Netwerkeffect zorgt voor slimmer procesbeheer in transport en logistiek

Transporeon is een partnership aangegaan met industrie-analist Adrian Gonzalez, voorzitter van Adelante SCM en oprichter van Talking Logistics, om het ‘Transportation Pulse Report 2021’ te lanceren. Dat rapport bundelt inzichten en aanbevelingen van industrieleiders over de hele wereld en schetst hoe de sector zich verder kan ontwikkelen door het netwerkeffect van end-to-end logistieke platformen te omarmen.

In het Transportation Pulse Report 2021 worden drie grote uitdagingen geïdentificeerd waarmee alle spelers in de sector worden geconfronteerd: lege ritten, wachttijden en CO2-uitstoot. Dat laatste is al een topprioriteit voor beleidsmakers die strijden tegen broeikasgassen in het transport.
In dit verband schetst het verslag hoe verladers, vervoerders, expediteurs en andere belanghebbenden uit de sector eenvoudigweg uitdagingen als lege ritten en lange wachttijden kunnen aanpakken door een netwerkgerichte aanpak en deelname aan de platformeconomie. “De nabije toekomst van onze industrie gaat niet over nieuwe dingen zoals onbemande trucks, bezorgrobots, drones en hyperloop. We moeten beter aansluiten en nauwer samenwerken om netwerkeffecten te benutten”, meent Adrian Gonzalez. “Het is in het belang van iedereen voor operationele verbetering. En het verhogen van de efficiëntie is nog steeds de sleutel tot het bereiken van hogere marges in de transport en logistiek.” 
 
Door de antwoorden van meer dan 300 supply chain en logistieke professionals wereldwijd te analyseren, laat het rapport een belangrijk verschil zien tussen verladers en vervoerders/3PL’s (logistieke dienstverleners). Beide richten zich op verschillende industriële trends. Bij de verladers kreeg “een grotere zichtbaarheid van de realtime vraag, tarieven en capaciteit” het hoogste percentage van ‘#1 Desired Outcome’ stemmen (20%). Bij de vervoerders/3PL’s staat “reduceer/elimineer lege kilometers” bovenaan de lijst (20%).
Bovendien is bijna twee derde van de respondenten (65%) van mening dat er “veel” of “zeer veel” ruimte voor verbetering is in de manier waarop de transportprocessen op dit moment worden ontworpen en beheerd. Minder dan één op de tien (7%) gelooft dat er slechts “weinig” of “zeer weinig” ruimte voor verbetering is.
 
Op basis van die bevindingen willen Adrian Gonzalez en Transporeon ondersteuning bieden bij het realiseren van netwerkeffecten die nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken: een slimmer beheer van processen in transport en logistiek, met als resultaat minder lege ritten, kortere wachttijden en een vermindering van de CO2-uitstoot.
Het volledige rapport kan op de website van Transporeon worden gedownload.

Recente nieuwsberichten

Dachser Rail Services verbindt Europa met China via het spoor

Met de introductie van Dachser Rail Services wil de logistieke dienstverlener een alternatief bieden voor de soms te langzame zeevracht en de prijzige luchtvracht. Via zijn fijnmazige Europese netwerk van 363 eigen locaties en 68 partnerlocaties organiseert Dachser LCL- en FCL-zendingen vanuit 37 Europese landen naar de vier centrale railterminals in Duisburg, Hamburg, Warschau en Wenen/ Bratislava.

Jungheinrich pakt uit met eigen miniload en lithium-ion reachtruck

Op LogiMAT presenteert Jungheinrich zijn allereerste intern ontwikkelde miniload. In de miniload, die de naam STC 2B1A draagt, werden drie nieuwe patenten geïmplementeerd. Allereerst moet de innovatieve mast zorgen voor een optimale schaalbaarheid tot een hoogte van 25m en een maximale stabiliteit van de lichtgewichtconstructie.

Parker Hannifin vergroot operationele daadkracht dankzij Savoye

Voor zijn distributiecentrum in Herstal gaf Parker Hannifin de opdracht aan Savoye om een intern transportsysteem te leveren. Het Franse bedrijf zorgde ook voor de aansturing en controle met een WCS en een WMS. Parker Hannifin is gespecialiseerd in technologie, systemen en componenten voor aandrijving en besturing.

Van Looy Group ontwerpt, engineert en realiseert hoogtechnologisch magazijn voor Alpro

Alpro heeft een nieuw hoogtechnologisch magazijn geopend in het West-Vlaamse Wevelgem. De producent van plantaardige voedingsproducten investeerde de voorbije vijf jaar 350 miljoen euro waarvan 250 miljoen euro in Wevelgem. Het nieuwe magazijn, dat Van Looy Group ontwierp, engineerde en realiseerde, moet de logistieke setup van het bedrijf klaarstomen voor de toekomst.

Transuniverse Forwarding opent nieuw kantoor in Roemenië

Transuniverse Ro, de Roemeense dochter van Transuniverse Forwarding uit Wondelgem, is sinds 2010 met een eigen kantoor in Constanta aanwezig en telt er inmiddels een twintigtal medewerkers. Het kantoor verzorgt de administratieve opvolging van alle zendingen van de groep en vervult ook de functie van ‘controletoren’ voor complexe goederenflows.

IFS stelt Darren Roos aan als CEO

De benoeming gaat in op 1 april 2018, in lijn met het pensioen van Alastair Sorbie aan het eind van Q1 2018. Darren Roos heeft een bewezen trackrecord bij wereldwijde enterprise-softwareondernemingen. Meest recent vervulde hij de rol van president van SAP’s cloud-ERP-tak.

Docteur Gab’s rekent op Boa Concept voor intern transport van zware lasten

In 2001 richtten drie jeugdvrienden Brasserie Docteur Gab’s op in het Zwitserse Savigny. In de loop der jaren groeide de brouwerij uit tot een bedrijf met een twintigtal medewerkers gespreid over productie, logistiek, verkoop, administratie en marketing.

Canadese supermarktketen Metro investeert in OPM-technologie van Witron

Met een jaaromzet van meer dan 12 miljard Canadese dollar en meer dan 65.000 medewerkers is Metro Inc. een van de grootste food retailers in Canada. Voor zijn nieuwe distributiecentrum in Toronto kiest Metro voor de opslag- en picksystemen van hoofdaannemer Witron Logistik + Informatik GmbH.

Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

Fusie voor Alstef en BA Robotic Systems Group

Alstef is gespecialiseerd in automatische magazijnsystemen en biedt complete oplossingen aan van hoogbouwmagazijnen tot gerobotiseerde ordervoorbereiding op pallets, en systemen voor de verwerking van ruimbagage in luchthavens. BA Robotic Systems Group is de Franse marktleider van intralogistieke oplossingen met AGV’s en een erkende marktspeler door zijn robotica-oplossingen die met name worden toegepast in de medische sector en voor de industrie 4.0.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.