Nieuwe cobot van Fanuc staat ook zijn mannetje in productieomgevingen

Na de introductie in Tokio eind 2019 brengt Fanuc zijn lichtgewicht collaboratieve robots nu ook naar Europa. De eerste productie-eenheden van de CRX-10iA – een lichtgewicht collaboratieve robot (40kg) met een payload van 10kg (22,04lb) – worden vanaf augustus 2020 in Europese showrooms tentoongesteld, waarna levering aan de eerste klanten snel moet volgen.

De ontwikkelaars hebben o.a. veel aandacht besteed aan de veiligheid van deze collaboratieve robot. Zo stopt de CRX-10iA met bewegen bij het minste contact met de mens. Als hij een hard voorwerp tegenkomt, gaat de robot automatisch achteruit. De operators kunnen ook handmatig drie assen van de robot wegduwen. Het gladde ontwerp van de robot biedt ook bescherming tegen knellen, waardoor het een ideale partner is voor productiemedewerkers. De CRX-10iA is gecertificeerd volgens de ISO 10218-1 veiligheidsnorm.
 
De cobot kan zowel in de coöperatieve modus met een maximumsnelheid van 1000 millimeter per seconde werken als in de stand-alone modus met snelheden tot 2000 millimeter per seconde. Een moduswissel is nuttig ’s nachts of in het weekend, bijvoorbeeld, wanneer de robot taken alleen kan uitvoeren zonder dat er mensen in de buurt zijn.
 
Een andere nieuwe functie is dat klanten zelf CRX-10iA software-updates kunnen uitvoeren, waardoor de mogelijkheden van de cobot worden uitgebreid door middel van diverse applicatie-updates. Voor de aanpassing van grijpers, sensoren of camera’s levert Fanuc softwareontwikkelingskits om snel en eenvoudig verbinding te kunnen maken met accessoires van derden.
De CRX-10iA voldoet ook aan de industriële norm IP67, die het mogelijk maakt machines te laden en te lossen in een vochtige omgeving. Ook zeer fijne stofdeeltjes, zoals bij polijsttoepassingen, vormen geen probleem. De controller en het tablet zijn ontworpen om te voldoen aan de industriële standaard IP54 en zijn daarom ook geschikt voor industriële productieomgevingen.
 
De CRX-10iA is ontworpen om gemiddeld tot acht jaar te draaien zonder onderhoud. Volgens Fanuc hoeven motoren, verloopstukken, sensoren, kabels en smeermiddelen binnen die tijd meestal niet te worden vervangen als ze op de juiste manier worden gebruikt. Voor klanten betekent dat zowel een lage total cost of ownership als minimale stilstand in de productie. Mocht door een foutieve handling toch een herstelling aan de orde zijn, dan kunnen onderdelen worden vervangen dankzij een eenvoudig te verwijderen cover.
 
De CRX-10iA is verkrijgbaar in twee versies: een standaardmodel met een bereik van 1249 millimeter (49,17 inch) en een model met lange arm met een bereik van 1418 millimeter (55,82 inch). De robot met lange arm is zo ontworpen dat hij zijn arm direct over de basis kan zwaaien. Daardoor kan hij bijvoorbeeld onderdelen van een tafel voor hem oppakken en achter hem op de tafel plaatsen in een rechtlijnige beweging. Naast palletiseerwerkzaamheden is de CRX-10iA ook geschikt voor het automatiseren van werkzaamheden zoals schroeven, lassen, het oppakken van onderdelen uit rekken of uit transportbanden en het inpakken in dozen of het laden van ruwe onderdelen in een CNC-machine en het uitladen van de onderdelen als deze klaar zijn.
Foto: Fanuc

Recente nieuwsberichten

How.fm geeft werkstappen visueel en in meerdere talen weer

Begrijpelijke werkinstructies vormen een van de belangrijkste verbeterpunten in magazijnlogistiek. Alleen als medewerkers weten welke taken ze moeten uitvoeren en hoe, blijft het foutenpercentage laag en blijft de vaak hoge werkdruk onder controle.

H.Essers verhoogt efficiëntie met verticale plateauliften

H.Essers verzorgt logistieke activiteiten voor verschillende klanten. Om hun klanten optimaal te bedienen, optimaliseerden ze hun opslagcapaciteit in het verleden al met Storeganizers en 3 verticale plateauliften van Vanas. Om hun productiviteit verder te verhogen breidt Essers deze opstelling verder uit met 3 extra plateauliften en een rollenbaan met drop-to-lights van Vanas.

Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Still breidt productgamma uit met NXV smallegangentruck

Met de NXV lanceert Still een nieuwe man-down smallegangentruck. Daarbij zet de producent hoog in op ergonomie. Zo is de truck voorzien van een ergonomische bestuurdersstoel met optionele kanteltechnologie, proportionele stoel- en voetplaatverstelling en de mogelijkheid om alle bedieningselementen aan de behoeften van de bestuurder aan te passen.

Logistics Capital Partners koopt logistieke site voor speculatief ontwikkelingsproject

Een jaar na de ontwikkeling van zijn eerste Belgische magazijn in Nijvel verwerft Logistics Capital Partners, een pan-Europees platform voor logistieke ontwikkeling en asset management, 6,6 hectare in Bilzen voor de speculatieve ontwikkeling van 42.100m².

DSV behaalt ROI van minder dan 6 maanden met Storeganizer

DSV, wereldwijde leverancier van transport- en logistieke oplossingen, heeft in zijn multi-client magazijn in het Nederlandse Tholen het Storeganizer-opslagsysteem geïntegreerd. Storeganizer, dat wordt ondersteund door het Belgische conTeyor, is een opslagsysteem dat magazijnen in staat moet stellen meer kleine artikelen per oppervlakte op te slaan door het gebruik van de rackruimte te optimaliseren.

Descartes neemt last mile-dienstverlener GreenMile over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft last mile-dienstverlener GreenMile overgenomen voor 30 miljoen dollar. GreenMile, met hoofdkantoor in Orlando, Florida, levert cloudgebaseerde mobiele oplossingen voor routeplanning in de levensmiddelensector, zoals mobiele applicaties waarmee chauffeurs hun productiviteit kunnen verbeteren.

Kasper Deforche wordt nieuwe CEO voor JLL Belux

Vanaf 1 november 2021 zal Kasper Deforche de functie van CEO voor België en Luxemburg invullen bij vastgoedbedrijf JLL. Kasper Deforche is voormalig CEO van Wereldhave Belgium, een Gereglementeerde Vastgoed-vennootschap (GVV) genoteerd op Euronext Brussel, en was er verantwoordelijk voor het uitschrijven en aansturen van de strategie in een snel veranderende winkelvastgoedmarkt en het recente crisisbeheer tijdens de COVID-19-pandemie.

H.Essers betrekt duurzame nieuwe hoofdzetel

Vorige maand nam H.Essers zijn nieuwe hoofdzetel in gebruik. Het nieuwe hoofdkantoor biedt plaats aan 135 medewerkers, maar kan zonder verbouwingen worden uitgebreid tot 185 medewerkers. Het gebouw bevindt zich op de bestaande site van de logistiek dienstverlener in Genk Noord.

Komatsu breidt wisselstukken magazijn uit

Komatsu is een Japanse producent van bouwmachines. Hun magazijn in België levert wisselstukken over heel Europa, Afrika en Midden-Oosten. Om de opslagcapaciteit van hun magazijn te verhogen, plaatste Komatsu in het verleden reeds 12 verticale plateauliften van Vanas.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.