NewCold: efficiënte automatisering van een XXL-diepvries warehouse

(Advertorial) De Nederlandse logistieke dienstverlener NewCold heeft in Burley, Idaho een van de grootste diepvriesmagazijnen van Noord-Amerika geopend. Het nieuwe distributiecentrum is sterk geautomatiseerd waardoor een hoge capaciteit aan een laag energieverbruik mogelijk is.

Voor veel professionele en amateurkoks zijn frietjes en McCain onafscheidelijk. Iedereen die in het Noordwesten van de VS diepgevroren aardappelproducten van dit familiebedrijf heeft gekocht, heeft hoogstwaarschijnlijk een verpakking in handen gehad die eerder in het XXL-diepvriesmagazijn in Burley was opgeslagen. Het ultramoderne distributiecentrum dat eind 2019 in deze kleine stad werd geopend, maakt heel wat indruk met zijn 42-meter hoog hoogbouwmagazijn en zijn state-of-the-art automatisering. 
 
Het fulfilmentcentrum dat jaarlijks zo’n 700.000 pallets verwerkt, is gebouwd in samenwerking met TGW. De exploitant is de Nederlandse dienstverlener NewCold, die een netwerk aan diepvriesmagazijnen beheert in de VS, Australië en Europa. De belangrijkste klant van het diepvriesmagazijn in Burley is de McCain Foods.
 
Diepvries expertise van TGW
TGW had tijdens het selectieproces een duidelijk voordeel. NewCold kende het portfolio en de diepvriesexpertise van TGW uit eerdere gezamenlijke projecten. “Automatisering is een van de sleutels om aan de behoeften van onze klanten te voldoen. Ze zijn volop bezig met het reorganiseren van hun toeleveringsketens om de grootst mogelijke efficiëntie en de laagst mogelijke kosten te bereiken”, legt Peter Verharen, Vice President Project Management bij NewCold uit. “Automatisering is de enige manier om de doorvoer te realiseren die de markt vraagt.”
 
Volgens NewCold bieden geautomatiseerde diepvriesmagazijnen nog veel meer voordelen. Zo kan de benodigde ruimte tot 60 procent worden verminderd in vergelijking met handmatige magazijnen – een belangrijk argument in gebieden waar grond schaars en/of duur is. Andere bepalende factoren zijn het tekort aan geschoolde arbeidskrachten en de verlaging van de operationele kosten. Volgens NewCold kunnen personeelskosten in een geautomatiseerd magazijn tot 65 procent lager liggen dan in een handmatig distributiecentrum, terwijl ook het energieverbruik met ongeveer 50 procent kan worden verminderd.
 
Aandacht voor de medewerkers

Michael Schedlbauer, Industry Manager Grocery Retail bij TGW bevestigt: “Naast duurzaamheid en toenemende eisen van de klant, is het tekort aan geschoolde arbeidskrachten de voornaamste reden waarom bedrijven hun temperatuurgecontroleerde magazijnen automatiseren. Een dergelijke stap loont in diepvrieslogistiek nog meer de moeite.”
 
Het vinden, opleiden en behouden van medewerkers heeft de hoogste prioriteit bij NewCold. “Onze medewerkers zijn voor ons net zo belangrijk als klantvriendelijkheid en winstgevendheid op lange termijn”, zegt Verharen. Daarom richt de logistieke dienstverlener zich op twee succesfactoren: een goed salaris en opleiding. Dat laatste gebeurt met behulp van innovatieve software en technologie.
 
Tot twee derde aan energiebesparing

Naast slimme strategieën is moderne technologie de sleutel tot aanzienlijke energiebesparingen. “Met een geautomatiseerd diepvriesrmagazijn kan men niet alleen de productiviteit verhogen, maar ook tot twee derde van de koelenergie besparen”, merkt Schedlbauer op.
 
Een hoge opslagdichtheid is een centraal uitgangspunt als het gaat om nieuwbouwprojecten. In vergelijking met handmatige systemen is de totale oppervlakte nodig voor een geautomatiseerd magazijn aanzienlijk kleiner. NewCold heeft slechts een oppervlakte van 47.250 vierkante meter nodig voor een opslaglocatie van 90.000 pallets, omdat de goederen door storage- en retrievalmachines naar de 14 niveaus worden gedistribueerd. De maximale doorvoersnelheid is 189 pallets per uur (gelijktijdige storage en retrieval). Het hoogbouwmagazijn wordt permanent op -25 graden Celsius gehouden, terwijl de temperatuur in de pickruimte tussen de -5 en -2 graden Celsius ligt.
 
Storage en retrieval is gebaseerd op het ‘dark warehouse-concept, waardoor energie wordt bespaard. Intelligente materiaalstroomcontroles beperken de bewegingen van het transportsysteem en het openen van de deuren tot een minimum.
 
De installatie in Burley stelde TGW voor de extra uitdaging om pallets specifiek voor de Amerikaanse markt te behandelen. Vrachtwagens leveren de goederen niet alleen op systeempallets aan, maar ook op zogenaamde ‘slip sheets’ van dunne kraftliner. In de goederenontvangstruimte verplaatsen vorkheftrucks alle leveringen naar systeempallets, waar ze worden gewogen en contour gecontroleerd. Daarna worden de ladingdragers opgeslagen. Een palletwisselapparaat zorgt voor het oderspecifiek ophalen van de goederen, of het nu gaat om systeempallets, klantenpallets of slipsheets.
 
Meer informatie: https://www.tgw-group.com/en/news/press-releases/2022/newcold-efficient-intralogistics-for-xxl-freezer

Recente nieuwsberichten

Yusen Logistics neemt logistiek healthcare dienstverlener Group Pierre over

Yusen Logistics heeft een overeenkomst bereikt voor de overname van het volledige aandelenkapitaal van Group Pierre, een logistiek dienstverlener uit Waver, gespecialiseerd in farmaceutische supply chains. Door de overname breidt Yusen Logistics zijn aanbod van farmaceutische logistieke diensten verder uit.

Uturn Prijscalculator moet verladers transportprijs helpen berekenen

Uturn, een logistieke tech scale-up die focust op het optimaliseren en matchen van containertransporten in Europa, heeft de Uturn Prijscalculator gelanceerd. Deze logistieke prijscalculator moet verladers helpen de juiste prijs van het voor- en natransport van containers te berekenen en biedt hun een toetsingsinstrument dat, zeker in tijden van veel volatiliteit, nuttig is.

Mondial Relay mechaniseert eerste vestiging in België

Mondial Relay, aanbieder van pakketdiensten in Frankrijk en de Benelux en gespecialiseerd in de ‘out-of-home’ levering van pakjes via e-commerce, heeft in Tubeke (Waals-Brabant) een nieuw depot van 5.000m² ingehuldigd. Het depot, ‘Tubize II’, is het resultaat van de samenvoeging van de vestigingen van Nijvel (ophaalfase) en Tubize I (leveringsfase).

Groeiende vraag naar AutoStore bij kmo’s

Volgens Swisslog, als automatiseringsbedrijf actief in de logistieke sector, neemt de vraag naar AutoStore-systemen wereldwijd toe. Vooral kmo’s zouden geïnteresseerd zijn in de ruimtebesparende, geautomatiseerde opslag- en ophaaloplossing.

DHL Life Sciences slaat efficiëntieslag met Inther Group

Twee jaar geleden gaf DHL Pharma Logistics de opdracht aan Inther Group om in Laekebeek (regio Brussel) een compleet nieuwe warehouse voor hen uit te voeren. Inther Group verzorgde de intralogistiek en integreerde twee oude DHL-sites in het nieuwe systeem op de nieuwe locatie.

Gerobotiseerde afhaalpunt als oplossing voor de Last Mile logistiek

(Advertorial) Al bijna 20 jaar gaat de opkomst van online bestellen voor de dagelijkse boodschappen gepaard met een enorme groei aan bezorgmogelijkheden voor de consument. Bij elke nieuwe mogelijkheid moeten we ons afvragen hoe relevant de bezorg- of afhaalmethode is.

Internationale groei leidt tot 4000e robot bij Exotec

Nauwelijks zes maanden nadat Exotec zijn 3000e robot aankondigde, heeft de Franse producent van magazijnrobots zijn 4000e exemplaar voltooid. De robotbouwer voert het productietempo op om zijn – vooral internationale – groei te ondersteunen.

Actemium en UGent richten leerstoel op voor onderzoek naar energiebewuste productieoptimalisering

Universiteit Gent en Actemium, het merk van Vinci Energies dat oplossingen en diensten op maat van industriële bedrijven aanbiedt, hebben samen de Actemium Sustainable Energy leerstoel gelanceerd. Met de Sustainable Energy leerstoel wil Actemium voor langere termijn het onderzoek bevorderen naar hoe duurzame energiekosten, energiebeperkingen en -kansen optimaal kunnen worden geïntegreerd in een energiebewuste productieplanning en -optimalisering.

Houd uw voorraad onder controle: maak werk van een goede forecast!

(Advertorial) Te weinig producten op stock, overschotten, toeleveringsproblemen… Een gebrekkig voorraadbeheer kan een stevige negatieve impact hebben op uw bedrijf. Tegelijkertijd heerst er een spanningsveld tussen de finance-afdeling, de verkopers en de operations-afdeling.

Dianflex optimaliseert logistieke processen met AutoStore van Dematic

Als leverancier van sanitair en verwarming is het in Italië gevestigde bedrijf Dianflex in ruim 35 landen actief. Om zijn klantenservice te verbeteren, besloot het bedrijf zijn logistieke processen te optimaliseren met een AutoStore-oplossing van Dematic.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.