“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn. Natuurlijk zijn wij ook weer aanwezig op de SUPPLY CHAIN INNOVATIONS 2022 op 31 maart aanstaande. Wij hebben er behoorlijk veel zin in!

Tijdens de gesprekken op deze beurzen is de interesse in robotisering meer dan opvallend, mede door de aandacht van de logistieke pers. Verhalen over de implementaties bij grote retailers worden breed uitgemeten. Het viel ons echter op dat dikwijls robots onder één noemer worden geschaard. Niet altijd is er voldoende kennis over de verschillende soorten en hun toepassingsmogelijkheden. In dit blog willen wij de verschillende soorten toelichten en ons uitgangspunt voor een mogelijke robotisering uiteenzetten.

1. Robot als transportmiddel
Robots kunnen uitstekend worden ingezet voor het transport van A naar B. Zo kunnen vaste installaties als conveyors of sorteersystemen (deels) worden vervangen. Tijdrovende installaties behoren tot het verleden en een robot oplossing is snel operationeel. Ook bieden robots meer flexibiliteit (routes zijn elk moment aan te passen) en schaalbaarheid. Bij piekdrukte kunnen een paar extra robots snel worden ingezet.
Een robot is geen AGV. Ondanks de overeenkomsten en de moderne navigatiemogelijkheden van een AGV, kunnen ze niet op tegen de robots qua intelligentie. Een robot zit boordevol sensoren en krachtige boordcomputers die helpen de werkomgeving te begrijpen.
Wanneer een robot nu ook nog eens in eenzelfde zone met mensen kan samenwerken, dan spreken we over een Autonomous Mobile Robot (AMR); Deze kan namelijk dynamisch zijn eigen route plannen zonder bakens. Ook vermijdt de AMR zelf obstakels en hoeft deze dus niet meer achter een afscherming of over een vast pad te rijden.   
Voorbeeld hiervan is de 100% AMR oplossing “Flexee” van Savoye die gebruikt wordt zowel als autonome transport robot als voor transport van pick karren in een “zone to zone” Goods-to-man oplossing.

2. De inzet van robots in orderpickprocessen
Robots halen en brengen goederen naar de man, zodat uw medewerkers zich op waarde toevoegende taken kunnen richten. Tevens is de lichamelijke belasting verminderd en doordat looptijden geminimaliseerd zijn schiet de productiviteit omhoog.
Moderne robots zorgen niet alleen voor horizontale verplaatsingen van opslagsystemen of bakken, maar ook voor het verticale in- of uitslag, in rekken tot 7 meter hoog zoals bij de Haipick oplossing van Savoye. Hier ligt een vergelijking met een ASRS op de loer, maar de robot is op het gebied van schaalbaarheid voor zowel volume als doorstroom de meerdere.

3. De pickende robot
We zijn bij de cobots beland. Ze worden ingezet naast uw medewerkers om te picken, in te pakken of pallets te beladen. Vaak zijn dat de bekende robotarmen. De toegenomen interactie tussen mens en machine vergt extra aandacht voor zowel veiligheid als training. Andere uitdagingen bestaan nog steeds op het gebied van item herkenning of nauwkeurigheid. “Pick and drop’ is immers eenvoudiger dan ‘Pick and place’.
Er zijn nog meer toepassingen voor robots in de logistiek, zoals inventarisatie (drones), palletiseren, schoonmaken en zelfs afleveren. De diversiteit in aanbod en mogelijkheden groeit hard en de ontwikkelingen gaan snel, zodat er bijna elke maand wel een aanbieder met een niche-oplossing bijkomt.
Wanneer gaan we dan robots inzetten?
Geduld. De keuze voor een bepaalde robot is in principe vergelijkbaar met het keuzeproces om wel/niet te automatiseren. Knelpunten zoals het niet halen van levertijden, lichamelijke belasting, ruimtegebrek en personeelstekorten worden afgezet tegen groeidoelstellingen of andere strategische beslissingen. Voor de bepaling van de juiste oplossing bekijkt Savoye altijd eerst de opslagbehoeften en logistieke stromen. Wij zoomen verder in op de verhouding tussen het aantal en de variatie in SKU’s tegenover het aantal orderregels.
Kortom, ook bij het bepalen of robots lonend kunnen worden ingezet, blijft een degelijke analyse de basis voor een passend advies.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com en https://www.savoye.com/nl/advanced-technologies-0
 

Recente nieuwsberichten

Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Nieuwe COO en CFO bij SAP BeLux

Stef De Mulder is de nieuwe Chief Operating Officer van SAP Belgium & Luxembourg (BeLux). Hij heeft meer dan tien jaar ervaring bij SAP in verschillende rollen, waarvan als laatste de functie van CFO bij SAP BeLux. Als COO volgt hij Tine Vandenbreeden op, die COO van SAP France wordt.

SAS-partner OCS Consulting opent Belgische vestiging in Gent

OCS Consulting, een internationaal consultancy-bedrijf met gespecialiseerde dienstverlening rond SAS-technologie, opent na twintig jaar aanwezigheid in Nederland nu ook een officiële vestiging in België, meer bepaald in Gent. Het consultancy-bedrijf wil hier in eerste instantie de financiële en life sciences sector bijstaan in hun analytics en AI-projecten.

Snellere douanevrijgave van e-commerce zendingen met BE-Gate

Logistieke speler DHL ontving als eerste bedrijf in België een BE-Gate vergunning. De Douane ontwikkelde de BE-Gate certificering omwille van de wereldwijde toename van de handel via e-commerce, waarbij snelle leveringen en dus ook snelle vrijgave van de goederen noodzakelijk is.

Haven van Zeebrugge gewapend voor alle Brexit-scenario’s

Wat de uitkomst van de Brexit-onderhandelingen ook mag zijn, dat die een forse impact zullen hebben op de Haven van Zeebrugge staat buiten kijf. Gedelegeerd bestuurder Joachim Coens benadrukte tijdens Supply Chain Innovations 2019 in Antwerpen dat de haven klaar is om elk scenario op te vangen.

Willemen Groep gaat voor digitale transformatie met Avanade

Willemen Groep is een van de grootste Belgische familiebedrijven actief in bouw- en wegenbouw. In de loop van de jaren nam de Groep meerdere bedrijven over. Die bedrijven hanteerden tot nu toe elk hun eigen systemen, wat het moeilijk maakte om in real-time businessinzichten en financiële overzichten van de hele Groep te verkrijgen.

CRAS Woodgroup schakelt met Ctac over op SAP S/4HANA

Het West-Vlaamse houtbedrijf Cras Woodgroup gaat een partnership aan met business & cloud integrator Ctac om zijn businessprocessen te integreren en realtime data om te zetten in acties. Het houtbedrijf schakelt over van een verouderd eigen ontwikkeld systeem met veel maatwerk naar SAP S/4HANA, een standaardoplossing met functionaliteit op het vlak van realtime rapportage, inzicht in actuele voorraad, realtime MRP en available-to-promise-checks.

TVH Equipment neemt Padix over

TVH Equipment heeft de handelsactiviteiten van het Diksmuidse bedrijf Padix overgenomen. Padix verhuurt hoogwerkers en heeft een vloot van 90 machines. Voor TVH Equipment wordt dit een nieuwe vestiging, naast de bestaande locaties in Waregem, Antwerpen, Londerzeel, Maaseik, Sint-Niklaas en Nijvel.

Nieuwe spoorterminal voor optimale verbinding Genk-Antwerpen

Transport- en logistiek dienstverlener H.Essers en spoorvrachtoperator Lineas delen al langer de visie van een multimodaal transportnetwerk met het spoor als ruggengraat. Met de lancering van de nieuwe spoorterminal H.Essers Railport Genk tillen ze hun samenwerking nu naar een hoger niveau.

IPP zegt naam ‘Pooling Partners’ vaarwel

Alle bedrijven die behoren tot de Faber Halbertsma Group (aanbieder van geïntegreerde, full-service poolingdiensten en productie van houten pallets & kisten) hebben een naamsverandering ondergaan waarbij de overkoepelende naam ‘Pooling Partners’ wegvalt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.