Netwerkeffect zorgt voor slimmer procesbeheer in transport en logistiek

Transporeon is een partnership aangegaan met industrie-analist Adrian Gonzalez, voorzitter van Adelante SCM en oprichter van Talking Logistics, om het ‘Transportation Pulse Report 2021’ te lanceren. Dat rapport bundelt inzichten en aanbevelingen van industrieleiders over de hele wereld en schetst hoe de sector zich verder kan ontwikkelen door het netwerkeffect van end-to-end logistieke platformen te omarmen.

In het Transportation Pulse Report 2021 worden drie grote uitdagingen geïdentificeerd waarmee alle spelers in de sector worden geconfronteerd: lege ritten, wachttijden en CO2-uitstoot. Dat laatste is al een topprioriteit voor beleidsmakers die strijden tegen broeikasgassen in het transport.
In dit verband schetst het verslag hoe verladers, vervoerders, expediteurs en andere belanghebbenden uit de sector eenvoudigweg uitdagingen als lege ritten en lange wachttijden kunnen aanpakken door een netwerkgerichte aanpak en deelname aan de platformeconomie. “De nabije toekomst van onze industrie gaat niet over nieuwe dingen zoals onbemande trucks, bezorgrobots, drones en hyperloop. We moeten beter aansluiten en nauwer samenwerken om netwerkeffecten te benutten”, meent Adrian Gonzalez. “Het is in het belang van iedereen voor operationele verbetering. En het verhogen van de efficiëntie is nog steeds de sleutel tot het bereiken van hogere marges in de transport en logistiek.” 
 
Door de antwoorden van meer dan 300 supply chain en logistieke professionals wereldwijd te analyseren, laat het rapport een belangrijk verschil zien tussen verladers en vervoerders/3PL’s (logistieke dienstverleners). Beide richten zich op verschillende industriële trends. Bij de verladers kreeg “een grotere zichtbaarheid van de realtime vraag, tarieven en capaciteit” het hoogste percentage van ‘#1 Desired Outcome’ stemmen (20%). Bij de vervoerders/3PL’s staat “reduceer/elimineer lege kilometers” bovenaan de lijst (20%).
Bovendien is bijna twee derde van de respondenten (65%) van mening dat er “veel” of “zeer veel” ruimte voor verbetering is in de manier waarop de transportprocessen op dit moment worden ontworpen en beheerd. Minder dan één op de tien (7%) gelooft dat er slechts “weinig” of “zeer weinig” ruimte voor verbetering is.
 
Op basis van die bevindingen willen Adrian Gonzalez en Transporeon ondersteuning bieden bij het realiseren van netwerkeffecten die nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken: een slimmer beheer van processen in transport en logistiek, met als resultaat minder lege ritten, kortere wachttijden en een vermindering van de CO2-uitstoot.
Het volledige rapport kan op de website van Transporeon worden gedownload.

Recente nieuwsberichten

Tien succesfactoren voor het onderhoud van intralogistieke systemen

(Advertorial) Eenmaal een intralogistiek systeem geïnstalleerd, verwacht de klant een permanente beschikbaarheid, zonder downtime. Preventief handelen is daarom absoluut noodzakelijk. Het opstellen van een duidelijke en goed onderbouwde onderhoudsstrategie, die rekening houdt met de totale kosten over de totale levensduur van het systeem en met de total cost of ownership, is daarom een absolute vereiste.

Amazon bouwt Amazon Robotics innovation hub

Amazon heeft aangekondigd dat het de bouw plant van een state-of-the-art Amazon Robotics innovation hub in Westborough in de Amerikaanse staat Massachusetts. De e-commercegigant wil meer dan 40 miljoen US dollar in de nieuwe site investeren met de bedoeling de engineering, manufacturing, support en test teams van Amazon Robotics in Massachusetts verder uit te breiden.

JLL realiseert ‘last mile delivery’ operaties in Zwijnaarde

In samenwerking met Alinso, eigenaar van de betrokken locatie, heeft JLL op de site Nederzwijnaarde 2 in Zwijnaarde een deel van de gebouwen verhuurd aan enerzijds een internationale e-commerce speler en anderzijds een gevestigde grootwarenhuisketen.

Vijf tips om omnichannel fulfilmentstrategie te boosten

Snel en gratis leveren, dat is wat de klant tegenwoordig van retailers in e-commerce verwacht. Uit onderzoek van Manhattan Associates onder duizend Nederlanders blijkt zelfs dat een meerderheid van de shoppers (57%) gratis bezorging nog steeds als een doorslaggevende factor ziet bij het plaatsen van een online bestelling.

WDP ondersteunt Collect&Go-activiteiten met nieuw dc

Collect&Go, de groeiende online boodschappendienst van Colruyt Group, opent in het najaar van 2021 een nieuw e-commerce distributiecentrum in Londerzeel, vlak bij de afrit van de A12. Het moderne distributiecentrum komt er op de te herontwikkelen site van WDP aan de Weversstraat en zal het huidige rondhaalcentrum van Collect&Go in Zaventem vervangen.

Fujitsu en Rice Exchange lanceren eerste blockchainplatform voor rijsthandel

Met ‘Ricex’ lanceren Fujitsu en Rice Exchange ’s werelds eerste globale en op blockchain gebaseerde platform voor het kopen en verkopen van rijst, een van de belangrijkste landbouwproducten ter wereld. Het platform digitaliseert de rijsthandel met behulp van een blockchain DLT-platform (Distributed Ledger Technology).

Edeka bouwt vijfde distributiecentrum met Witron

Edeka, de grootste supermarktketen van Duitsland, heeft opnieuw Witron ingeschakeld om een distributiecentrum op basis van OPM-technologie te bouwen. Het nieuwe distributiecentrum in Oberhausen zal vanaf begin 2022 dagelijks bijna 600 winkels van Edeka regio Rhein-Ruhr met meer dan 10.000 verschillende artikelen uit het droogwaarassortiment bevoorraden.

Linde pakt uit met innovatieve reeks vorkheftrucks en orderpickers

Tijdens zijn Multi Launch event in Berlijn stelde Linde de nieuwste telgen in zijn portfolio voor. Het meest in het oog springt wel de gloednieuwe reeks hydrostatische verbrandingstrucks. De 12O2 is de eerste telg in een van scratch ontworpen generatie heftrucks en heeft een draagvermogen van 2 tot 3,5 ton.

ParcelParcel breidt aanbod uit

Bij het Nederlandse ParcelParcel kunnen zakelijke klanten terecht om eenvoudig wereldwijd te verzenden met verschillende vervoerders zoals DHL, FedEx en TNT. Voortaan is ook DPD beschikbaar in het verzendplatform en binnenkort volgt Quicargo.

Fretlink opent eerste kantoor in België

Fretlink, een start-up die met een nieuwe samenwerkingsstandaard de grote Europese verladers dichter bij de regionale transporteurs wil brengen, opent zijn eerste internationale kantoor in België (Brussel). Daarmee wil Fretlink, dat al in 22 landen op Europees grondgebied actief is, nog dichter bij zijn lokale partners staan en op die manier een grondig inzicht in hun activiteiten en behoeften krijgen om samen met hen de juiste ontwikkelingsassen te bepalen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.