Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

First en last mile als succesfactor in retail en logistiek

Whitepaper - In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant.

Aantal XXL warehouses in België, Nederland en Duitsland stijgt sneller

In de periode 2013-2019 werden 424 megadistributiecentra – met elk meer dan 40.000m² vloeroppervlakte – gebouwd of aangekondigd in het logistieke hart van Europa. Daarbij omvat ‘2019’ ook de warehouses die in 2018/2019 werden aangekondigd en in 2020/2021 opengaan.

's Werelds grootste Autostore opslag- en orderpicksysteem op een mezzanine bij TTI, Inc.

Artikel - Elektronicadistributeur TTI, lnc. heeft een assortiment van meer dan 250.000 onderdelen. Om deze ruimtebesparend op te kunnen slaan en snel en efficiënt te kunnen orderpicken, breidde het bedrijf het bestaande distributiecentrum nabij München uit en investeerde het in een AutoStore-oplossing van de intralogistiekspecialist Element Logic.

Digitalisering, het antwoord op stijgende klantverwachtingen

Artikel - De wereld van handel- en productiebedrijven verandert snel. De verwachtingen van de markt zijn de laatste jaren, maanden en zelfs weken sterk geëvolueerd. Als ondernemer wordt u verplicht om zich steeds aan te passen. Digitalisering speelt hierin een cruciale rol.

Linkedin Optimact Pagina

(Advertorial) We willen jullie allemaal bedanken voor uw inschrijving op onze Optimact-bedrijfspagina. Bijna 400 volgers, wat een stijging van 100% betekent in de afgelopen maand. We hebben vorige week de samenwerking met Supply Chain Profs aangekondigd, maar er volgt meer nieuws.

Prologis verhoogt duurzaamheid met Prologis Essentials Marketplace

Prologis, aanbieder van logistiek vastgoed, heeft ‘Prologis Essentials Marketplace’ in Europa gelanceerd. Het betreft een aankoopplatform dat klanten helpt bij het opzetten, integreren of upgraden van hun magazijnactiviteiten met duurzame en kostenbesparende technologieën, producten en diensten.

DPD en Montea ontwikkelen sorteercentrum in Vilvoorde

Als gevolg van de boomende e-commerce door corona heeft DPD Belgium, onderdeel van de Franse Post, een overeenkomst op lange termijn gesloten met vastgoedontwikkelaar Montea. Het Franse koeriersbedrijf investeert 60 miljoen euro in nieuwe depots in België, waarvan 50 miljoen euro in een nieuw, volledig geautomatiseerd sorteercentrum van ongeveer 9.000m².

Lineas selecteert IGEL als thin-client oplossing voor de stations

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations. Voor Lineas speelt technologie een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden.

Agilox lanceert nieuw concept voor Intelligent Guided Vehicles (IGV)

Agilox, de Oostenrijkse ontwikkelaar en producent van intelligente logistieke robots (AGV’s, AGC’s, AMR’s) die ‘swarm intelligence’ gebruiken, introduceert na de ‘ONE’ nu de ‘OCF, voluit ‘omnidirectional counterbalanced forklift’ ofwel omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht.

Hoe krijgen we service, cost en cash opnieuw in evenwicht?

Een tweetal jaar geleden schreef supply chain specialist Bram De Smet een boek over de supply chain driehoek van cost, cast & service, getiteld ‘Supply Chain Strategy and Financial Metrics’. Vandaag is het belangrijker dan ooit om die driehoek in de gaten houden, want de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat die in heel wat bedrijven helemaal uit evenwicht is geraakt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.