf in PROPOS invoeren. Zo krijg ik makkelijk een overzicht. In eerste instantie was ik een beetje sceptisch dat één softwaresysteem alles zou oplossen, maar het is gewoon een superhulpmiddel. Het scheelt zoveel tijd en het aansturen is veel effectiever. Automatisch volgen de stukken de flow die zij moeten volgen. Als er een probleem of knelpunt is, dan zie je dat ver van tevoren aankomen. Het is zowel voor de mensen op de vloer als voor ons ideaal.’
‘Vragen krijgen we bijna niet meer. Nu komen ze alleen nog als er bijvoorbeeld een menselijke fout is gemaakt of als er in een andere afdeling iets vastloopt en nog niet klaar gemeld is. Voorheen werden stukken in productie genomen en dan bleek dat er 1 stuk miste. Ja, dan gingen ze op zoek naar dat missende stuk en dan bleven ze zoeken. Nu, als een order niet compleet is, kan deze gewoon nog niet in bewerking genomen worden. Dat werkt veel overzichtelijker én efficiënter.’
Geert, levering en probleemopvolging
‘Het systeem werkt. Als er nog een foutje in onze routing op de vloer zit, herkent het systeem dit en geeft een melding. Ik kan dat zo vanachter het scherm doorschuiven of naar een andere cel omleiden. Dankzij de module ‘Medewerkerregistratie’, zien we ook direct wie wat heeft gedaan.’
Pattyn Metal Construction
Pattyn Metal Construction (PMC) is een bekende naam in de Belgische metaalindustrie. Sinds kort werken zij als exclusieve toeleverancier van plaatwerk en gelaste constructies voor Pattyn, een wereldspeler op het gebied van verpakkingen. Zij werken met high mix-low volume orders en zetten actief in op QRM, op weg naar een ‘Factory of the Future’.
www.pattyn.com