Modulair is het sleutelwoord voor prestaties in de logistiek

(Advertorial)Tegenwoordig is een uitstekend reactievermogen cruciaal voor bedrijven om concurrerend te blijven. Beslissingen moeten snel worden genomen om de fulfilment richting de klant te garanderen. Niet voor niets wordt de supply chain van begin tot eind steeds meer gedigitaliseerd.

Logistieke organisaties gebruiken WMS- of TMS-achtige tools, die elk voldoen aan specifieke vereisten voor bepaalde werkzaamheden of processen (magazijn, transport, aansturen van picking, enz.). Het niveau van deze WMS- en TMS-tools bij bedrijven weerspiegelt hun wens om het orderverzamelen te optimaliseren en om zendingen accuraat te volgen totdat ze de eindklant bereiken.

Deze digitalisering van de supply chain brengt niet alleen nieuwe kansen met zich mee, maar ook nieuwe eisen. Managers zijn ook op zoek zijn naar:
- Betere afstemming en communicatie als het gaat om besluitvorming
- Meer functies en mogelijkheden, maar met minder softwareapplicaties
- Eenvoudiger beheer van de software tools
- Relevante KPI’s die toegankelijk en gecentraliseerd zijn

Dit was voor Savoye de reden om ODATiO modulair op te bouwen, waarbij een WMS en een TMS in dezelfde applicatie zijn geïntegreerd. ODATiO biedt een uitgebreider overzicht op de activiteiten en een betere toegankelijkheid tot alle functies. Het maakt een einde aan situaties met allerlei verschillende informatiesystemen en het optimaliseert het beheer en de controle van de eigen supply chain processen.
 
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN EEN MODULAIRE OPLOSSING?

1. Meer flexibiliteit en schaalbaarheid
Het grote probleem met niet-modulaire oplossingen is dat de beschikbare functies voor gebruikers gelimiteerd zijn tot de beperkte toepassing van de applicatie. In deze situatie moet u, zodra er een nieuwe eis ontstaat door bijvoorbeeld de wens om bepaalde processen te optimaliseren of vanwege de bedrijfsgroei, contact opnemen met een nieuwe leverancier, een nieuwe applicatie uitrollen en extra modules toevoegen. Dit soort projecten dwingen de gebruiker om - behalve het aanschaffen van extra tools - interfaces te ontwikkelen tussen de verschillende systemen.

Door dit soort beperkingen is de modulaire oplossing een betere optie voor bedrijven die toekomstgericht denken en meer mogelijkheden achter de hand willen hebben. Boven alles is een modulaire WMS / TMS-oplossing een tool die zich kan aanpassen aan uw situatie en waarbij u met één pakket de applicatie naar wens inregelt. Deze schaalbare applicatie is zinvoller, omdat deze langer het bedrijf kan ondersteunen. Het groeit als het ware met u mee.

2. Uitgebreider overzicht op de activiteiten en een sneller reactievermogen 
Het analyseren van gegevens is vandaag de dag cruciaal voor een performante logistieke en het gebruik van verschillende tools maakt het lastiger om alle activiteiten goed te volgen. Om uitgebreid overzicht te houden moeten er koppelingen gemaakt worden tussen verschillende softwaretools en/of verschillende rapportagetools. Het resultaat is vaak een handmatige klus om gegevens bijeen te plakken om het gewenste overzicht te verkrijgen. Deze lastige en arbeidsintensieve activiteit is contraproductief in een tijd waarin data de sleutel zijn tot het verbeteren van de bedrijfsprestaties.

Een modulair softwareprogramma zoals ODATiO combineert alle data uit het magazijn en het transport binnen dezelfde applicatie. De informatie kan dus via één rapportagetool worden bekeken.

Vanuit dit concept biedt ODATiO een volledig instelbaar dashboard, waarmee u alle informatie voor analyse en actie op een enkel scherm kunt weergeven. Dit dashboard bestaat uit widgets en relevante KPI's en biedt u alle tools om snel te kunnen beslissen. De gebruiker kan het zelf afstemmen op zijn eigen werkgebied en verder biedt de oplossing een realtime analyse van de knelpunten. Men kan op risico's anticiperen en tijdig actie ondernemen voor een nog betere dienstverlening.

3. Eenvoudiger beheer en tijdsbesparing
Meerdere softwaretools betekent meer training voor gebruikers, meer rechtenbeheer en nog meer instellingen. Met één enkele, modulaire oplossing heeft u toegang tot uw applicatie via slechts één interface, terwijl u voorheen met verschillende softwareprogramma's voor elke functie koppelingen moest maken. Naast deze gecentraliseerde toegang worden ook de implementatie, hosting, rechtenbeheer en configuratie eenvoudiger. Tenslotte wordt het ondersteunen en trainen van gebruikers simpeler dankzij één enkel ergonomisch ontwerp voor alle taken in de supply chain.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over ODATiO: https://www.savoye.com/nl/ressource/odatio-2/?preview=true

Recente nieuwsberichten

Vijf goede redenen om over te schakelen op HVLS ventilatoren

(Advertorial) Allereerst, wat is een HVLS ventilator? De afkorting staat voor High Volume, Low Speed. Ze zijn uitgerust met extra grote bladen en draaien op een rustige snelheid rond. Je zou denken dat de omwentelsnelheid hoger kan, maar niets is minder waar. In combinatie met het speciale profiel van de bladen, zorgt deze snelheid juist voor een verplaatsing van de meeste lucht over het grootste gebied, tegen de laagste kosten.

Woolworths vertrouwt op Knapp voor e-grocery fulfilment

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een beroep gedaan op systeemintegrator Knapp voor de bouw van het eerste volledig geautomatiseerde central fulfilment centre (CFC) van Woolworths in Western Sydney. De 22.000m² grote site in Auburn maakt gebruik van de E-Grocer-oplossing van Knapp en moet voor een belangrijke ommezwaai zorgen in de manier waarop boodschappen aan klanten worden geleverd. Het CFC zou de online capaciteit in Western Sydney met meer dan vijftig procent vergroten en kan tot 60.000 online bestellingen per week verwerken. Dankzij de Knapp Pick-it-Easy Robot stations kan het Woolworths-team in Auburn de bestellingen van klanten efficiënter en nauwkeuriger verzamelen.

WDP ontwikkelt duurzaam DC van 54.000m² in Roemenië

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP zal starten met de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 54.000m² in het WDP Park Bucharest-Ștefănești in Roemenië. Deze ontwikkeling, gericht op een BREEAM Outstanding certificering, wordt gerealiseerd voor een bestaande klant en moet de verdere uitbouw weerspiegelen van WDP’s samenwerking met een internationale retailer. De ontwikkeling maakt gebruik van WDP’s grondbank en gaat gepaard met een investeringsbedrag van ongeveer veertig miljoen euro. Na de oplevering eind 2026 zal de nieuwbouw op lange termijn worden verhuurd op basis van een vast triple-net-huurcontract van minstens vijftien jaar.

JBT Marel stuurt wereldwijde distributie aan met SAP S/4HANA en EWM

JBT Marel is wereldwijd actief als leverancier van apparatuur, technologie en services voor de voedingsmiddelenindustrie. Om te kunnen blijven voldoen aan de groeiende vraag naar reserveonderdelen, heeft JBT Marel een nieuw global distribution center in Eindhoven geopend. Die klimaatneutrale hub wordt volledig aangestuurd door SAP S/4HANA en SAP Extended Warehouse Management (EWM). Daarmee zet JBT Marel een volgende stap in zijn wereldwijde digitale transformatie.

OneMed schakelt TGW Logistics in voor fulfilment center

OneMed is een van de grootste leveranciers van medische producten in Zweden. Als onderdeel van de Asker Healthcare Group verkoopt het bedrijf een assortiment van ongeveer 30.000 producten, van speciale artikelen voor laboratoria en diagnostiek tot verbandmateriaal en chirurgische kleding. Automatisering speelt een cruciale rol bij het garanderen van een betrouwbare en tijdige levering van essentiële medische producten aan ziekenhuizen, zorginstellingen en particuliere zorgverleners. Daarom heeft het healthcare bedrijf TGW Logistics in de arm genomen om in Göteborg een hoogwaardig fulfilment center te bouwen. De oplevering van het project is gepland voor het najaar van 2026.

PGS zet samen met Eutraco e-truck in voor lokaal transport

Met meer dan vijftig vestigingen in twaalf landen en ongeveer duizend medewerkers levert PGS Group nieuwe en tweedehandse houten pallets en aanverwante reverse logistics diensten. Het volledige aanbod en het Europese netwerk maken PGS een belangrijke logistieke partner in de verpakkingssector. PGS Group zet nu een volgende, strategische stap in de verduurzaming van de palletsector: na de zomervakantie zal een eerste volledig elektrische vrachtwagen worden ingezet om vanuit de sites in Snaaskerke en Lichtervelde de klanten in de regio met afgewerkte pallets te beleveren. Op de terugweg wordt telkens, vanuit de zagerij in Zulte, hout meegenomen om de productiesites te bevoorraden. Op die manier maakt PGS naar eigen zeggen de elektrische ‘supply-cirkel’ rond.

Distrilog neemt Transport Michiels over

Transport- en logistiek bedrijf Distrilog neemt per 1 juli 2025 het familiebedrijf Transport Michiels officieel over. Transport Michiels, met hoofdkantoor in Hulshout, is gespecialiseerd in uitzonderlijk en buitenmaats transport. Met die strategische acquisitie breidt Distrilog zijn aanbod uit naar de niche-transportmarkt.

Linde MH voltooit vernieuwing van gamma autonome magazijntrucks

Linde Material Handling (MH) brengt nieuwe geautomatiseerde voertuigen op de markt en rondt daarmee de volledige vernieuwing van zijn productassortiment af. Blikvangers zijn de combi-smallegangentruck Linde K-Matic k, de reachtruck Linde R-Matic k en de contragewichtstapelaar Linde L-Matic AC k met vrijdragende vorken.

Crown presenteert nieuwe elektrische pallettruck voor krappe ruimtes

Material handling leverancier Crown lanceert een nieuwe meelooppallettruck die deel uitmaakt van zijn WJ 50-serie. Met een gewicht van 159,5 kilogram (inclusief batterij) voor het model van 1,2 ton en 162,5 kilogram voor het model van 1,5 ton, kan deze elektrische pallettruck lasten tot 1500 kilogram verwerken. Het compacte ontwerp en de grote wendbaarheid moeten ervoor zorgen dat de WJ 50-serie inzetbaar is in krappe ruimtes. De WJ 50-serie zou met name geschikt zijn voor trucktransport en bezorging aan huis, maar ook voor gebruik in groot- en detailhandel.

B-Close sluit partnership met material handling fabrikant OMG

Veel bedrijven kampen met ruimtegebrek in hun magazijn, terwijl de logistieke druk toeneemt. Tegelijk wordt de diversiteit aan ladingen, in vorm, gewicht en kwetsbaarheid, steeds groter. Daarom breidt B-Close, actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, zijn aanbod verder uit met maatwerkoplossingen. Daartoe sloot het bedrijf een exclusief partnership voor België en Luxemburg met de Italiaanse machinefabrikant OMG.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.