Netwerkeffect zorgt voor slimmer procesbeheer in transport en logistiek

Transporeon is een partnership aangegaan met industrie-analist Adrian Gonzalez, voorzitter van Adelante SCM en oprichter van Talking Logistics, om het ‘Transportation Pulse Report 2021’ te lanceren. Dat rapport bundelt inzichten en aanbevelingen van industrieleiders over de hele wereld en schetst hoe de sector zich verder kan ontwikkelen door het netwerkeffect van end-to-end logistieke platformen te omarmen.

In het Transportation Pulse Report 2021 worden drie grote uitdagingen geïdentificeerd waarmee alle spelers in de sector worden geconfronteerd: lege ritten, wachttijden en CO2-uitstoot. Dat laatste is al een topprioriteit voor beleidsmakers die strijden tegen broeikasgassen in het transport.
In dit verband schetst het verslag hoe verladers, vervoerders, expediteurs en andere belanghebbenden uit de sector eenvoudigweg uitdagingen als lege ritten en lange wachttijden kunnen aanpakken door een netwerkgerichte aanpak en deelname aan de platformeconomie. “De nabije toekomst van onze industrie gaat niet over nieuwe dingen zoals onbemande trucks, bezorgrobots, drones en hyperloop. We moeten beter aansluiten en nauwer samenwerken om netwerkeffecten te benutten”, meent Adrian Gonzalez. “Het is in het belang van iedereen voor operationele verbetering. En het verhogen van de efficiëntie is nog steeds de sleutel tot het bereiken van hogere marges in de transport en logistiek.” 
 
Door de antwoorden van meer dan 300 supply chain en logistieke professionals wereldwijd te analyseren, laat het rapport een belangrijk verschil zien tussen verladers en vervoerders/3PL’s (logistieke dienstverleners). Beide richten zich op verschillende industriële trends. Bij de verladers kreeg “een grotere zichtbaarheid van de realtime vraag, tarieven en capaciteit” het hoogste percentage van ‘#1 Desired Outcome’ stemmen (20%). Bij de vervoerders/3PL’s staat “reduceer/elimineer lege kilometers” bovenaan de lijst (20%).
Bovendien is bijna twee derde van de respondenten (65%) van mening dat er “veel” of “zeer veel” ruimte voor verbetering is in de manier waarop de transportprocessen op dit moment worden ontworpen en beheerd. Minder dan één op de tien (7%) gelooft dat er slechts “weinig” of “zeer weinig” ruimte voor verbetering is.
 
Op basis van die bevindingen willen Adrian Gonzalez en Transporeon ondersteuning bieden bij het realiseren van netwerkeffecten die nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken: een slimmer beheer van processen in transport en logistiek, met als resultaat minder lege ritten, kortere wachttijden en een vermindering van de CO2-uitstoot.
Het volledige rapport kan op de website van Transporeon worden gedownload.

Recente nieuwsberichten

Trailerfabrikant Krone heeft Knapen Groep overgenomen

Zo bundelen twee belangrijke Europese trailerfabrikanten hun krachten. Knapen is Europees marktleider in schuifvloertrailers die klantgericht maatwerk levert. Krone is dan weer specialist in standaardtrailers. Onder de vleugels van de Krone Commercial Vehicle Group, die 100% van de aandelen heeft overgenomen, zal Knapen volledig zelfstandig blijven opereren.

InnovationQuarter investeert 5 miljoen euro in Ortec

Met de investering van InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland, wordt het voor Ortec mogelijk zijn nieuwe initiatieven in de zorg versneld te laten doorgroeien. Ortec is ontwikkelaar van geavanceerde planningssoftware, onder meer voor de zorgsector.

UPS breidt Europees netwerk uit met superhub in Eindhoven

UPS heeft in Eindhoven een nieuwe geautomatiseerde superhub geopend voor het sorteren en bezorgen van pakketten aan kleine en grote ondernemingen. De hub beslaat 27.000m² (ongeveer vijf voetbalvelden) en is uitgerust met geavanceerde technologie (van Vanderlande) die tot 29.000 pakketten per uur kan sorteren, met een mogelijkheid om op te schalen naar 40.000 per uur.

H.Essers neemt Gebroeders Hoefnagels Transport over

Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Nederlandse bedrijf Gebroeders Hoefnagels Transport, met vestigingen in Asten en Weert, overgenomen. De overname past in de verdere uitbreiding van het strategische marktsegment Infrastructuurlogistiek van H.Essers, dat logistieke dienstverlening biedt aan bouw-, infrastructuur- en nutsbedrijven.

Paris Brothers lost koffiebonen uit zeecontainers met oplossing van Copal

Paris Brothers uit Kansas-City (VS) biedt gespecialiseerde logistieke dienstverlening op het gebied van koffie. In zijn nieuwe hightech koffiebranderij neemt de logistiek dienstverlener weldra een containerontlaadsysteem van Copal Handling Systems in gebruik voor het automatisch lossen van jute zakken met koffiebonen.

Tarieven kilometerheffing voor vrachtwagens geïndexeerd

Vanaf 1 juli 2019 gaat in Vlaanderen en Brussel een indexaanpassing in van de tarieven voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. De tarieven van Wallonië (Sofico) zullen op 1 januari 2020 worden geïndexeerd.

Hefx wordt eerste Baoli dealer in de Benelux

Baoli Benelux, net als Still onderdeel van de Kion Groep, begroet met Hefx uit Evergem zijn eerste dealer in de Lage Landen. Hefx werd zeven jaar geleden opgericht door Jan Schauvliege (foto), die in zijn 35-jarige loopbaan in de heftrucksector vele jaren actief was als accountmanager bij Still België.

België krijgt eerste fossielvrije logistiek gebouw

Onder de naam ‘Lummen Carbonfree’ plant Montea de ontwikkeling van het eerste fossielvrije gebouw voor logistieke activiteiten in België. Zonnepanelen in combinatie met een systeem van warmtepompen zullen elke fossiele brandstof overbodig maken.

Wijzigingen aan het hoofd van DSV Road België

Vanaf 1 juli 2019 zal Elke Ceulemans de functie van managing director DSV Road nv België bekleden. Daarmee volgt ze Luk Thieuw op, die na meer dan 41 jaar bij DSV met pensioen gaat. Elke Ceulemans is sinds 1997 bij DSV werkzaam in diverse managementfuncties in zowel operationele als customer service afdelingen en sinds 2011 als sales & marketing director.

Technologie moet zorgen voor vlotter winkelen

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse consumenten van mening is dat technologie moet worden ingezet om hen van meer informatie (61%) en een moeiteloos afreken- en retourproces te voorzien (58%), ongeacht hoe en waar ze shoppen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.