OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

“Logistiek moet klanten geven wat ze willen, niet omgekeerd”

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Hebben we uit deze ervaring iets geleerd? En gaan we in de toekomst anders winkelen? TGW gelooft in een heel nieuwe shopervaring, waarbij online bestellen en in-shop-experience hand in hand gaan. Michael Schedlbauer, grocery retail industry expert en Industry Manager bij TGW Logistics Group, licht toe.

2020512164836814_figuur-1.jpg

De toekomst van de grocery retail industie volgens TGW
Studies tonen aan dat de winkelkar van de consument voor 60 tot 80% identiek blijft over de weken heen. Aankopen die variëren omwille van een ander weekmenu zijn maar goed voor 20 tot 40% van de winkelkar. Veel consumenten hebben echter een hekel aan het feit dat ze de hele winkel moeten doorkruisen op zoek naar de producten die ze altijd nodig hebben.
 
TGW wil dit probleem verhelpen met een omnichannel-aanpak die het winkelen in de supermarkt minder tijdrovend maakt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de klant zijn typische producten gemakkelijk online kan bestellen en deze later in de winkel afhaalt, dezelfde of de volgende dag. Als klanten naar de winkel komen, vullen ze hun bestellingen aan met de verse producten die ze nodig hebben of als ze iets nieuws willen proberen. Het voordeel voor de consument is dat het winkelen gemakkelijker wordt en er heel wat tijd wordt bespaard. Retailers zijn dan weer beter in staat het orderpicken in te plannen en te optimaliseren. Om een hogere efficiëntie te bereiken, kunnen retailers ook een deel van het orderpickingproces automatiseren en zo de kosten verlagen. Tegelijkertijd kan de retailer aan de hand van de shopping data van de klant meer te weten komen over diens individuele behoeften en een meer op maat gemaakt aanbod aanbieden.
 
Samen met de Oostenrijkse winkelinrichtingspecialist umdasch werkt TGW aan de uitrol in Europa van het OmniStore-concept. Het basisprincipe van het idee is dat de winkel een aparte logistieke ruimte voorziet, waar dankzij de automatiseringsoplossingen van TGW verschillende producten efficiënt bewaard en gegroepeerd worden. In deze ruimte kunnen klanten hun steeds identieke (wekelijkse) winkelmandje oppikken dat ze online hebben besteld, of het kan geleverd worden op het gewenste tijdstip.
 
Een oplossing voor elke shopper journey
Daarnaast willen we de klanten een nieuwe winkelervaring bieden en daarbij alle shoppers bereiken. “TGW’s aanpak - logistiek moet klanten geven wat ze willen, en niet omgekeerd - stelt ons in staat om ons te richten op de verschillende noden van de klant,” stelt Michael Schedlbauer.
 
TGW ziet vier belangrijke shopper journeys:

  • Snel winkelen met een flexibel ophaalmoment. Dit zijn de consumenten die hun hele winkelmandje online bestellen en het oppikken, zonder te moeten wachten in een rij. Een groot voordeel van deze Click&Collect-aanpak is dat de producten - dankzij een automatisering van de logistiek - opgepikt kunnen worden van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Na sluiting van de winkel, kunnen de producten opgehaald worden in een vast, geïntegreerd gedeelte van het gebouw, net zoals bij een drankautomaat.
  • Een hybride formule, waarbij slechts een deel van de producten online worden besteld en nadien opgehaald. Dit maakt meer tijd vrij voor het zoeken naar verse producten of om advies te krijgen in de winkel. Er wordt zo meer belang gehecht aan klantenservice en het aantrekkelijk uitstellen van de (hoofdzakelijk) verse producten. 
  • Spontane aankoop, waarbij klant de winkel binnenstapt en, in de meeste gevallen, een product koopt om later op te eten (food-for-later). Dat kan een verse snack zijn, snoep of drank.
  • Eten en drinken gekocht voor onmiddelijke consumptie (food-for-now). In dit geval koopt de klant een vers product in een kleine bistro of cafe binnenin de OmniStore. Daar kunnen ze spontane, online aankopen maken via digitale kiosks en intussen genieten van een koffie terwijl de producten worden opgehaald en klaargemaakt voor afhaling in de winkel.

Het intralogistieke proces in een OmniStore
Een OmniStore kan ofwel nieuw worden gebouwd of worden geïntegreerd in een bestaande winkel. Het hart van het logistieke gedeelte, dat los staat van de winkel, is het TGW Stingray-shuttlesysteem met één of meerdere gangen voor de opslag van bakken. Bij ontvangst van een klantorder worden de bakken met de benodigde goederen uit het shuttle-opslagrek gehaald en naar het TGW PickCenter One-werkstation getransporteerd voor het orderpicken. Het shuttlesysteem wordt meestal gebruikt voor zogenaamde B- en C-artikelen, en niet voor snelverkopende producten of producten die veel ruimte in beslag nemen, zoals dranken. Deze laatste artikelen worden vaak handmatig gepickt. Terwijl de ene medewerker de artikelen op het PickCenter One-werkstation verzamelt, halen anderen de ‘snelle’ en grote artikelen op en pakken ze deze in.
 
Een bestaande winkel omvormen is perfect haalbaar als het plafond 6 meter of hoger is en de Stingray-shuttles een afstand van minimaal 37 meter lang kunnen overbruggen. Een enkel gangpadsysteem met één PickCenter One werkstation, kan ongeveer 2.000 totes opslaan. Het installeren van een temperatuurregelingssysteem is ook mogelijk, maar vergt een hogere investering.
 
Voordelen van OmniStore
De winkel verhoogt zijn aantrekkelijkheid omdat het serviceniveau toeneemt. Klanten hebben meer mogelijkheden om aan hun individuele behoeften te voldoen. Uit onderzoek blijkt dat klanten na een periode van gewenning aan online winkelen, meer producten kopen. Voorproevers in de bistro en promotiecampagnes worden gebruikt om nieuwe producten te helpen lanceren. Klanten met een druk beroepsleven hebben kunnen hun bestellingen buiten de werkuren, en ook buiten de openingsuren van de winkel. Al deze voordelen leiden tot een hogere omzet. Automatisering verbetert ook het voorraadbeheer en de veiligheid, vooral wanneer er producten met een hogere waarde worden bewaard. Het is noodzakelijk om de omvang van de verliezen door diefstal of bederf in een traditionele winkel niet te onderschatten.   Daarnaast zijn er slechts minimale aanpassingen aan de toeleveringsketen nodig. Dankzij regelmatige online bestellingen heeft een retailer meer transparantie in de planning van de vraag.
 
TGW heeft het concept al aan een aantal Europese supermarktketens voorgesteld en de eerste feedback was heel positief.
 
Bekijk hier de video

2020512174632443_figuur-2.jpg

Recente nieuwsberichten

28 & 29/11/19: Masterclass Demand Planning & Forecasting

De toekomstige marktvraag voorspellen is een kritisch bedrijfsproces in de aansturing van de operatie om leverbetrouwbaarheid en marge te maximaliseren. Marktomstandigheden vormen vandaag voor veel bedrijven een uitdaging. Regelgevingsbelemmeringen, toegenomen concurrentie, margedruk, complexiteit van in- en uitfaseren van producten, overheidsinterventies en de nood aan een meer persoonlijke benadering van de klant zijn slechts enkele van de sleutelwoorden die deze uitdagende omstandigheden kenmerken.

7/11/19: Scenario Based Planning in S&OP High Tide

This seminar will focus on the core of Sales and Operations Planning. Different planning options and circumstances evolve into a series of scenarios or plans that need to be evaluated in order to sift out the best plan to implement. Each scenario should therefore capture the key elements of every manufacturing plan: the best trade-off between flow and capacity in order to reach the required customer service.

22/10/19: MCT: An Innovative Time-Based Metric for Improving your Operations and Supply Chain

In partnership with colleagues from several major corporations, Suri has developed the concept of Manufacturing Critical-path Time (MCT), a precise time-based metric for continuous improvement in operations and supply chains. This metric highlights improvement opportunities by clearly quantifying system-wide waste.

Alders Transport participeert in Haesaerts Intermodal

De transportgroep Alders uit het Limburgse Pelt neemt een participatie in Haesaerts Intermodal uit Zwijndrecht. Het familiebedrijf Haesaerts Intermodal is gespecialiseerd in het transport van hoogwaardige chemische vloeistoffen en gassen via de weg, de binnenvaart, zeevaart en het spoor.

Active Ants lijft MCS Fulfilment in

Active Ants, het e-fulfilment bedrijf uit Nieuwegein dat in 2018 nog een strategische investeerder vond in Bpost, is nu zelf op het overnamepad. Sinds 1 oktober heeft Active Ants het Brabantse bedrijf MCS Fulfilment onder zijn vleugels. MCS Fulfilment biedt fulfilment diensten aan kleine tot middelgrote webwinkels.

Consument ergert zich aan slechte track & trace van pakketten

Een slecht werkende of onduidelijke track & trace-optie is de grootste ergernis van consumenten als het gaat om de bezorging van pakketten. Gevolgd door het niet later terugkomen van de pakketbezorger wanneer de consument niet thuis is. Dat blijkt uit onderzoek onder 503 Vlamingen, uitgevoerd in opdracht van Descartes, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek.

Is een kwart van de nieuwe trucks in 2030 elektrisch?

Hoewel de afzet van elektrische trucks traag op gang komt, gaat de elektrische truck het komend decennium doorbreken. Dat is de conclusie uit onderzoek van ING Economisch Bureau. Volgens de onderzoekers zouden in 2030 zo’n 3.500, ofwel één op de vier, nieuwe trucks in Nederland elektrisch zijn.

TLV noemt Vlaamse regering naïef m.b.t. oplossing fileleed

De Vlaamse regering stelt in haar akkoord dat ze de files wil aanpakken door o.a. het vrachtverkeer voornamelijk ’s nachts te laten rijden. Volgens Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) is dat ondoordacht en naïef. De beroepsorganisatie is vooral teleurgesteld omdat een slimme kilometerheffing voor alle voertuigen dan toch niet in het akkoord werd opgenomen.

Vanas Engineering neemt Pacoma Systems over

Vanas Engineering en TouchPoint Inc (die Vanas in 2017 overnam) hebben de Nederlandse integrator van interne transportsystemen Pacoma Systems overgenomen. Met de overname wil Vanas zijn aanbod aan logistieke oplossingen uitbreiden en zijn business units verder ontwikkelen om een meer complete oplossing te bieden.

Bedrijfsbezoek Stoneasy.com: B2B e-commerce van projectplanning tot go-live

Op dinsdag 5 november organiseert B2B e-commerce specialist Natch een exclusief bedrijfsevent bij Stoneasy.com. Stoneasy verbindt wereldwijd natuursteengroeves, transporteurs en de bouwsector. En dat uitsluitend online. Bram Callewier, managing director en oprichter van Stoneasy, vertelt hoe zijn bedrijf in 12 jaar uitgroeide tot een wereldwijde speler die meer dan 1000 containers verscheept naar 150+ klanten in 15 landen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.