OVERWEEGT U EEN GOODS-TO-PERSON (GtP) SYSTEEM? 12 VRAGEN VOOR U BEGINT

(advertorial)
1. WAARVOOR IS HET GESCHIKT?
Een GtP oplossing dient de efficiëntie van het orderverzamelen te verhogen en de logistieke kosten te verlagen. Ze is ook geschikt voor bijvoorbeeld de tijdelijke opslag van gepickte bestellingen. Het is belangrijk om twee soorten goederenstromen tegelijkertijd te kunnen verwerken, hetzij bij aanvang of in de toekomst.

2. HOE REACTIEF IS HET SYSTEEM?
De reactietijd van het systeem wordt gemeten vanaf het moment dat de order door het WMS of ERP wordt verzonden tot de start van het orderverzamelen op de werkvloer. Des te beter de reactietijd, des te sneller kan een systeem bestellingen verwerken.

3. IS DEZE OPLOSSING IN EEN BESTAAND MAGAZIJN TE INTEGREREN ?
Een GtP-oplossing wordt vaak gebruikt naast andere orderpickprocessen (handmatig of geautomatiseerd), zoals van SKU’s met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid of producten met ongewone afmetingen. Een GtP-oplossing moet in bestaande situaties kunnen worden geïmplementeerd.

4. VOOR WELK TYPE ORDERS IS HET GESCHIKT?
Een GtP-oplossing moet elk ordertype kunnen verwerken. Het moet niet uitmaken of een order veel of weinig orderregels heeft.

5. WAT ZIJN DE PRESTATIES VAN HET WERKSTATION?
De prestaties van de werkstations zijn cruciaal voor een goede terugverdientijd van het GtP-systeem. Deze worden bepaald door het mechanische ontwerp, de specifieke kenmerken van de pickactiviteit en het aantal bestellingen die parallel wordt verzameld. Producten van eenzelfde bestelling moeten van groot naar klein worden aangevoerd om onnodig te tillen en puzzelen te vermijden.

6. WAT IS DE IMPACT OP DE MEDEWERKER?
Hogere prestaties betekent ook een hoger aantal herhalingen van dezelfde handelingen. Om de fysieke belasting te beperken, is het essentieel dat de pick- en plaatsbewegingen tussen schouder- en heuphoogte plaatsvinden. Schuin aangevoerde bakken minimaliseen de belasting.

7. VOOR WELKE KWALITEIT VAN ORDERVERZAMELEN IS HET GESCHIKT?
Het werkstation moet een hoog kwaliteitsniveau van orderverzamelen garanderen. Eenvoudige processen, duidelijke informatie en instructies voor de medewerker en een minimum aan pick- of putopties zorgen voor minder fouten.

8. HOEVEEL RUIMTE NEEMT DE OPLOSSING IN BESLAG?
De ingenomen ruimte is het gevolg van het aantal SKU’s dat moet worden opgeslagen, de voorraad per SKU, de eisen ten aanzien van de goederenstroom en de beperkingen van de beschikbare oppervlakte. Dat geldt voor zowel een bestaand als een nieuw magazijn.

9. VOOR WELKE HOEVEELHEDEN SKU’S IS HET GESCHIKT?
Het systeem moet de benutting van de ingenomen ruimte maximaliseren, door lege opslaglocaties tot een minimum te beperken en door de voorraadvolumes zo goed mogelijk aan te passen aan de bestelde hoeveelheden per SKU. Dit wordt bepaald door het mechanisch ontwerp, de ruimte voor de transportsystemen, eisen van verzekeraars zoals een sprinklerinstallatie en de flexibiliteit in de keuze van product opslag (afmetingen, bakken met indelingen).

10. WELKE MECHANISMEN ZIJN ER OM DE OPSLAGEFFICIENCY TE WAARBORGEN?
Het is noodzakelijk om de operationele processen goed te kennen, zoals de opslag- en voorraadeisen of preventieve en corrigerende methoden voor een maximale benutting van het opslagsysteem.

11. WELK ONDERHOUD IS ER NODIG?
Belangrijk is dat onderhoud wordt uitgevoerd zonder de rest van het systeem te verstoren. Het eventueel vervangen van shuttles moet snel worden uitgevoerd.

12. IS BEGELEIDING EN SUPPORT BESCHIKBAAR?
Het implementeren van een GtP-oplossing heeft zowel impact op de teams als op de processen. De juiste partner zorgt voor een zo efficiënt mogelijke overgangsperiode door bijvoorbeeld training van de medewerkers, assistentie tijdens de overgang, e-learning en training voor nieuwe gebruikers en het monitoren van KPI’s en de prestaties.

SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Dachser combineert European Logistics en Food Logistics nu ook in Nederland

Logistiek dienstverlener Dachser, met hoofdzetel in het Duitse Kempten, heeft een huurovereenkomst getekend voor een nieuwe opslag- en crossdocklocatie in het Nederlandse Waddinxveen, vlak bij Rotterdam. Die locatie wordt het eerste gecombineerde European Logistics en Food Logistics centrum van Dachser buiten Duitsland. De nieuwe locatie zal in het derde kwartaal van 2025 operationeel zijn en ongeveer 50 nieuwe banen scheppen.

OMP en Bluecrux mikken met gezamenlijk aanbod op efficiëntere supply chain in life sciences sector

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, en Bluecrux, aanbieder van value chain consultancy en technologie, gaan samen een combinatie van hun flagship platformen aanbieden. Concreet betreft het Unison Planning van OMP enerzijds – een ‘best-of-suite’ supply chain planning platform dat end-to-end (E2E) mogelijkheden biedt, gaande van strategisch netwerkontwerp tot gedetailleerde productieplanning – en Binocs van Bluecrux anderzijds – een ‘best-of-breed’ systeem voor resource management dat speciaal is afgestemd op de uitdagingen van planning in laboratoria en de life sciences industry. Na tien jaar samenwerken willen beide partners met dit gezamenlijke aanbod naar eigen zeggen een ongeziene waardepropositie leveren aan klanten in de life sciences industry.

Getac lanceert Essentials Suite voor robuuste IT-operaties

Getac Technology Corporation, leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, heeft de Essentials Suite op de markt gebracht. Het betreft een reeks softwareoplossingen die bedrijven moet helpen uitdagende operationele situaties op te lossen en de efficiëntie van remote personeel in verschillende sectoren te verbeteren.

Onderhoud als tool voor een veiligere laad- en losomgeving

(Advertorial) Uit een publicatie van de Arbeidsinspectie in Nederland blijkt dat logistiek koploper blijft als het gaat om dodelijke slachtoffers. Onze sector blijkt nogal halsstarrig als het gaat om veiligheid, Al jaren staan we ook bovenaan op lijstjes over ongevallen en verzuim. In 2023 ging het immers in 290 keren mis en werd een ongeval gerapporteerd.

Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Snack Connection transformeert productieproces met ERP van Aptean

Snack Connection B.V. is een Nederlandse private label-fabrikant die zich toelegt op de inkoop, de verwerking, het mixen en verpakken van noten, pitten, zaden, zuidvruchten en aanverwante artikelen. Het bedrijf levert aan diverse Europese retailers. Omdat Snack Connection zijn bestaande ERP-systeem wilde vervangen en operational excellence wilde stimuleren in zijn twee productielocaties in Giessen en Bergschenhoek, ging het op zoek naar een nieuwe softwareoplossing. De keuze viel op de cloudgebaseerde ERP-oplossing van Aptean, wereldwijd leverancier van branchespecifieke softwareoplossingen.

Qimarox introduceert de Prorunner PR2 verticale transporteur

Qimarox, fabrikant van oplossingen voor materiaalbehandeling zoals verticale transporteurs en palletiseersystemen, stelt de Prorunner PR2 voor. Deze nieuwe verticale transporteur bouwt verder op de Prorunner mk1 en kan worden ingezet in een breed scala aan industriële toepassingen.

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.