Onderzoek wijst op grote kansen voor elektrische stadslogistiek

Omdat het aanbod van elektrische bestelwagens en vrachtwagens snel toeneemt, ligt voor ondernemers het elektrificeren van het goederenvervoer van en naar de stad voor de hand. Maar die stap roept ook allerlei vragen over de haalbaarheid op. Daarom heeft de Nederlandse ‘Topsector Logistiek’ een groep van experts gevraagd om die elektrische stadslogistiek van de toekomst in detail uit te werken. Het resultaat laat zien dat er nu al grote kansen zijn.

In opdracht van de Topsector Logistiek hebben Buck Consultants International, CE Delft, Districon, de Hogeschool van Amsterdam, Panteia en TNO concreet uitgewerkt hoe elektrische stadslogistiek in de praktijk zou worden uitgevoerd. De regio Groot-Amsterdam is als voorbeeld genomen, maar de aanpak is overal toepasbaar. Welke keuzes ondernemers zullen maken die elektrisch de stad beleveren, is per segment anders. Het thuis afleveren van pakketjes stelt nu eenmaal andere eisen dan bijvoorbeeld vers voedsel naar winkels brengen, of bouwmaterialen bij een verbouwing leveren. Betrouwbaar kunnen leveren tegen de laagste kosten staat in de keuzes voorop. De optelling van al die individuele keuzes levert inzicht op waar, wanneer en hoe snel er zal worden geladen. Daarmee kunnen netbeheerders en gemeentes plannen wat er aan infrastructuur en ruimte nodig is.
 
De resultaten laten zien dat elektrische stadslogistiek grote kansen biedt. Er is nu al veel operationeel en financieel haalbaar. En met het voortschrijden van de techniek neemt dat percentage alleen maar toe. De overgang naar elektrische stadslogistiek blijkt in de praktijk ook het ideale moment te zijn voor ondernemers om de logistiek anders en slimmer in te richten.
De overgang naar elektrische logistiek kan vaak met vervangingsinvesteringen worden gedaan. Voertuigen zijn duurder, maar de operationele kosten (brandstof, onderhoud) zijn goedkoper; iets wat met goede financiering kan worden opgevangen. De groep die nu met relatief goedkope aan te schaffen tweedehands bestelwagens rondrijdt, vraagt wel om extra ondersteuning. Voorlopig zijn er namelijk geen goedkope tweedehands elektrische bestelwagens beschikbaar.
De extra vraag naar elektriciteit is relatief beperkt, maar lokaal kan die vraag net te veel zijn voor het net. Op tijd uitbreiden van de capaciteit lost dat op. Het is goed voorspelbaar waar geladen zal worden: voor Groot-Amsterdam betekent dat bijvoorbeeld een vraag naar veel publieke laadpalen in wijken net buiten de stad.

Recente nieuwsberichten

Still speelt met nieuwe productlijn in op veranderende klanteneisen

Met de introductie van de ‘Classic Line’ serie voegt aanbieder van intralogistieke oplossingen Still nieuwe instapoplossingen aan zijn portfolio toe. Tegelijkertijd breidt Still zijn doelgroep uit met bedrijven met minder complexe intralogistieke eisen, maar een hoog kwaliteitsbewustzijn.

Modulair is het sleutelwoord voor prestaties in de logistiek

(Advertorial) Tegenwoordig is een uitstekend reactievermogen cruciaal voor bedrijven om concurrerend te blijven. Beslissingen moeten snel worden genomen om de fulfilment richting de klant te garanderen. Niet voor niets wordt de supply chain van begin tot eind steeds meer gedigitaliseerd.

Duidelijke procedures in voorraadbeheer

(Advertorial) Stel jezelf 4 vragen Waarom is het zo moeilijk om het juiste voorraadniveau te bepalen terwijl men al bijna 100 jaar onderzoek doet op het gebied van voorraadbeheer? Er zijn tal van theorieën en formules bekend en toch kan het allemaal op een heel pragmatische manier.

Wiferion presenteert compact oplaadsysteem, ook voor kleine robots

In de markt van mobiele robots zijn goederen-naar-persoon-robots een van de snelst groeiende segmenten. Met het nieuwe inductieve etaLINK 1000 laadsysteem maakt Wiferion zijn draadloze laadtechnologie voor het eerst beschikbaar voor kleine robots.

Franky Fresh Food digitaliseert supply chain processen met EDI van Descartes

Franky Fresh Food, onderdeel van de Willy Naessens Group, streeft sinds enkele jaren naar een totale digitale transitie. Voor de samenwerking met leveranciers focust het bedrijf steeds meer op EDI, zowel voor bestelbonnen als voor pakbonnen en facturen.

Linde breidt ‘Green Performance’ portfolio verder uit

Met de bedoeling zijn klanten verder op weg te zetten richting een duurzame toekomst, breidt Linde Material Handling zijn portfolio aan producten en softwareoplossingen verder uit. Het aanbod zogeheten ‘Green Performance’-oplossingen gaat van krachtige heftrucks en magazijntrucks met lithium-ionbatterijen of de milieuvriendelijke HVO-diesel, tot batterijrecyclage, energiebeheer en de eerste door Linde ontwikkelde brandstofcel.

Montea sluit nieuwe overeenkomst in Tongeren

Samen met zijn strategische partner Group Cordeel is Montea in Tongeren gestart met de bouw van een duurzaam distributiecentrum van ongeveer 33.500m² voor BayWa r.e. Solar Systems. Het distributiecentrum zal worden gebruikt voor de opslag van zonnepanelen.

SATO introduceert NFC/HF RFID coderingsoplossing met NiceLabel

SATO Holdings Corporation, een wereldwijde aanbieder van auto-ID- en labeloplossingen, werkt samen met Loftware voor zijn nieuwe NFC/HF RFID-coderingsoplossing. Concreet betekent dit dat de 4-inch CT4-LX desktop en de CL4NX Plus industriële RFID-printers van SATO nu ook 13,56MHz hoge frequentie (HF) en near-field communication (NFC) stickers en tags kunnen coderen en printen met behulp van HF en NFC data exchange format commando’s met NiceLabel, de wereldstandaard in label design software.

Understanding Digital Twins and their Implementation in Businesses

(Advertorial) Digital twins are virtual representations of physical objects, processes, systems or environments that mirror their real-world counterparts in appearance and behaviour. By allowing organisations to run simulations in a virtual rather than physical setup, these digital replicas enable businesses to monitor, analyse and optimise their operations.

Nieuwe tarieven kilometerheffing vrachtwagens vanaf 1 juli

Vanaf zaterdag 1 juli 2023 gelden in Vlaanderen, Brussel en Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. In Vlaanderen en Brussel gaat het om een indexaanpassing. Nadat de tarieven voor de kilometerheffing in Wallonië op 1 januari werden geïndexeerd, voert Sofico (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) op 1 juli een tariefaanpassing door.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.