Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Budvar zet ZetesMedea in om aan wereldwijd stijgende vraag te voldoen

De Tsjechische bierbrouwer Budějovický Budvar produceert zijn bier nog altijd exclusief in het historische brouwerijstadje České Budějovice, internationaal beter bekend als Budweis. Om aan de snel toenemende internationale vraag te kunnen voldoen, moest de brouwer de afgelopen jaren zijn capaciteit in Budweis uitbreiden.

ServicePower en PwC België bieden samen aftermarket-oplossingen voor buitendienstbeheer

ServicePower, wereldwijd aanbieder van software voor buitendienstbeheer, en PwC Enterprise Advisory (PwC België) hebben een partnership gesloten voor het leveren van een gezamenlijk buitendienstbeheer voor productiebedrijven in heel Europa.

Safelog rust nieuwe generatie AGV’s standaard uit met inductie-oplaadtechnologie

Safelog, producent van flexibele en schaalbare AGV-modellen, en technologiebedrijf Wiferion hebben een overeenkomst gesloten om gezamenlijk de prestaties van automatisch geleide voertuigen (AGV’s) te verhogen en nieuwe toepassingsconcepten te ontwikkelen.

Hoe wist Deny Logistics de beladingsgraad met gemiddeld 30% te verhogen?

Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, vertelt Bertrand Deny hoe Deny Logistics de beladingsgraad van zijn vrachtwagens met gemiddeld dertig procent verbeterde door ritplanningssoftware van PTV te implementeren.

Coronacrisis jaagt tekort aan (logistiek) talent de hoogte in

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zijn werkgevers in de transport- en logistieke sector van plan het tempo van aanwervingen in het derde kwartaal van 2021 te versnellen.

DFDS en Volvo Trucks werken samen aan elektrische transporten

Transport- en logistiekbedrijf DFDS en Volvo Trucks bundelen hun krachten om elektrisch rijden met zware transporten mogelijk te maken. Als eerste stap zet DFDS een volledig elektrische truck in om onderdelen te leveren aan de Volvo Trucks-fabriek in de buurt van Göteborg.

Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in Port of Limburg

Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in de infrastructuurwerken voor de ontsluiting van het trimodale bedrijventerrein Port of Limburg op de voormalige Ford-terreinen in Genk. De werken worden uitgevoerd in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv.

Smart Transport (Network) Operations; Creating Visibility, Affordability, Resilience & Sustainability (VARS)

Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, gaat Robert Wieggers in op de keuzes die een onderneming moet maken om haar transportoperaties te optimaliseren vanuit zichtbaarheid en controle (Visibility), kostenoogpunt (Affordability), veerkracht en aanpassingsvermogen (Resilience) en duurzaamheid (Sustainability).

Versluys Logistics, luchthaven Oostende-Brugge en haven van Zeebrugge richten gezamenlijk logistiek zee- en luchtvrachtplatform op

In navolging van de exclusieve samenwerkingsovereenkomst die Versluys Logistics vorig jaar sloot met de luchthaven Oostende-Brugge voor de ontwikkeling van ‘Cargo Village’ met logistiek vastgoed op bepaalde delen van de luchthaven, werd nu een intentieverklaring getekend tussen Versluys Logistics en de haven van Zeebrugge.

Brady neemt Nordic ID over

Brady Corporation, met hoofdzetel in Milwaukee, Wisconsin, vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Met de overname van Nordic ID wil het bedrijf zijn positie als wereldwijde full-service leverancier van RFID- en Industrie 4.0-oplossingen versterken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.