OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

“Logistiek moet klanten geven wat ze willen, niet omgekeerd”

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Hebben we uit deze ervaring iets geleerd? En gaan we in de toekomst anders winkelen? TGW gelooft in een heel nieuwe shopervaring, waarbij online bestellen en in-shop-experience hand in hand gaan. Michael Schedlbauer, grocery retail industry expert en Industry Manager bij TGW Logistics Group, licht toe.

2020512164836814_figuur-1.jpg

De toekomst van de grocery retail industie volgens TGW
Studies tonen aan dat de winkelkar van de consument voor 60 tot 80% identiek blijft over de weken heen. Aankopen die variëren omwille van een ander weekmenu zijn maar goed voor 20 tot 40% van de winkelkar. Veel consumenten hebben echter een hekel aan het feit dat ze de hele winkel moeten doorkruisen op zoek naar de producten die ze altijd nodig hebben.
 
TGW wil dit probleem verhelpen met een omnichannel-aanpak die het winkelen in de supermarkt minder tijdrovend maakt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de klant zijn typische producten gemakkelijk online kan bestellen en deze later in de winkel afhaalt, dezelfde of de volgende dag. Als klanten naar de winkel komen, vullen ze hun bestellingen aan met de verse producten die ze nodig hebben of als ze iets nieuws willen proberen. Het voordeel voor de consument is dat het winkelen gemakkelijker wordt en er heel wat tijd wordt bespaard. Retailers zijn dan weer beter in staat het orderpicken in te plannen en te optimaliseren. Om een hogere efficiëntie te bereiken, kunnen retailers ook een deel van het orderpickingproces automatiseren en zo de kosten verlagen. Tegelijkertijd kan de retailer aan de hand van de shopping data van de klant meer te weten komen over diens individuele behoeften en een meer op maat gemaakt aanbod aanbieden.
 
Samen met de Oostenrijkse winkelinrichtingspecialist umdasch werkt TGW aan de uitrol in Europa van het OmniStore-concept. Het basisprincipe van het idee is dat de winkel een aparte logistieke ruimte voorziet, waar dankzij de automatiseringsoplossingen van TGW verschillende producten efficiënt bewaard en gegroepeerd worden. In deze ruimte kunnen klanten hun steeds identieke (wekelijkse) winkelmandje oppikken dat ze online hebben besteld, of het kan geleverd worden op het gewenste tijdstip.
 
Een oplossing voor elke shopper journey
Daarnaast willen we de klanten een nieuwe winkelervaring bieden en daarbij alle shoppers bereiken. “TGW’s aanpak - logistiek moet klanten geven wat ze willen, en niet omgekeerd - stelt ons in staat om ons te richten op de verschillende noden van de klant,” stelt Michael Schedlbauer.
 
TGW ziet vier belangrijke shopper journeys:

  • Snel winkelen met een flexibel ophaalmoment. Dit zijn de consumenten die hun hele winkelmandje online bestellen en het oppikken, zonder te moeten wachten in een rij. Een groot voordeel van deze Click&Collect-aanpak is dat de producten - dankzij een automatisering van de logistiek - opgepikt kunnen worden van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Na sluiting van de winkel, kunnen de producten opgehaald worden in een vast, geïntegreerd gedeelte van het gebouw, net zoals bij een drankautomaat.
  • Een hybride formule, waarbij slechts een deel van de producten online worden besteld en nadien opgehaald. Dit maakt meer tijd vrij voor het zoeken naar verse producten of om advies te krijgen in de winkel. Er wordt zo meer belang gehecht aan klantenservice en het aantrekkelijk uitstellen van de (hoofdzakelijk) verse producten. 
  • Spontane aankoop, waarbij klant de winkel binnenstapt en, in de meeste gevallen, een product koopt om later op te eten (food-for-later). Dat kan een verse snack zijn, snoep of drank.
  • Eten en drinken gekocht voor onmiddelijke consumptie (food-for-now). In dit geval koopt de klant een vers product in een kleine bistro of cafe binnenin de OmniStore. Daar kunnen ze spontane, online aankopen maken via digitale kiosks en intussen genieten van een koffie terwijl de producten worden opgehaald en klaargemaakt voor afhaling in de winkel.

Het intralogistieke proces in een OmniStore
Een OmniStore kan ofwel nieuw worden gebouwd of worden geïntegreerd in een bestaande winkel. Het hart van het logistieke gedeelte, dat los staat van de winkel, is het TGW Stingray-shuttlesysteem met één of meerdere gangen voor de opslag van bakken. Bij ontvangst van een klantorder worden de bakken met de benodigde goederen uit het shuttle-opslagrek gehaald en naar het TGW PickCenter One-werkstation getransporteerd voor het orderpicken. Het shuttlesysteem wordt meestal gebruikt voor zogenaamde B- en C-artikelen, en niet voor snelverkopende producten of producten die veel ruimte in beslag nemen, zoals dranken. Deze laatste artikelen worden vaak handmatig gepickt. Terwijl de ene medewerker de artikelen op het PickCenter One-werkstation verzamelt, halen anderen de ‘snelle’ en grote artikelen op en pakken ze deze in.
 
Een bestaande winkel omvormen is perfect haalbaar als het plafond 6 meter of hoger is en de Stingray-shuttles een afstand van minimaal 37 meter lang kunnen overbruggen. Een enkel gangpadsysteem met één PickCenter One werkstation, kan ongeveer 2.000 totes opslaan. Het installeren van een temperatuurregelingssysteem is ook mogelijk, maar vergt een hogere investering.
 
Voordelen van OmniStore
De winkel verhoogt zijn aantrekkelijkheid omdat het serviceniveau toeneemt. Klanten hebben meer mogelijkheden om aan hun individuele behoeften te voldoen. Uit onderzoek blijkt dat klanten na een periode van gewenning aan online winkelen, meer producten kopen. Voorproevers in de bistro en promotiecampagnes worden gebruikt om nieuwe producten te helpen lanceren. Klanten met een druk beroepsleven hebben kunnen hun bestellingen buiten de werkuren, en ook buiten de openingsuren van de winkel. Al deze voordelen leiden tot een hogere omzet. Automatisering verbetert ook het voorraadbeheer en de veiligheid, vooral wanneer er producten met een hogere waarde worden bewaard. Het is noodzakelijk om de omvang van de verliezen door diefstal of bederf in een traditionele winkel niet te onderschatten.   Daarnaast zijn er slechts minimale aanpassingen aan de toeleveringsketen nodig. Dankzij regelmatige online bestellingen heeft een retailer meer transparantie in de planning van de vraag.
 
TGW heeft het concept al aan een aantal Europese supermarktketens voorgesteld en de eerste feedback was heel positief.
 
Bekijk hier de video

2020512174632443_figuur-2.jpg

Recente nieuwsberichten

Dachser neemt eerste vrachtwagens op waterstof in gebruik

Dachser boekt vorderingen met praktische tests van emissievrije aandrijftechnologieën voor vrachtwagens. De logistiek dienstverlener is van plan in 2023 twee waterstof-brandstofcelvrachtwagens in Duitsland in gebruik te nemen. Om te beginnen zal Dachser een 27-tons Hyundai Xcient vrachtwagen op de weg zetten in Maagdenburg.

Smart Robotics lanceert Smart Fashion Picker cobot

Smart Robotics, aanbieder van ‘picking automation as a service’ voor magazijnen en logistieke processen, heeft de officiële lancering aangekondigd van hun nieuwste cobot: de Smart Fashion Picker. Deze pick & place cobot is ontworpen om kledingstukken van verschillende maten, materialen en vormen te picken en moet daarmee de orderpicking voor de modesector efficiënter maken.

Keller & Kalmbach breidt centraal magazijn opnieuw uit met Jungheinrich

Keller & Kalmbach, gespecialiseerd in verbindingselementen, bevestigingstechnieken en intelligent beheer van C-onderdelen, breidt de capaciteit van zijn centrale magazijn en distributiecentrum in Hilpoltstein (Beieren, Duitsland) voor de tweede keer uit.

Scheitlin-Papier AG zet AutoStore systeem van Element Logic in

Om o.a. de capaciteit te vergroten en de processen te optimaliseren, besloot de Zwitserse groothandel Scheitlin-Papier AG een nieuw modern logistiek centrum te bouwen in Niederuzwil/St. Gallen. In de nieuwe faciliteit zal een AutoStore-systeem worden geïnstalleerd voor de opslag van kleine onderdelen.

De supply chain opschalen

Black Friday is niet alleen maar een belangrijk internationaal shopevent. Deze dag luidt het shopseizoen in de aanloop naar kerst in, wat tevens de drukste periode van het jaar voor retailers is. nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag.

Rutges Cargo Europe investeert in uitbreiding Schiphol Logistics Park

Het wordt een warehouse van 5000 m2 waar vooral Value Added Logistics activiteiten zullen worden uitgevoerd. Het is een bounded warehouse met een bulk locatie, 2800 palletplaatsen in stellingen en een grote xdock ruimte. In september zal de ruimte worden opgeleverd.

TGW bouwt voor Picnic in Oberhausen het grootste e-fulfilmentcentrum van Duitsland

Om zijn groei op de Duitse markt veilig te stellen wil Picnic tegen de zomer van 2024 een geavanceerd fulfilmentcentrum bouwen in Oberhausen (Noordrijn-Westfalen). TGW zal er zijn flexibel Flashpick®-systeem installeren. Een shuttlemagazijn met 40 gangen vormt het hart van het systeem: kruidenierswaren, groente & fruit en diepvriesproducten worden bewaard in verschillende temperatuurzones, van 20 tot 4 en -25 graden Celsius.

Savoye biedt ODATiO WMS/TMS oplossing aan via het Microsoft Azure cloud-platform

Savoye zal Azure niet alleen gebruiken voor het hosten van ODATiO, de 100% cloud-based softwareoplossing voor de supply chain, maar wil klanten ook belangrijke voordelen bieden als zij activiteiten in meerdere landen ontplooien. Denk aan de beveiliging, een snelle uitrol van nieuwe diensten, flexibiliteit en een gegarandeerd serviceniveau, ongeacht de locatie.

Vanas breidt portfolio uit met twee nieuwe Modula-producten

Vanas Engineering heeft twee nieuwe verticale liften van Modula: de Modula Clean Room en de Modula Climate Control. De Modula Climate Control werd ontworpen voor opslag van materialen die gevoelig zijn voor temperatuur- en vochtigheidsveranderingen.

Bol.com lanceert transportbedrijf Ampère

Ampère is recent begonnen met de collectie van pakketjes bij verkooppartners van bol.com. Na ophaling draagt Ampère de pakketjes over aan bezorgdienst Budbee, die de pakketjes dezelfde dag naar de klant brengt. Verkooppartners profiteren hiermee van alle voordelen van ‘Verzenden via bol.com+’, waaronder een snelle levertijd en hoge leveringsbetrouwbaarheid.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.