Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Voor een succesvolle COVID-19-vaccinatiedistributie, moeten we meer doen om afval te verminderen en het vertrouwen opbouwen in de koude keten

(Advertorial) Nu er steeds nieuws komt over succesvolle COVID-19 vaccinproeven, krijgen mensen over de hele wereld hoop dat de dagen van lockdowns, social distancing en mondkapjes binnenkort voorbij zijn. Maar het optimisme dat we een einde kunnen maken aan deze pandemie wanneer een vaccin op de markt komt, wordt uitgedaagd door de extreme temperatuurgevoeligheid en variabiliteit van zowel ultrabevroren, bevroren als gekoelde formuleringen.

Gebr. Heinemann kiest voor Rental Fleet Management van Jungheinrich

Gebr. Heinemann is als reisretailbedrijf wereldwijd actief. Het bedrijf exploiteert ongeveer 600 ‘duty free & travel value shops’, merkboetieks en concept stores onder licentie op internationale luchthavens, evenals winkels aan grensovergangen en aan boord van cruiseschepen.

Lineas neemt Independent Rail Partner in Nederland over

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas versterkt zijn aanwezigheid in de haven van Rotterdam en Nederland met de overname van operator Independent Rail Partner (IRP). De voorbije jaren heeft Lineas zijn Green Xpress Network uitgebreid tot 23 bestemmingen in heel Europa.

Go4Logistics wordt eerste Ultimo implementatiepartner in België

Het Belgische Go4Logistics, ontwikkelaar van oplossingen voor transport- en logistieke bedrijven, breidt per 1 juni zijn dienstverlening uit met Ultimo services. Daarmee wordt het bedrijf de eerste implementatiepartner voor Ultimo in België.

Savoye integreert realtime shipment visibility van Shippeo in Odatio

Savoye, ontwikkelaar van software voor logistiek en supply chain management, doet een beroep op Shippeo om een realtime ‘shipment visibility service’ te voorzien binnen Odatio, het gecombineerde systeem voor magazijn- en transportbeheer dat Savoye recent lanceerde.

Informore voortaan in handen van Caroz

Caroz, ‘The control tower’ uit het Nederlandse Venlo heeft TMS-leverancier Informore overgenomen. Beide bedrijven waren de afgelopen negen jaar al partner in verschillende projecten. Informore, opgericht in 1992, bood als eerste in Europa een transport management systeem aan dat speciaal ontworpen was voor verladers.

Heylen Warehouses start bouw op bedrijvencampus Hoeksche Waard

De Nederlandse gemeente Hoeksche Waard heeft een definitieve vergunning afgeleverd voor de eerste bouwfase van de nieuwe bedrijvencampus op het eiland Hoeksche Waard. Investeerder en ontwikkelaar Heylen Warehouses gaat er een nieuw logistiek gebouw realiseren op het voormalige terrein van de suikerfabriek.

DSV Panalpina neemt Global Integrated Logistics van Agility over

Twee jaar na de overname van het Zwitserse Panalpina kondigt de Deense transport- en logistieke onderneming DSV opnieuw een grote acquisitie aan: Agility Global Integrated Logistics (GIL). Met de overname is een prijskaartje van bijna 3,5 miljard euro (DKK 26 miljard) gemoeid.

GLS test nieuwe oplossingen voor ‘city logistics’ in Brussel

In het kader van zijn duurzaamheidsprogramma ThinkGreen streeft de GLS Group naar de elektrificatie van zijn voertuigenpark. Daarvoor worden over heel Europa voortdurend nieuwe modellen op hun praktische inzetbaarheid getest en kan elke GLS-vestiging de testresultaten van alle testlanden raadplegen.

Colruyt Group zorgt voor eerste stille levering met elektrische truck

Colruyt Group heeft in Brussel een eerste stille levering met een elektrische 44 ton-truck uitgevoerd. Daarmee zet de retailer, die dagelijks 1.000 ton producten aan 24 winkels in het Brussels Gewest levert, een belangrijke stap richting meer duurzaam leveren in een stedelijke context.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.