OmniStore: een nieuwe visie op winkelen

“Logistiek moet klanten geven wat ze willen, niet omgekeerd”

Tijdens de lockdown zijn – ondanks het feit dat de supermarkten open bleven – heel wat consumenten overgeschakeld naar online boodschappen doen. Dat verliep niet altijd van een leien dakje. Door de enorme vraag, waren de tijdslots snel volgeboekt en liet de levering van de wekelijkse boodschappen op zich wachten.

Hebben we uit deze ervaring iets geleerd? En gaan we in de toekomst anders winkelen? TGW gelooft in een heel nieuwe shopervaring, waarbij online bestellen en in-shop-experience hand in hand gaan. Michael Schedlbauer, grocery retail industry expert en Industry Manager bij TGW Logistics Group, licht toe.

2020512164836814_figuur-1.jpg

De toekomst van de grocery retail industie volgens TGW
Studies tonen aan dat de winkelkar van de consument voor 60 tot 80% identiek blijft over de weken heen. Aankopen die variëren omwille van een ander weekmenu zijn maar goed voor 20 tot 40% van de winkelkar. Veel consumenten hebben echter een hekel aan het feit dat ze de hele winkel moeten doorkruisen op zoek naar de producten die ze altijd nodig hebben.
 
TGW wil dit probleem verhelpen met een omnichannel-aanpak die het winkelen in de supermarkt minder tijdrovend maakt. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de klant zijn typische producten gemakkelijk online kan bestellen en deze later in de winkel afhaalt, dezelfde of de volgende dag. Als klanten naar de winkel komen, vullen ze hun bestellingen aan met de verse producten die ze nodig hebben of als ze iets nieuws willen proberen. Het voordeel voor de consument is dat het winkelen gemakkelijker wordt en er heel wat tijd wordt bespaard. Retailers zijn dan weer beter in staat het orderpicken in te plannen en te optimaliseren. Om een hogere efficiëntie te bereiken, kunnen retailers ook een deel van het orderpickingproces automatiseren en zo de kosten verlagen. Tegelijkertijd kan de retailer aan de hand van de shopping data van de klant meer te weten komen over diens individuele behoeften en een meer op maat gemaakt aanbod aanbieden.
 
Samen met de Oostenrijkse winkelinrichtingspecialist umdasch werkt TGW aan de uitrol in Europa van het OmniStore-concept. Het basisprincipe van het idee is dat de winkel een aparte logistieke ruimte voorziet, waar dankzij de automatiseringsoplossingen van TGW verschillende producten efficiënt bewaard en gegroepeerd worden. In deze ruimte kunnen klanten hun steeds identieke (wekelijkse) winkelmandje oppikken dat ze online hebben besteld, of het kan geleverd worden op het gewenste tijdstip.
 
Een oplossing voor elke shopper journey
Daarnaast willen we de klanten een nieuwe winkelervaring bieden en daarbij alle shoppers bereiken. “TGW’s aanpak - logistiek moet klanten geven wat ze willen, en niet omgekeerd - stelt ons in staat om ons te richten op de verschillende noden van de klant,” stelt Michael Schedlbauer.
 
TGW ziet vier belangrijke shopper journeys:

  • Snel winkelen met een flexibel ophaalmoment. Dit zijn de consumenten die hun hele winkelmandje online bestellen en het oppikken, zonder te moeten wachten in een rij. Een groot voordeel van deze Click&Collect-aanpak is dat de producten - dankzij een automatisering van de logistiek - opgepikt kunnen worden van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Na sluiting van de winkel, kunnen de producten opgehaald worden in een vast, geïntegreerd gedeelte van het gebouw, net zoals bij een drankautomaat.
  • Een hybride formule, waarbij slechts een deel van de producten online worden besteld en nadien opgehaald. Dit maakt meer tijd vrij voor het zoeken naar verse producten of om advies te krijgen in de winkel. Er wordt zo meer belang gehecht aan klantenservice en het aantrekkelijk uitstellen van de (hoofdzakelijk) verse producten. 
  • Spontane aankoop, waarbij klant de winkel binnenstapt en, in de meeste gevallen, een product koopt om later op te eten (food-for-later). Dat kan een verse snack zijn, snoep of drank.
  • Eten en drinken gekocht voor onmiddelijke consumptie (food-for-now). In dit geval koopt de klant een vers product in een kleine bistro of cafe binnenin de OmniStore. Daar kunnen ze spontane, online aankopen maken via digitale kiosks en intussen genieten van een koffie terwijl de producten worden opgehaald en klaargemaakt voor afhaling in de winkel.

Het intralogistieke proces in een OmniStore
Een OmniStore kan ofwel nieuw worden gebouwd of worden geïntegreerd in een bestaande winkel. Het hart van het logistieke gedeelte, dat los staat van de winkel, is het TGW Stingray-shuttlesysteem met één of meerdere gangen voor de opslag van bakken. Bij ontvangst van een klantorder worden de bakken met de benodigde goederen uit het shuttle-opslagrek gehaald en naar het TGW PickCenter One-werkstation getransporteerd voor het orderpicken. Het shuttlesysteem wordt meestal gebruikt voor zogenaamde B- en C-artikelen, en niet voor snelverkopende producten of producten die veel ruimte in beslag nemen, zoals dranken. Deze laatste artikelen worden vaak handmatig gepickt. Terwijl de ene medewerker de artikelen op het PickCenter One-werkstation verzamelt, halen anderen de ‘snelle’ en grote artikelen op en pakken ze deze in.
 
Een bestaande winkel omvormen is perfect haalbaar als het plafond 6 meter of hoger is en de Stingray-shuttles een afstand van minimaal 37 meter lang kunnen overbruggen. Een enkel gangpadsysteem met één PickCenter One werkstation, kan ongeveer 2.000 totes opslaan. Het installeren van een temperatuurregelingssysteem is ook mogelijk, maar vergt een hogere investering.
 
Voordelen van OmniStore
De winkel verhoogt zijn aantrekkelijkheid omdat het serviceniveau toeneemt. Klanten hebben meer mogelijkheden om aan hun individuele behoeften te voldoen. Uit onderzoek blijkt dat klanten na een periode van gewenning aan online winkelen, meer producten kopen. Voorproevers in de bistro en promotiecampagnes worden gebruikt om nieuwe producten te helpen lanceren. Klanten met een druk beroepsleven hebben kunnen hun bestellingen buiten de werkuren, en ook buiten de openingsuren van de winkel. Al deze voordelen leiden tot een hogere omzet. Automatisering verbetert ook het voorraadbeheer en de veiligheid, vooral wanneer er producten met een hogere waarde worden bewaard. Het is noodzakelijk om de omvang van de verliezen door diefstal of bederf in een traditionele winkel niet te onderschatten.   Daarnaast zijn er slechts minimale aanpassingen aan de toeleveringsketen nodig. Dankzij regelmatige online bestellingen heeft een retailer meer transparantie in de planning van de vraag.
 
TGW heeft het concept al aan een aantal Europese supermarktketens voorgesteld en de eerste feedback was heel positief.
 
Bekijk hier de video

2020512174632443_figuur-2.jpg

Recente nieuwsberichten

Recht van antwoord

Het bericht met de titel ‘JBC stopt samenwerking met Hytchers nu TLV rechtszaak wint’, dat we in onze nieuwsbrief van dinsdag 2 juni 2020 publiceerden, is niet correct. De rechter heeft zich immers nog niet uitgesproken. Zowel JBC als Hytchers eisen dan ook een onmiddellijke rechtzetting.

Heylen Warehouses en North Sea Port bouwen Ghent Logistic Campus

Logistiek vastgoedontwikkelaar en investeerder Heylen Warehouses uit Herentals is gestart met de bouw van zijn grootste project in België tot nog toe: Ghent Logistic Campus. De nieuwe logistieke site is gelegen in de Gentse haven, North Sea Port, op het bedrijventerrein Rieme-Noord.

Paulig mikt op 145.000kg minder afval door overstap naar CO2-neutrale Chep-pallet

Het internationale familiebedrijf Paulig, actief in voeding en dranken, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Chep om zijn producten voortaan te vervoeren op de CO2-neutrale Chep-pallets. Paulig is in de Benelux vooral bekend van onder meer de merken Poco Loco, Santa Maria en Gold & Green.

Karen Reddington benoemd tot president FedEx Express Europe en CEO van TNT

Expressvervoerbedrijf FedEx Express, een dochteronderneming van FedEx Corp. heeft Karen Reddington aangesteld als regional president van FedEx Express Europe en CEO van TNT. Reddington heeft 23 jaar ervaring bij FedEx Express en bekleedde er meest recent de functie van regional president van de regio Azië-Pacific.

DistriMedia breidt versneld uit om e-commerce boom op te vangen

Sinds de overname van Sprintpack Logistics in Sint-Niklaas, begin 2018, verzorgt DistriMedia (onderdeel van de Uitgeverij Lannoo Groep) vanuit Tielt en Sint-Niklaas de e-commerce fulfilment van verschillende grote retailers. Tot februari 2020 tekende DistriMedia geregeld stijgingen van 30% en meer op.

Eutraco bouwt duurzame logistieke site van 60.000m² in Willebroek

In december 2020 zal Eutraco de eerste 40.000m² van een nieuwe logistieke site op het Park De Hulst in Willebroek in gebruik nemen. Een jaar later zal nog eens 20.000m² worden opgeleverd. Het volledige project wordt gerealiseerd door MG Real Estate, dat voor Eutraco een van de eerste logistieke gebouwen in België zonder gasverwarming realiseert.

Gosselin laat Heavy Lifting + Handling activiteit over aan Samoco

Gosselin Logistics uit Deurne levert forwarding-, terminal-, warehousing-, trucking- en douanediensten voor het transport van industriële en consumentengoederen. Voor zijn Logistics Division heeft Gosselin de laatste jaren sterk geïnvesteerd in de afdeling ‘Industrial Projects’.

Mark Guilliams nieuwe branch manager Air Freight bij DB Schenker in Zaventem

Sinds medio mei is Mark Guilliams branch manager van de Schenker-luchtvrachtvestiging in Steenokkerzeel (Zaventem). Mark Guilliams (52) heeft ruim 32 jaar ervaring in transport en logistiek, waar hij kennis opdeed van de luchtvrachtsector, maar ook van baanvracht, zeevracht en logistiek.

België heeft potentieel voor megadistributiecentra

In de periode 2013-2020 zijn 41 megadistributiecentra in België gevestigd of aangekondigd, met in totaal 3,1 miljoen vierkante meter aan vloeroppervlak. Van een versnelling van de vestiging van deze XXL-DC’s (> 40.000m2) – zoals die in Nederland en Duitsland zichtbaar is – is in België evenwel (nog) geen sprake.

Belgische bedrijven volop overtuigd na digitale innovatie

Maar liefst 87% van de bedrijven die voor digitale innovatie kiest, komt tot de vaststelling dat die investering meteen rendement oplevert. Dat blijkt uit de SAP Technobarometer, een onderzoek dat Ipsos – in opdracht van SAP – bij meer dan 130 Belgische bedrijven voerde.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.