Onderzoek onthult ware omvang emissies in binnenvaart

Onder de naam ‘Meten op schepen’, werden in Nederland een jaar lang metingen uitgevoerd op negentien schepen. Die metingen hebben een gedetailleerd inzicht opgeleverd in de emissies en de bepalende factoren daarvoor in de binnenvaartsector. Dit ‘high-definitie telemetrie’-project, uitgevoerd door Covadem, Shipping Technology, Nestra, TNO en het EICB in opdracht van de Topsector Logistiek, heeft tot belangrijke inzichten en conclusies geleid.

Een van de meest opvallende bevindingen van het onderzoek is dat de kengetallen voor binnenvaartemissies die tot nu toe werden gehanteerd, leiden tot een aanzienlijke onderschatting van de daadwerkelijke emissies. De metingen uit de praktijk tonen aan dat de emissies een factor 2 tot 3 hoger liggen dan de gangbare kentallen voor brandstofverbruik en CO2, bijvoorbeeld de kentallen die gebruikt worden in het framework van de Global Logistics Emissions Council (GLEC). Dat heeft grote consequenties voor bedrijven die rapporteren op basis van primaire, gemeten data volgens het CountEmissionEU protocol. Zij rapporteren daardoor minder gunstige emissiecijfers dan bedrijven die gebruik maken van generieke, secundaire data.

Het onderzoek heeft ook aangetoond dat aan de hand van scheepsdata zoals brandstofverbruik, ladinggewicht, vaarsnelheid en kielspeling, een zeer nauwkeurig beeld kan worden gecreëerd van de totale emissie en de emissies per ton en ton.km. Die KPI’s (key performance indicators) stellen bedrijven in staat de uitstoot van binnenvaarttransport op zendingsniveau toe te wijzen en onderlinge vergelijkingen te maken. Dat biedt de sector waardevolle inzichten in hoe emissies in de toekomst kunnen worden verminderd.

Daarnaast heeft het onderzoek aangetoond dat variatie in emissies per ton.km significant is en dat verschillende factoren daarop van invloed zijn, zoals stroomsnelheid, kielspeling en vaarrichting. Bijvoorbeeld, vaarroutes stroomopwaarts vertonen gemiddeld een factor 3 hogere CO2-emissies per ton.km dan stroomafwaarts. Ook heeft het onderzoek aangetoond dat veel schepen een motor hebben met een vermogen dat groter is dan nodig, wat leidt tot onbenut vermogen en hogere emissies.

Volgens de medewerkers aan het project bieden de resultaten van het onderzoek de binnenvaartsector waardevolle handvatten om emissies te verminderen en om efficiënter te opereren. Het is volgens hen dan ook van groot belang dat die inzichten worden meegenomen in toekomstig beleid en dat er actie wordt ondernomen om de huidige kengetallen aan te passen aan de realiteit van de binnenvaartsector.

Foto: Pixabay - Joergelman

Recente nieuwsberichten

TX Logistik breidt intermodale verbinding tussen Keulen en Istanbul uit

Spoorvervoerbedrijf TX Logistik AG, onderdeel van Mercitalia Logistics (FS Italiane Group), is van plan zijn intermodale goederentransportdiensten per spoor tussen Istanbul en Keulen verder uit te breiden. Voor TX Logistik is Turkije een markt met goede groeivooruitzichten voor intermodaal vervoer.

Cabka introduceert verbeterde duurzame plastic pallets voor chemische sector

Als aanbieder van ladingdragers van gerecycleerd plastic biedt Cabka nu twee nieuwe pallets aan: de Eco CP3 en de Eco CP9. De pallets werden ontworpen om de logistieke activiteiten in de chemische sector efficiënter te maken en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de vereisten van de circulaire economie.

Continental automatiseert palletregistratie met ZetesMedea ImageID

In het kader van een strategie voor Industrie 4.0 heeft bandenproducent Continental voor ZetesMedea ImageID gekozen om de processen voor goederenontvangst te automatiseren bij vestigingen in het Duitse Ingolstadt en Groß-Rohrheim. De oplossing voor warehouse execution op basis van machine vision-technologie moet zorgen voor meer productiviteit, nauwkeurigheid en transparantie in de bedrijfsvoering.

Arvato Supply Chain Solutions breidt e-commerce activiteiten uit voor Rituals Cosmetics

Arvato Supply Chain Solutions heeft samen met zijn bestaande klant Rituals Cosmetics een nieuwe logistieke hal geopend in Hannover. De supply chain en e-commerce dienstverlener zal er de online business van het wellnessmerk beheren voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, een regio die tot nu toe vanuit het Nederlandse Gennep werd bediend.

PTV Group lanceert volgende generatie van zijn trucknavigatie-app

PTV Group lanceert de volgende generatie van zijn professionele trucknavigatie-app, PTV Truck Navigator G2. De app wordt ondersteund door TomTom Navigation SDK (Mobile Software Developer Kit), bevat de meest actuele kaarten, aangepaste vrachtwagenrouting en is voor het eerst wereldwijd beschikbaar.

Vanas gaat opslagsysteem Agilon van Konecranes integreren

Vanas Engineering, integrator voor de logistieke sector met hoofdkantoor in Melsele, breidt zijn portfolio opslag- en pickingsystemen uit door een samenwerking met het Finse Konecranes, leverancier van productiviteitsverhogende hefoplossingen en diensten voor hefapparatuur van alle merken.

Eltra rust nieuw DC uit met Skypod Systeem van Exotec

Het Belgische bedrijf Eltra is een toonaangevende distributeur van elektrisch materiaal en verlichting voor de ‘home improvement’-markt in de Benelux. Om zijn strategische voordeel bij distributie verder te optimaliseren, heeft Eltra drie locaties samengevoegd in een nieuw, hypermodern distributiecentrum in Evergem (Gent).

ELCEE verbetert communicatie met productiepartners in Azië met Tradecloud One supply chain platform

ELCEE is aanbieder van componenten en assemblages, zoals gietstukken, smeedstukken, glijlagers en laswerk. De ELCEE groep telt 300 medewerkers op 17 locaties wereldwijd, waarvan een derde zich in Azië bevindt. Zo zijn er werkplaatsen voor bewerking en assemblage in onder andere China, Polen, Turkije, Oekraïne en Vietnam.

Triumviraat aan het roer bij Picavi

Picavi GmbH, aanbieder van pick-by-vision-oplossingen met hoofdzetel in het Duitse Herzogenrath, geeft de leiding van het bedrijf in handen van drie managers. Zo wordt het management uitgebreid met Carsten Funke en Ralph Schraven. Zij vervoegen Ulrich Prinz, die als CEO Jens Harig opvolgt.

Visibility and Control. Critical Factors for Growing Your Business in China

(Advertorial) Expanding your business by entering new markets can be challenging, especially when that new market involves a new country. China has its own rules, regulations, and procedures for doing business. Local knowledge is essential, but companies often don’t have that knowledge.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.