Nederlandse bedrijven, CBS en overheid zorgen samen voor betere data-uitwisseling

In Nederland loopt een project waarin het bedrijfsleven, Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de overheid samen de uitwisseling van gegevens willen verbeteren. In het gezamenlijke project in opdracht van de Topsector Logistiek realiseren CBS en de Stichting Uniforme Transport Code (namens TLN en Evofenedex) een digitale infrastructuur om het delen van logistieke basisdata vanuit het bedrijfsleven met het CBS, makkelijker te maken.

Een essentieel onderdeel van het project is het vereenvoudigen van de manier waarop bedrijven data aanleveren bij het CBS in het kader van de verplichte wegvervoerenquête. Voor veel bedrijven is dat een jaarlijks of zelfs maandelijks terugkerende activiteit waarbij de gegevens handmatig worden ingevoerd. Enkele grote beroepsvervoerders leveren hun data al jaren elektronisch, rechtstreeks vanuit transport managementsystemen aan. Door dit gezamenlijke project moet dat nu voor veel meer bedrijven gemakkelijk toegankelijk worden.
Bedrijven kunnen via het Open Trip Model – een open source data-deelmodel ontwikkeld voor en door het logistieke bedrijfsleven met ondersteuning van de Topsector – rechtstreeks uit hun IT-systemen gedetailleerde data bij het CBS aanleveren. Het invullen van een papieren of webbased enquête wordt daarmee verleden tijd. Ook moet het de kwaliteit van de door het CBS gegenereerde statistische data verhogen, wat voor de afnemers van CBS-data, zoals overheden en het bedrijfsleven, een voordeel zal betekenen.
 
Concreet voorziet het Nederlandse project in een interface die communiceert op basis van het Open Trip Model. Het OTM is in feite een soort woordenboek om logistieke data uniform en eenvoudig te delen. In dat woordenboek is nu de databehoefte vanuit de CBS-vervoerenquête – de ritgegevens – gedefinieerd en kan vrij worden toegepast in de IT-systemen die het bedrijfsleven gebruikt.
 
Volgens de projectleden is het project een belangrijke stap voorwaarts naar datagedreven logistiek. Met het toepassen van het OTM wordt de basis gelegd om eenvoudig data te delen over het voertuig, de zendinggegevens en de energieprestatie. Verder zijn er aanzienlijk minder administratieve lasten voor ondernemers. Op basis van dezelfde standaard kunnen bedrijven ook eenvoudiger aansluiten op platforms voor carbon footprint calculaties, transportopdrachten uitwisselen, aansluiten op samenwerkingsplatforms en control towers en een belangrijke bijdrage leveren bij het oplossen van vraagstukken over het uitwisselen van data aangaande proof of delivery/e-CMR en verpakking.

Foto: Nigel Tadyanehondo - Unsplash

Recente nieuwsberichten

Apetito installeert transportsystemen van Kardex Mlog in vrieshuizen

Het Duitse Apetito, gespecialiseerd in maaltijdvoorziening, optimaliseert de materiaalstroom in twee vrieshuizen met behulp van Kardex Mlog. De uitbreiding in het logistieke centrum van Apetito in het Duitse Rheine omvat een nieuw transportsysteem, inclusief besturing en visualisering   Apetito en Kardex Mlog hebben al eerder projecten samen uitgevoerd.

Jungheinrich breidt productassortiment uit met LiftLiner systeem

Met het LiftLiner systeem kunnen trolleytreinen aan beide zijden worden geladen en gelost. Daarvoor zal Jungheinrich in de toekomst samenwerken met K.Hartwall, een Fins bedrijf dat is gespecialiseerd in ladingdragers en een jarenlange expertise heeft op het gebied van logistieke oplossingen.

Distrilog voegt 19e site aan portfolio toe

Op 1 februari 2022 nam Distrilog zijn intrek in de magazijnen van de voormalige Philips-site in Kontich. Het magazijn telt 40.000m² en 45 laadkades. Vanuit deze vestiging organiseert de logistiek dienstverlener de opslag en het transport voor onder andere een van zijn grote retailklanten.

Eurochoice trackt zeezendingen met Descartes MacroPoint

Eurochoice, distributeur van verse en diepgevroren Europese fijne voedingsmiddelen aan klanten in Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten, maakt gebruik van de cloudgebaseerde MacroPoint-oplossing van Descartes, aanbieder van software voor de supply chain en logistiek.

Vanderlande migreert applicaties naar OCI en verlaagt kosten voor Oracle Database back-ups met bijna 60%

Vanderlande, een toonaangevende leverancier van logistieke procesautomatisering in de magazijn-, luchthaven- en pakketsector, heeft gekozen voor Enterprise Database Service in Oracle Cloud Infrastructure (OCI) om veilig back-ups te maken van zijn missiekritische Oracle-databases.

Port of Antwerp lanceert met partners end-to-end LoRaWAN-gebaseerde monitoringdienst voor vrachttemperatuur

Port of Antwerp, Europa’s tweede grootste container hub, heeft in samenwerking met drie partners een service aangekondigd die de vrachttemperatuur monitort voor logistieke activa en vracht. De drie partners zijn Foodcareplus, een geïntegreerde logistiek dienstverlener die gespecialiseerde diensten in de voedingsmiddelenindustrie aanbiedt; Dockflow die een van de eerste geïntegreerde logistieke ‘enablement’ platform bouwde, een digitale ruggengraat die verspreide data in wereldwijde logistieke netwerken met elkaar verweeft; en TrakAssure, een leverancier van oplossingen voor vrachtmonitoring op basis van het steeds groeiende wereldwijde LoRaWAN IoT-netwerk.

ABB werkt samen met Samsung Electronics aan holistische technologie voor slimme gebouwen

ABB en Samsung Electronics gaan samenwerken om gezamenlijk ontwikkelde technologieën te leveren voor energiebesparing, energiebeheer en de slimme Internet of Things (IoT)-verbinding van zowel residentiële als commerciële gebouwen. Het wereldwijde partnership tussen de twee bedrijven zal een platform creëren om een langetermijnrelatie op te bouwen voor innovatie op het gebied van slimme technologie, slimme besturing en slimme apparaten.

“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(advertorial) Tijdens gesprekken op verschillende recente beurzen en events bleek is de interesse in robotisering meer dan opvallend, mede door de aandacht van de logistieke pers. Verhalen over de implementaties bij grote retailers worden breed uitgemeten.

Yusen Logistics operationeel in Herentals

Yusen Logistics (Benelux) heeft, in partnership met Intervest, een nieuwe site geopend in Herentals. Het nieuwe pand in het Herentals Green Logistics complex biedt onderdak aan de Added Value Distribution Services – White Glove Delivery Service en In-Night Distribution Service.

Type 2 Solutions lanceert oplossing om SSCC-labels vanuit de cloud te printen

De nieuwe hybride oplossing laat toe om vanuit de cloud SSCC-labels te genereren en te printen. Met behulp van de API-koppeling combineert de oplossing de eenvoud van SaaS met de snelheid en flexibiliteit van een on-premise labelprintoplossing.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.