Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

JooS Consulting lanceert supply chain spin-off Supply Change

Met ‘Supply Change’ lanceert het Belgische JooS Consulting op 1 juni een nieuwe spin-off. Het nieuwe bedrijf zal zich specifiek richten op het detacheren van consultants met logistieke expertise en kwam er door de groeiende vraag naar supply chain en logistieke profielen om processen te ondersteunen en te optimaliseren.

Extra geluiden op elektrische Volvo trucks voor meer veiligheid

Vanaf 1 juli 2021 moeten alle nieuwe elektrische voertuigen in de EU een bepaald geluidsniveau produceren bij snelheden onder en tot en met 20 km/u. Het vereiste geluidsniveau is afhankelijk van de snelheid en wordt hoger naarmate de snelheid toeneemt.

Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Nieuwe releases bij Manhattan Associates

Tijdens zijn jaarlijkse (online) klantenconferentie Momentum Connect kondigde Manhattan Associates verschillende nieuwigheden aan. Zo werd de nieuwe Manhattan Active Transportation Management-oplossing gepresenteerd. Daarvoor heeft Manhattan Associates zijn Transportation Management Solution volledig opnieuw ontworpen en opgebouwd om transportplanners een intuïtieve ervaring te bieden voor het visualiseren en optimaliseren van hun gehele netwerk.

Aertssen Logistics automatiseert logistiek en outbound registratie met Aucxis

Aertssen Logistics is gespecialiseerd in transport en logistiek van diverse types van machines: van groot agrarisch materieel, over hoogwerkers zoals schaarliften en telescoophoogwerkers met rupsbanden, tot consolidatie. Voor haar verdeelcentrum nabij de Antwerpse haven zocht de onderneming naar een oplossing om de interne logistieke processen en de registratie van uitgaande machines te automatiseren.

Zeeman en Inther Group halen het dak eraf

Zeeman Textielsupers heeft een overeenkomst gesloten met system integrator Inther Group voor de realisatie van een nieuw gemechaniseerd intralogistiek automatiseringssysteem. Een omvangrijke totaaloplossing waarvoor letterlijk het dak eraf gaat.

UPS Healthcare breidt dienstverlening voor koudeketenlogistiek uit

Volgens UPS zal de toekomst van de gezondheidszorg en de gespecialiseerde farmaceutische industrie steeds meer afhangen van robuuste koudeketennetwerken om temperatuurgecontroleerde geneesmiddelen en therapieën veilig bij klanten af te leveren.

VIL past principe van deeleconomie toe op logistieke assets

Met het Sharing Logistics-project heeft VIL de principes van de deeleconomie toegepast op de logistieke sector. Dat leverde een platform op dat bedrijven de mogelijkheid biedt elkaars onderbenutte assets en diensten te gebruiken door vraag en aanbod te matchen.

Descartes neemt Portrix Logistics Software over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft Portrix Logistics Software overgenomen voor de som van 22 miljoen euro. Portrix levert al meer dan tien jaar multimodale oplossingen voor tariefbeheer aan logistiek dienstverleners.

Generix Group opent nieuwe entiteit in Nederland

Generix Group, aanbieder van collaboratieve SaaS-oplossingen voor de supply chain, industrie en retail ecosystemen, is via zijn filialen en partners al in bijna 60 landen aanwezig. Nu komt er ook een nieuwe entiteit in Nederland. Het nieuwe filiaal in ’s Hertogenbosch moet niet alleen de nabijheid tot de Nederlandse klanten versterken, maar ook de ontwikkeling van Generix Group in de Benelux versnellen, waar de provider recent een aantal belangrijke contracten sloot voor Supply Chain Execution oplossingen voor FMCG en industriële klanten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.