Oog voor duurzame efficiëntie
Knauf Isolava optimaliseert transport
Gipsplaatproducent Knauf Isolava werkte al aan duurzame oplossingen nog voor groen een hype werd. Zo vervoert het bedrijf zowel zijn grondstoffen – gips in bulk – als de afgewerkte gipsblokken en -platen via de waterweg. Knauf Isolava houdt op die manier jaarlijks 9520 vrachtwagens van de weg. Voor de vrachtwagens die toch nog rijden, gebruikt de onderneming transporttoewijzing en time slot management om het transportmanagement te optimaliseren. Sinds 2015 doet Knauf Isolava dit via de Transporeon SAP add-on.
Isolava is een dochteronderneming van de Duitse bouwmaterialengroep Knauf. In het West-Vlaamse Wielsbeke produceert Knauf Isolava gipsblokken en -platen voor de droge afbouw voor de Franse, Duitse en Benelux-markt. De sterkte van Knauf Isolava zit in de snelle leveringen naar de klanten. “Dat brengt met zich mee dat we een goede supply chain nodig hebben om onze klantenbelofte waar te maken. Om een idee te geven van de grootteorde: wij laden dagelijks zo’n 60 vrachtwagens en lossen er een 15-tal. Op maandbasis wijzen wij gemiddeld 1500 transportorders toe. We werken daarvoor samen met zo’n 85 transportpartners”, vertelt Antoon Desmet, logistiek manager bij Knauf Isolava, tijdens Supply Chain Innovations 2016.
Inefficiënties wegwerken
Knauf Isolava schakelde in 2007 al over op de Transporeon-oplossing voor transporttoewijzing en time slot management als antwoord op enkele inefficiënties. Zo stuurde het SAP ERP-systeem de transportopdrachten wel door naar de vervoerders, maar was er geen online verbinding met de vervoerders en bevestigden ze de transporten niet automatisch. Bovendien kwamen te veel trucks op hetzelfde moment aan, wat leidde tot een zwak gebruik van de laadcapaciteit, inefficiëntie bij het inzetten van de laad- en losmedewerkers, lange wachttijden voor de trucks en onveilige situaties.
Door de overstap naar een automatische toewijzing van transportopdrachten aan de vervoerders op basis van vooraf gedefinieerde criteria en het plannen aan de hand van tijdsvensters, verminderde Knauf Isolava zijn wachttijden met 30% en benutte het zijn laadcapaciteit 20% beter. “Het bracht ook transparantie voor alle partijen, de kans op communicatiefouten is vandaag veel kleiner, de data zijn nuttige input bij evaluaties en er is minder administratieve rompslomp”, aldus Antoon Desmet.
Continu verbeteren
Om het hele proces nog transparanter en eenvoudiger te maken, besliste Knauf Isolava vorig jaar om eveneens de SAP add-on te implementeren. “Door de verdere integratie van Transporeon met SAP zijn extra interfaces overbodig. Dat leidt tot minder technische problemen en doordat onze medewerkers niet langer hoeven in te loggen via een webapplicatie verhoogt ook het gebruikersgemak. De eenvoud waarmee transportgegevens kunnen opgevraagd worden zorgt voor een hogere acceptatiegraad van het systeem en maakt dat iedere SAP-gebruiker steeds een perfect overzicht heeft over de orderstatus. Zo kan een commerciële medewerker vandaag makkelijk nagaan of een dringend klantenorder nog meekan met de vrachtwagen. Onze mensen kunnen ook visueel het traject van de vrachtwagens zien. Dat kan helpen om de aankomsttijd van de goederen bij de klant correct in te schatten.”.
Blik op de toekomst
Het Duits moederbedrijf werkt intussen ook met een MOM-systeem (Mobile Order Management). “Duurzaamheid is een belangrijk gegeven binnen onze organisatie. Alle oplossingen die daartoe kunnen bijdragen, bekijken we met veel interesse. Leverbonnen digitaal meegeven, past volledig in dit plaatje. Een MOM-oplossing zorgt eveneens voor directe interactie met het bedrijf bij aflevering. Bij schade wordt onmiddellijk een foto genomen en ook indien er goederen ontbreken, wordt dit direct doorgegeven. Dat maakt het mogelijk om sneller in te grijpen, wat de klantenservice ten goede komt, maar laat ons eveneens toe sneller te factureren. Het implementeren van een MOM-systeem staat dus zeker ook voor de Belgische vestiging van Knauf Isolava op het verlanglijstje”, besluit Antoon Desmet.