Onderhoud als tool voor een veiligere laad- en losomgeving

(Advertorial) Uit een publicatie van de Arbeidsinspectie in Nederland blijkt dat logistiek koploper blijft als het gaat om dodelijke slachtoffers. Onze sector blijkt nogal halsstarrig als het gaat om veiligheid, Al jaren staan we ook bovenaan op lijstjes over ongevallen en verzuim. In 2023 ging het immers in 290 keren mis en werd een ongeval gerapporteerd.

Evenals in eerdere jaren behoort ‘Vallen’ tot de meest voorkomende soort ongevallen in 2023. Kijkend naar alle ongevalsonderzoeken blijken vorkheftrucks en pallettrucks de boosdoeners, maar ook hefwagens en allerlei soorten ladders zijn veelal betrokken bij ongevallen.

We zoomen graag even in op valgevaar. Volgens het Department of Labor en de Occupational Safety and Health Administration (OSHA) komen er in de VS elk jaar ongeveer 100 werknemers om het leven en raken er 95.000 gewond bij het

bedienen van vorkheftrucks. Ook hier blijkt een van het dock afrijdende heftruck geen uitzondering. Enkele oorzaken hiervoor zijn bijvoorbeeld een vroegtijdig en onverwacht vertrek van de vrachtwagen tijdens het laden/lossen, kantelende trailers wanneer het gewicht van de vorkheftruck de voorzijde van de trailer omlaag doet gaan en vervolgens een gat ontstaat tussen trailer en dock of het bekende wegkruipen van een trailer door het veelvuldig in- en uitrijden van een zware heftruck. Echt, dit gebeurt maar al te vaak.

Wat Rite-Hite betreft zijn dit onnodige ongevallen, want er zijn in de loop der jaren voldoende slimme oplossingen ontwikkeld, zoals:

- Wielblokkeersystemen die de vrachtwagen stevig op zijn plaats houden tijdens het laden en lossen.

- Veiligheidsbarrières. Deze simpele oplossing werkt net als de bekende afzettingen tijdens het inchecken op een vliegveld. De afzetting zit opgerold aan de ene kant in een zuil en wordt uitgetrokken om in de andere zuil in te haken. Zo wordt een tijdelijke afzetting voor de open laaddeur gecreëerd.

- Dock levellers met een zogenaamde Safe-T-Lip. Deze 150 mm hoge stalen barrière vormt een integraal deel van deze leveller en kan een vorkheftruck tot en met een snelheid van 5 km/uur of 45 kN tegenhouden. In de beginstand staat deze barrière verticaal, maar bij het uitschuiven beweegt de lip zich in een horizontale positie. Terug in de beginstand steekt het dus weer 150mm boven het dock uit.

- Communicatiesystemen zoals stoplichten en auditieve oplossingen.

Zo zijn er meer dan voldoende tools, maar in de praktijk worden deze ‘aanvullingen’ niet altijd meegenomen in een investeringsplan. Doodzonde, letterlijk.

Tenslotte willen wij nog één veiligheidstool in het zonnetje zetten en dat is onderhoud!

Correct uitgevoerd preventief (en correctief) onderhoud aan uw laad- en lossystemen zorgt ervoor dat laaddeuren, dock levellers, communicatiesystemen, veiligheidsvoorzieningen blijven functioneren zoals het hoort. Zeker als het wordt uitgevoerd door goed opgeleide technici, die met OEM onderdelen werken en volgens strak geplande programma’s tijdig het nodige werk verzetten.

Onderhoud kan wat ons betreft nooit worden uitgesteld of zelfs overgeslagen vanwege budgettaire overwegingen. Immers, een ongeluk zit in een klein hoekje

Meer over de service programma’s van Rite-Hite op www.ritehite.nl.

eu_gwl_20194

Recente nieuwsberichten

Cabka: duurzame en individuele logistieke oplossingen voor de circulaire economie

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in logistiek – gebruikers focussen op de besparing van hulpbronnen om zo de CO2- uitstoot te verminderen en te voldoen aan de vereisten van de circulaire economie. De reden hiertoe is het groeiende bewustzijn in onze samenleving en in bedrijven, een toename van wetten en voorschriften en sterk stijgende energie- en grondstofprijzen.

Dachser en Fraunhofer IML vergroten transparantie in groupagezendingen met digitale tweeling

In samenwerking met Fraunhofer IML heeft logistiek dienstverlener Dachser een innovatie in groupagelogistiek ontwikkeld en in de praktijk gebracht. In de zogenaamde @ILO-terminal wordt volledig automatisch en in real time een compleet digitaal beeld gecreëerd van alle pallets, activa en processen van een overslagloods; een ‘digitale tweeling’.

BlueRock TMS en VOICT bundelen krachten in de internationale TMS-markt

BlueRock TMS heeft een meerderheidsbelang genomen in de Nederlandse TMS-leverancier VOICT. Blue Rock TMS is een uit Nederland afkomstige, wereldwijd actieve leverancier van transport management systemen (TMS) voor verladers, logistiek dienstverleners en pakketvervoerders.

Dometic lanceert Go Power! zonnepanelen voor bedrijfsvoertuigen in Europa

Het Zweedse Dometic, aanbieder van oplossingen voor ‘mobile living’, introduceert met ‘Go Power! Dometic’ plug-and-play zonnepanelen voor bedrijfsvoertuigen. Sinds de overname van Valterra Products LLC door Dometic in 2021 maken de Go Power!-producten deel uit van het portfolio van Dometic.

Exotec stelt zijn magazijnrobots aan Benelux voor

Om zijn marktpositie in de Benelux te versterken, stelt Exotec, leverancier van magazijnrobots met hoofdzetel in Rijsel, zijn Skypod Systeem in België voor. Met roboticaoplossingen zoals de Skypod wil Exotec niet alleen de efficiëntie in de logistieke sector verhogen, maar ook bijdragen tot betere werkomstandigheden in magazijnen.

Wesseling Logistics implementeert ZetesChronos PoD-oplossing

Logistiek dienstverlener Wesseling Logistics wil al zijn ‘last mile’ distributieactiviteiten inzichtelijker en beter traceerbaar maken met ZetesChronos. Daarvoor vervangt Wesseling de vaste boordcomputers in alle vrachtwagens door de mobiele Proof-of-Delivery-oplossing van Zetes.

Kom langs bij SAVOYE op Logistica Next!

(Advertorial) Van 8 t/m 10 november opent de belangrijkste logistieke vakbeurs, LOGISTICA NEXT, haar deuren in de Jaarbeurs te Utrecht. De thema’s van de beurs zijn Smart, Safe and Sustainable, want volgens de organisatie zijn dat de kenmerken voor de intralogistiek van morgen.

Praktische Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer

(Advertorial) Een optimaal beheer van de voorraden is cruciaal voor het succes van elk bedrijf. En toch worstelen veel ondernemingen met een gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Wie op basis van een voorraad- en supply chain-strategie het optimale voorraadniveau kan bepalen, heeft een stapje voor.

Hoe biedt magazijn automatisatie antwoord tegen een recessie

(Advertorial) Door krapte op de arbeidsmarkt, de geopolitieke situatie en de inflatie zien werkgevers de kosten gevoelig stijgen. Wij leggen in dit artikel uit hoe automatisatie een besparing kan opleveren op cruciale punten binnen jouw logistieke structuur.

Vanderlande en AWL ontwikkelen samen robotpicker voor kleine items

Vanderlande komt met een nieuwe gerobotiseerde oplossing voor orderpicking die luistert naar de naam Auto Induct. De oplossing, die is ontwikkeld in samenwerking met AWL, gespecialiseerd in machinebouw en robotica, maakt het mogelijk met behulp van robots kleine items uit een grote stroom van pakketten te verzamelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.