Onderzoek wijst op grote kansen voor elektrische stadslogistiek

Omdat het aanbod van elektrische bestelwagens en vrachtwagens snel toeneemt, ligt voor ondernemers het elektrificeren van het goederenvervoer van en naar de stad voor de hand. Maar die stap roept ook allerlei vragen over de haalbaarheid op. Daarom heeft de Nederlandse ‘Topsector Logistiek’ een groep van experts gevraagd om die elektrische stadslogistiek van de toekomst in detail uit te werken. Het resultaat laat zien dat er nu al grote kansen zijn.

In opdracht van de Topsector Logistiek hebben Buck Consultants International, CE Delft, Districon, de Hogeschool van Amsterdam, Panteia en TNO concreet uitgewerkt hoe elektrische stadslogistiek in de praktijk zou worden uitgevoerd. De regio Groot-Amsterdam is als voorbeeld genomen, maar de aanpak is overal toepasbaar. Welke keuzes ondernemers zullen maken die elektrisch de stad beleveren, is per segment anders. Het thuis afleveren van pakketjes stelt nu eenmaal andere eisen dan bijvoorbeeld vers voedsel naar winkels brengen, of bouwmaterialen bij een verbouwing leveren. Betrouwbaar kunnen leveren tegen de laagste kosten staat in de keuzes voorop. De optelling van al die individuele keuzes levert inzicht op waar, wanneer en hoe snel er zal worden geladen. Daarmee kunnen netbeheerders en gemeentes plannen wat er aan infrastructuur en ruimte nodig is.
 
De resultaten laten zien dat elektrische stadslogistiek grote kansen biedt. Er is nu al veel operationeel en financieel haalbaar. En met het voortschrijden van de techniek neemt dat percentage alleen maar toe. De overgang naar elektrische stadslogistiek blijkt in de praktijk ook het ideale moment te zijn voor ondernemers om de logistiek anders en slimmer in te richten.
De overgang naar elektrische logistiek kan vaak met vervangingsinvesteringen worden gedaan. Voertuigen zijn duurder, maar de operationele kosten (brandstof, onderhoud) zijn goedkoper; iets wat met goede financiering kan worden opgevangen. De groep die nu met relatief goedkope aan te schaffen tweedehands bestelwagens rondrijdt, vraagt wel om extra ondersteuning. Voorlopig zijn er namelijk geen goedkope tweedehands elektrische bestelwagens beschikbaar.
De extra vraag naar elektriciteit is relatief beperkt, maar lokaal kan die vraag net te veel zijn voor het net. Op tijd uitbreiden van de capaciteit lost dat op. Het is goed voorspelbaar waar geladen zal worden: voor Groot-Amsterdam betekent dat bijvoorbeeld een vraag naar veel publieke laadpalen in wijken net buiten de stad.

Recente nieuwsberichten

4 Goede redenen om uw verpakkingsproces te automatiseren

(Advertorial) Het uitgangspunt Verpakkingen spelen een essentiële rol in de logistiek, niet alleen in het magazijn, maar vooral bij de verzending van de producten naar hun eindbestemming. Een goede verpakking beschermt, is herbruikbaar en moet het retourproces vergemakkelijken.

Boa Concept breidt aanbod uit na overname van RobOptic

Boa Concept, aanbieder van intralogistieke oplossingen voor o.a. e-commerce bedrijven, neemt 100% van het kapitaal van RobOptic over, een ingenieursbedrijf uit Saint-Etienne (FR) dat zich toelegt op robotica en visiesystemen. Door de aanvulling met RobOptic kan Boa Concept naar eigen zeggen nieuwe innovatieve robotoplossingen voor de intralogistieke markt ontwikkelen.

Mainfreight vestigt zich in loods van Versluys Logistics op luchthaven Oostende-Brugge

Mainfreight is een wereldwijd logistiek dienstverlener met vestigingen in land van oprichting Nieuw-Zeeland, Amerika, Australië, Azië en Europa. In België is het bedrijf actief op zes locaties, waaronder Oostende. In de badstad is Mainfreight intussen uitgegroeid tot een van de toonaangevende bedrijven, met een totale magazijnoppervlakte van meer dan 100.000m² in het industriepark aan de A10 autosnelweg.

Hoe de geschikte elektrische transpallet of stapelaar kiezen?

(Advertorial) Er zijn heel wat verschillende typen elektrische transpalletten en stapelaars op de markt. Geen wonder dat het soms moeilijk is de bomen door het bos te zien. Welke elektrische transpalletten of stapelaars zijn het meest geschikt voor welke toepassing?

Hybride klanten vragen om nieuwe retailstrategie volgens onderzoek van Manhattan Associates

De grens tussen fysieke en online winkels vervaagt steeds meer. Maar liefst 83% van de retailers ziet een duidelijke wisselwerking tussen hun online en hun fysieke winkels: wat niet in de winkel aanwezig is, bestellen consumenten online en omgekeerd.

Smart Robotics lanceert nieuwe Smart Parcel Picker

Smart Robotics, leverancier van pick-and-place automatisering as a service voor magazijnen en logistieke processen, lanceert de nieuw ontworpen Smart Parcel Picker. Deze picking robot is ontworpen voor het depalletiseren en lossen van containers met pakketten, variërend in grootte, materiaal en gewicht.

Element Logic lanceert cloud-based dataplatform om magazijnen te optimaliseren met realtime data

Het Noorse softwarebedrijf Element Logic heeft eLogiq ontwikkeld, een cloud-based dataplatform dat datastromen uit meerdere databronnen in real time verzamelt, analyseert, deelt en gebruikt. Dat moet bedrijven helpen direct de nodige stappen te ondernemen om hun magazijnoperaties te optimaliseren.

Ahlers Transport en Logistiek Kazakstan

Vervoeren van transport naar de GOS-landen? Wegvervoer, rail en zeetransport, nationaal en lokaal. Op zoek naar een ervaren logistiek dienstverlener, met kennis en ervaring in Kazachstan? ​Contacteer Ahlers. Partner voor uw logistieke vragen verhuur en eigen magazijnen in de regio sinds 1993.

WDP lanceert WDP Energy

Ontwikkelaar en investeerder in logistiek vastgoed WDP heeft binnen zijn groeiplan 2022-25 de ambitie geformuleerd om zijn ‘Energy as a Business’-activiteiten verder op te schalen en uit te bouwen als een aparte business line. “De EU Green Deal verwacht een decarbonisatie van transport en overschakeling naar e-mobility, om zo te komen tot een volledig duurzame supply chain.

Linde Material Handling trekt hefvermogen elektrische trucks op tot 10 à 18 ton

Nadat de elektrische heftrucks van Linde op het vlak van krachtproductie al op gelijke voet kwamen met hun thermische tegenhangers, doen ze nu hetzelfde op het vlak van hefvermogen. Zo kunnen de nieuwe E100 – E180 heftrucks voortaan goederen tot maximaal 10 à 18 ton transporteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.