Online retailer Wehkamp gaat retourkosten invoeren

De Nederlandse webwinkel Wehkamp is van plan op korte termijn retourkosten aan te rekenen voor pakketten die naar het magazijn in Zwolle worden teruggestuurd. De retourafdeling van Wehkamp ontvangt dagelijks 50.000 retourartikelen van klanten, liet CEO Graham Harris aan verschillende Nederlandse media weten. Door klanten te laten betalen voor het terugsturen van bestellingen die niet bevallen, hoopt de webwinkel die enorme hoeveelheid terug te dringen.

Wie een zending retour stuurt, zal in eerste instantie vijftig cent per teruggestuurd artikel moeten betalen. Dat bedrag is volgens de CEO trouwens niet kostendekkend, want de verwerking van één geretourneerd artikel kost Wehkamp twee euro. De online consument betaalt m.a.w. een kleine tegemoetkoming voor die kosten. Mocht vijftig cent niet afdoende blijken te helpen, sluit Graham Harris evenwel niet uit dat het bedrag nog kan worden verhoogd.
 
Wehkamp is niet de eerste webwinkel in Nederland die retourkosten invoert. Zo deden H&M en The Sting het hen al voor, al zit het verschil er bij die retailers in dat zij ook fysieke winkels hebben waar de retouren gratis kunnen worden verwerkt.
 
Vanaf wanneer Wehkamp de retourkosten precies zal invoeren, is voorlopig nog niet bekend, maar volgens de CEO zou het om “een kwestie van maanden” gaan.
Foto: LSCZ Wehkamp

Recente nieuwsberichten

Still voegt EXH-S 20/25 en EXD-S 20 aan productportfolio toe

Still levert de EXH-serie laagheffende pallettrucks en EXD-serie dubbelheffende pallettrucks nu ook met een vast staplatform. Het vaste platform op de nieuwe EXH-S en EXD-S-modellen moet zorgen voor een comfortabele en gemakkelijke werkplek met een zeer goede allround bescherming.

Social distancing badge moet verspreiding van COVID-19 op werkvloer voorkomen

Om de social distancing op de werkvloer te garanderen, lanceren Tilt-Import en Claitec de T10R-SD badge, waarbij de ‘SD’ staat voor Social Distance Sensor. Wanneer iemand zich op minder dan pakweg 1,5 meter begeeft van een persoon met een T10R-SD badge, gaat de badge trillen en een geluids- en lichtsignaal uitsturen.

Uber Freight komt in handen van Duitse start-up

Uber, wellicht in de eerste plaats bekend van de gelijknamige taxi-app die chauffeurs en passagiers met elkaar verbindt, breidde zijn dienstverlening in 2017 uit naar vrachtwagenchauffeurs en opdrachtgevers. In 2019 werden de activiteiten van ‘Uber Freight’ ook in Europa geïntroduceerd toen het bedrijf zich in Amsterdam ging vestigen.

Werkgevers in transport en logistiek verwachten banenverlies

Volgens de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 september 2020 is gepubliceerd, zijn werkgevers in de sector transport en logistiek pessimistisch over de evolutie van de werkgelegenheid in hun bedrijf tegen eind 2020.

Supply Chain Profs en Xeleos Consulting werpen bedrijven reddingsboei toe

Het Nederlandse consultancybedrijf Supply Chain Profs en het Belgische Xeleos Consulting slaan de handen in elkaar om bedrijven succesvol door de economische crisis heen te helpen en zelfs te laten accelereren. Beide partijen zullen klanten begeleiden in een gezamenlijk ontwikkelde methodiek die gericht is op inzicht, actie en versnelling.

Logistieke partijen ontwikkelen samen oplossing voor resource- en routeplanning

De logistieke bedrijven Cornelissen Groep, Peter Appel Transport en Simon Loos hebben samen met softwareleverancier Conundra een samenwerkingscontract ondertekend. De vier partijen zullen de komende twee jaar gezamenlijk werken aan een innovatieve software die een volledig geautomatiseerde planning van resources en routes mogelijk maakt.

Chep pallets voortaan uit 100% gecertificeerde houtbronnen

Chep bereikt opnieuw een van zijn klimaatdoelen door niet langer bij te dragen aan ontbossing. Voortaan komt elke houten Chep-pallet wereldwijd van duurzaam beheerde bossen. De keuze voor 100% gecertificeerde houtbronnen is een logisch gevolg van het circulaire businessmodel van Chep, waarbij ladingdragers worden gedeeld en hergebruikt.

BigMile beschikbaar voor Europese gebruikers

Stichting Connekt (een onafhankelijk netwerk voor duurzame bereikbaarheid in mobiliteit en logistiek) en Districon Solutions (ontwikkelaar van supply chain-strategieën en -oplossingen) zijn een samenwerking aangegaan om vanuit BigMile BV de SaaS-oplossing BigMile als dienst commercieel te leveren, om te beginnen in Europa.

IPP breidt uit naar Polen

Na Spanje en Duitsland breidt IPP, aanbieder van pallet pooling-diensten voor de FMCG- en retailsector, zijn activiteiten nu ook uit naar Polen. Met de uitbreiding wil IPP zijn internationaal opererende klanten ook in Polen kunnen ondersteunen en nieuwe, Poolse klanten een full service palletpooling oplossing bieden.

DB Schenker biedt klanten van concurrent Damco ‘stability package’

Logistiek dienstverlener DB Schenker heeft een ‘stability package’ samengesteld voor klanten van zijn concurrent Damco. Het pakket voorziet die klanten in een aanbod om kortlopende contracten met een looptijd van maximaal twee maanden direct over te nemen tegen dezelfde voorwaarden als overeengekomen met Damco.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.