Passagiersdrone vervoert voor het eerst medische cargo door Europees luchtruim in Sint-Truiden

Op 25 juli 2023 heeft een passagiersdrone met twee zitplaatsen voor het eerst medische inhoud door Europees luchtruim vervoerd. De dronevlucht, een volledig onbemande en geautomatiseerde missie, vervoerde meerdere bloedzakjes over een afstand van één kilometer door het testluchtruim van DronePort in Sint-Truiden. De operatie werd gecoördineerd door het Belgische bedrijf Helicus, dat bekend staat om de ontwikkeling van dronetoepassingen en -technologieën voor medisch transport door de lucht.

Helicus is de eerste droneoperator in Europa die met succes dronevluchten uitvoerde met menselijk weefsel en bloedstalen boven bevolkt gebied, buiten het zicht van de piloot. Met de recente testvlucht is er echter een nieuwe mijlpaal bereikt in de onbemande luchtvaart in Europa, door medische inhoud te transporteren met een passagiersdrone, een toestel van meer dan 600kg. De Ehang 216 AAV van dronefabrikant EHang Holdings Limited heeft liefst 16 elektromotoren, haalt een kruissnelheid van 130km/u en heeft een maximale vluchtduur van 30 minuten. De drone toonde in het verleden al zijn vermogen om twee passagiers te vervoeren ofwel een vracht tot 220 kg.
 
Tijdens de test afgelopen juli vloog de drone-taxi door het afgesloten luchtruim van DronePort om bloedzakjes te transporteren. De organisatie van de testvlucht was een samenwerking tussen Helicus, EHang, DronePort en de Dienst voor het Bloed van het Belgische Rode Kruis. Ook de Belgische burgerluchtvaartautoriteit (DGLV), die vooraf akkoord had gegeven voor de operatie, was aanwezig om het verloop van de missie te beoordelen. Het is namelijk de eerste keer dat een drone van dergelijk kaliber in ons luchtruim de lucht in gaat, en dat volledig in lijn van met het wettelijke kader van de nieuwe Europese dronewetgeving sinds 2020.
 
Omdat het ging over een onbemande, geautomatiseerde vlucht met een vrachtdrone, werd de drone bestuurd door een computer die een vooraf gedefinieerd vluchtpad volgde dat door Helicus werd uitgestippeld. Veiligheidspiloten op de grond stonden stand-by als extra veiligheidsmaatregel om een soepele en veilige operatie te garanderen. Helicus maakte gebruik van hun informatie-interface die naadloze communicatie mogelijk maakte tussen de passagiersdrone en het Command & Control centrum (C2C) van Helicus.
 
Na drie jaar intensieve voorbereiding met zijn partners noemt Helicus de testvlucht “een belangrijke mijlpaal op het uitdagende pad dat in de komende jaren zal leiden tot wijdverspreid medisch transport per drone”.
 
Volgens vicepremier en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet maken drones het mogelijk complexe missies uit te voeren met een efficiëntie die voorheen ongekend was, terwijl ze tegelijkertijd goedkoop en milieuvriendelijk zijn. “Sommige missies die met helikopters of lichte vliegtuigen worden uitgevoerd, kunnen nu door drones worden uitgevoerd, wat de CO2-voetafdruk van die missies sterk vermindert”, meent hij. “Daarom willen we als overheid de ontwikkeling van de dronesector in België bevorderen door een wettelijk kader te creëren en eenvoudige, toegankelijke procedures te ontwikkelen voor wie deze sector wil ontwikkelen.”
 
De Limburgse investeringsmaatschappij LRM is samen met de stad Sint-Truiden en JK Invest aandeelhouder van de DronePort.
Foto: Helicus / EHang / DronePort

Recente nieuwsberichten

Symphony Industrial AI neemt Proceedix over

Symphony Industrial AI heeft de overname aangekondigd van de Connected Frontline Worker (CFW) platformontwikkelaar Proceedix. De combinatie van de CFW-oplossing van Proceedix en de applicaties en technologieën van Symphony Industrial AI moet klanten in de proces- en discrete industrie helpen hun processen te verbeteren.

Montea vult portefeuille aan met meer dan 300.000m² aan gebouwen.

Montea zet het nieuwe jaar in met een aantal nieuwe samenwerkingsakkoorden en overnames in België en Nederland, goed voor een totale investering van ongeveer 120 miljoen euro. In lijn met zijn groeiplan Track’24 wil de vastgoedontwikkelaar de komende drie jaar de grootste groei in de geschiedenis van het bedrijf realiseren.

Kärcher en Holder bundelen krachten

Na de gedeeltelijke toetreding van de Max Holder-bedrijvengroep tot Alfred Kärcher SE & Co KG in juli 2019, vond een maand later de volledige overname plaats. Ondertussen is Max Holder GmbH, gespecialiseerd in ‘implement carriers’, volledig geïntegreerd in de organisatie van Alfred Kärcher, al blijft de fabrikant van implement carriers wel zelfstandig opereren.

Pakkettarieven schieten in 2022 met 4 à 7% omhoog

Volgens Buck Consultants International wordt voor de pakketmarkt in 5 jaar tijd een verdubbeling van de omzet verwacht. Een groei die volgens het logistiek- en locatie-adviesbureau in belangrijke mate te maken heeft met de groei van e-commerce, in combinatie met stijgende brandstoftoeslagen en ongekend hoge piektoeslagen.

H.Essers plant bouw van nieuwe containerterminal in Bergen op Zoom

Logistieke speler H.Essers heeft met de gemeente Bergen op Zoom een overeenkomst getekend voor de aankoop van een buitendijks perceel op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. Op die strategische locatie, direct aan het Schelde-Rijn Kanaal tussen de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam, zal de nieuwe Markiezaat Container Terminal worden gebouwd.

Arteco - Mitigating Risk with Ahlers smart data simulations for coolant products

Arteco develops and manufactures quality antifreeze coolants and heat transfer fluids for automotive and industrial applications. They offer innovative, competitive, and efficient aqueous solutions to provide optimized thermal heat transfer and corrosion protection for cooling systems.

Nieuwe organisatiestructuur voor Dematic in EMEA

Sinds 1 januari 2022 is bij Dematic een nieuwe organisatiestructuur van kracht voor de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Daarmee reageert de leverancier van automatiseringstechnologie op de toenemende vraag naar intralogistieke oplossingen, mede als gevolg van de Covid-19-pandemie.

Astena vervoegt kennisgroep van iFacto Group, Infront & Qubix

Astena bundelt de krachten met iFacto Group, Infront en Qubix en maakt zo deel uit van een groep van 200 consultants met een omzet van 27 miljoen euro actief in Microsoft Dynamics 365 ERP, e-commerce, CRM, PowerApps en Modern Workplace. “We vormen een groep zodat we beter kunnen werken aan de volledige digitalisering van onze klanten op basis van het totale aanbod van Microsoft”, aldus Steven Arrazola de Oñate, managing partner van iFacto Group.

VIL biedt app met gezichtsherkenning voor toegangscontrole op logistieke sites

Om chauffeurs toegang te verschaffen tot een terrein hanteert elk bedrijf eigen regels, badgesystemen en veiligheidspassen. De manuele controles leiden vaak tot lange wachttijden en ook mogelijke fraude. Met Smart Driver Pass (SDP) biedt VIL een breed inzetbare, volledig digitale en fraudevrije oplossing voor toegangscontrole op logistieke sites.

Why consider factory logistics and what are the benefits.

(Advertorial) We live in challenging times that require supply chains to be agile and respond fast to changes in supply and demand. On the B2C and B2B sides, customers demand higher standards than before. This requires a razor-sharp focus, but can you be focused on everything?

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.