Netwerkeffect zorgt voor slimmer procesbeheer in transport en logistiek

Transporeon is een partnership aangegaan met industrie-analist Adrian Gonzalez, voorzitter van Adelante SCM en oprichter van Talking Logistics, om het ‘Transportation Pulse Report 2021’ te lanceren. Dat rapport bundelt inzichten en aanbevelingen van industrieleiders over de hele wereld en schetst hoe de sector zich verder kan ontwikkelen door het netwerkeffect van end-to-end logistieke platformen te omarmen.

In het Transportation Pulse Report 2021 worden drie grote uitdagingen geïdentificeerd waarmee alle spelers in de sector worden geconfronteerd: lege ritten, wachttijden en CO2-uitstoot. Dat laatste is al een topprioriteit voor beleidsmakers die strijden tegen broeikasgassen in het transport.
In dit verband schetst het verslag hoe verladers, vervoerders, expediteurs en andere belanghebbenden uit de sector eenvoudigweg uitdagingen als lege ritten en lange wachttijden kunnen aanpakken door een netwerkgerichte aanpak en deelname aan de platformeconomie. “De nabije toekomst van onze industrie gaat niet over nieuwe dingen zoals onbemande trucks, bezorgrobots, drones en hyperloop. We moeten beter aansluiten en nauwer samenwerken om netwerkeffecten te benutten”, meent Adrian Gonzalez. “Het is in het belang van iedereen voor operationele verbetering. En het verhogen van de efficiëntie is nog steeds de sleutel tot het bereiken van hogere marges in de transport en logistiek.” 
 
Door de antwoorden van meer dan 300 supply chain en logistieke professionals wereldwijd te analyseren, laat het rapport een belangrijk verschil zien tussen verladers en vervoerders/3PL’s (logistieke dienstverleners). Beide richten zich op verschillende industriële trends. Bij de verladers kreeg “een grotere zichtbaarheid van de realtime vraag, tarieven en capaciteit” het hoogste percentage van ‘#1 Desired Outcome’ stemmen (20%). Bij de vervoerders/3PL’s staat “reduceer/elimineer lege kilometers” bovenaan de lijst (20%).
Bovendien is bijna twee derde van de respondenten (65%) van mening dat er “veel” of “zeer veel” ruimte voor verbetering is in de manier waarop de transportprocessen op dit moment worden ontworpen en beheerd. Minder dan één op de tien (7%) gelooft dat er slechts “weinig” of “zeer weinig” ruimte voor verbetering is.
 
Op basis van die bevindingen willen Adrian Gonzalez en Transporeon ondersteuning bieden bij het realiseren van netwerkeffecten die nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken: een slimmer beheer van processen in transport en logistiek, met als resultaat minder lege ritten, kortere wachttijden en een vermindering van de CO2-uitstoot.
Het volledige rapport kan op de website van Transporeon worden gedownload.

Recente nieuwsberichten

Wehkamp en websupermarkt Picnic starten samenwerking

In het Nederlandse Amersfoort is een proefproject gestart waarbij klanten van de online supermarkt Picnic hun Wehkamp-retouren kunnen meegeven aan de bezorger van hun boodschappen. De zogenaamde ‘runners’ van Picnic leveren met elektrische wagentjes de boodschappen bij de klant thuis af en nemen de retour van Wehkamp mee naar een hub in de stad.

Intrion blaast productie van Terry’s Chocolate Orange nieuw leven in

In het Verenigd Koninkrijk is Terry’s Chocolate Orange – chocolade met sinaasappelsmaak, geleverd in de vorm van een sinaasappel – een waar icoon. Terry’s Orange werd samen met een aantal andere vooraanstaande merken van eigenaar Mondelez overgenomen door Carambar & Co, een nieuwe Franse speler in de markt van chocolade en snoepgoed.

Groep Heylen gaat internationaal en heet voortaan Heylen Group

De groep maakt zich op voor een internationale expansie en wil zich daarom met een nieuwe identiteit sterker positioneren op de buitenlandse markten. Tot nu toe trad Groep Heylen als vastgoedinvesteerder steeds naar buiten onder de groepsnaam, waardoor ‘Groep Heylen’ meestal met de vastgoedactiviteiten werd geassocieerd.

H.Essers neemt Zeebrugse tankcontainerspecialist Huktra over

Het gaat over de volledige overname van de Zeebrugse tankcontainerspecialist, die ook vestigingen in het VK, Spanje en Italië heeft. Huktra ziet in H.Essers de ideale industriële partner om het bedrijf een nieuwe groeifase binnen te loodsen.

Sick lanceert W16 en W26 foto-elektrische sensoren

Bij de ontwikkeling van de nieuwe productfamilies W16 en W26 legde Sick vooral de focus op een betere inzetbaarheid en introduceerde het nieuwe technologieën die voor meer detectiezekerheid moeten zorgen. Voor die technologieën – die luisteren naar de naam ‘TwinEye’, ‘LineSpot’ en ‘ClearSens’ – vormen glanzende en spiegelende objecten geen belemmering meer.

UPS Worldwide Express service uitgebreid

UPS heeft zijn UPS Worldwide Express pakketdienst uitgebreid en biedt de service nu in 124 landen en gebieden aan. Ook de optie voor snellere levering is naar meer locaties uitgebreid. De UPS Worldwide Express service biedt gegarandeerde levering in één tot drie werkdagen tegen 10.30u ’s ochtends, de middag of 14.00u, afhankelijk van de bestemming.

Logistieke sector moet werk maken van transitie naar schone stadsdistributie

ABN Amro heeft zopas een nieuw sectorrapport over het thema stadsdistributie gepubliceerd. De conclusie luidt dat logistiek nú de kansen moet grijpen om schone stadsdistributie vorm te geven. Als gevolg van de sterke economische groei gaat een steeds groter deel van de Nederlanders in de stad wonen.

Oracle België opent nieuw Cloud eXperience Center

Oracle België opende vorige week zijn nieuwe Cloud eXperience Center in aanwezigheid van minister van Digitale Agenda Alexander De Croo. Het Cloud eXperience Center is een plek waar visionaire bedrijfs- en technologie-experts anderen inspireren en waar veelbelovende, opkomende cloudtechnologieën worden gedemonstreerd.

H.Essers gestart met ontwikkeling van trimodale site Dry Port Genk

Op de voormalige Ford-site langs het Albertkanaal in Genk is begonnen met de ontwikkeling van de nieuwe trimodale site van logistiek bedrijf H.Essers. De site zal focussen op warehousing en complexe logistiek voor de chemische sector en biedt ontsluiting via het spoor, het water en de weg.

DB Schenker en MAN testen ‘platooning’ in de praktijk

De Duitse logistieke dienstverlener DB Schenker, MAN en de Universiteit Fresenius gaan een praktijkproef testen voor platooning. Platooning is het systeem waarbij twee of meer trucks met behulp van assistentiesystemen heel dicht achter elkaar kunnen rijden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.