NDQ opent magazijn met spoorverbinding in haven van Zeebrugge

De West-Vlaamse internationale trailer operator NDQ, gespecialiseerd in transporten naar het Verenigd Koninkrijk, heeft in de haven van Zeebrugge een nieuw 12.000m² groot magazijn met spoorverbinding geopend. NDQ investeerde 11 miljoen euro in de nieuwe infrastructuur en wil daarmee de groei van de jongste jaren verderzetten. “Onze verbinding met het spoor maakt ons transport nog efficiënter en duurzamer. Het is ook een antwoord op het nijpende chauffeurstekort”, vult Nicolas Dehaemers, oprichter en zaakvoerder van NDQ, aan.

Toen Nicolas Dehaemers en Elke Quaegebeur NDQ in 2004 oprichtten, beschikten ze over drie oude opleggers. Vandaag telt de onderneming 600 trailers. In de drie jaar volgend op de Brexit in 2020, wist NDQ zijn transporten naar het Verenigd Koninkrijk te verdubbelen. Dagelijks vertrekken er nu 100 opleggers naar het VK. Daarbij voorziet NDQ transport van goederen voor uiteenlopende sectoren: van voedingswaren tot verpakkingsmateriaal, van FMCG tot automotive.
De investeringen in nieuwe trailers, geïntegreerde IT-systemen en het magazijn met spoorverbinding liepen in totaal op tot 15 miljoen euro. “Onze focus op export naar het VK heeft gezorgd voor groei en die willen we verder uitbouwen”, zegt Nicolas Dehaemers. Het nieuwe magazijn, waar goederen kunnen worden overgeladen en waar ook kan worden gestockeerd, past in dat groeiverhaal.
 
Dankzij de spoorverbinding – het spoor loopt letterlijk tot binnen in het magazijn – kunnen goederen met de trein in Zeebrugge worden geleverd om vervolgens op trailers te worden geladen die naar het Verenigd Koninkrijk worden verscheept. Omgekeerd kunnen goederen afkomstig van over het Kanaal op treinen worden geladen die vervolgens per spoor over heel Europa kunnen worden getransporteerd.
De CEO is ervan overtuigd op die manier een enorme efficiëntiewinst te halen. “Deze connectie geeft ons ook de mogelijkheid om klanten aan te trekken van wie het magazijn zelf ook met het spoor verbonden is. Daardoor kunnen we nog grotere volumes verwerken en onze verdere groeiambities waarmaken.” Momenteel lopen er gesprekken met diverse nieuwe partners die ook met het spoor geconnecteerd zijn.
 
Tot besluit geeft Nicolas Dehaemers aan dat de transporten dankzij de spoorverbinding voortaan ook veel duurzamer kunnen verlopen. “Veel van onze klanten hebben daar, veel meer dan vroeger, oog voor. Onze connectie met het spoor haalt uiteindelijk vrachtwagens van de weg. En het is voor ons ook een antwoord op het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs, toch een probleem in onze sector.”
Foto: NDQ – Leyla Hesna

Recente nieuwsberichten

Infor neemt BI-specialist Birst over

Birst levert een platform voor data-sourcing en geeft inzicht in gestandaardiseerde gegevens om makkelijker bedrijfsbeslissingen te kunnen nemen. Het Birst BI-platform verbindt de hele organisatie d.m.v. een netwerk van gevirtualiseerde BI-instances bovenop een gedeelde analytische structuur.

Nieuw kantoor voor Objective International

Objective International heeft een nieuw kantoor in gebruik genomen in zijn thuisbasis Wichelen. Door de groei van de voorbije jaren was het vorige kantoor te krap geworden voor de 65 medewerkers. CEO Koen De Clercq investeerde ruim 6 miljoen euro in een nieuwbouwproject: “We hebben de ambitie om tegen eind 2018 honderd medewerkers aan boord te hebben.

Anaplan stelt innovaties in connected planning voor

Platformleverancier Anaplan komt met nieuwe innovaties om connected planning wereldwijd onder de aandacht te brengen bij grote en snelgroeiende bedrijven. Connected planning is een nieuwe manier van denken en plannen, aldus Anaplan. Het creëert verbindingen tussen data, mensen en plannen binnen een organisatie.

Sawyer, de eenarmige cobot, doet zijn intrede in Benelux

Collaboratieve robots of cobots worden ook in ons land steeds vaker ingezet om samen te werken met operatoren in productie. Momenteel zijn er naar schatting in België al een honderdtal collaboratieve robots in bedrijf. Om bedrijven te helpen de kloof tot daadwerkelijke implementatie te dichten, voorziet Sirris o.a.

CeMAT 2018 brengt geïntegreerde logistiek tot leven

Van 23 t.e.m. 27 april 2018 worden de Hannover Messe en CeMAT gezamenlijk opgevoerd. Focus van de duo-beurs ligt op de combinatie van Industry 4.0 met Logistics 4.0. “Industry 4.0 en Logistics 4.0 zorgen voor een omwenteling in productie en logistiek.

Retailers plannen investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies. Hierbij worden de technologische trends geanalyseerd die de toekomst van retail vormgeven en de winkelervaring verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor bijvoorbeeld voorraadbeheer.

Nieuwe logistieke modellen nodig voor stadsdistributie

In zijn recente onderzoeksrapport ‘More than the last mile’ bekijkt vastgoedspecialist JLL hoe slimmere logistiek kan helpen bij het vormgeven van de steden van de toekomst. “Door de groei van e-commerce en de vraag naar ‘last mile’-distributiemogelijkheden krijgen vastgoedontwikkelaars en investeerders steeds meer interesse in stadsdistributie”, klinkt het bij JLL.

Yusen Logistics bouwt twee nieuwe farma warehouses in de Benelux

Het Antwerp Distribution Center (ADC) van Yusen Logistics in Melsele functioneert momenteel als de centrale hub binnen de Europese Yusen Logistics Pharmaceutical Super Highway; een control-tower geleid transportsysteem waarbinnen meer dan 2 miljoen pallets farmaceutica per jaar worden vervoerd.

Tony’s Chocolonely introduceert ‘Beantracker’ met ChainPoint technologie

Chocolademaker Tony’s Chocolonely gaat een samenwerking aan met de Arnhemse softwareaanbieder ChainPoint voor meer transparantie in de cacaoketen. De ‘Beantracker’ is een systeem dat is gebaseerd op het ChainPoint platform en naast traceerbaarheidsdata verdere duurzaamheidsindicatoren verzamelt die helpen om een continu verbeterproces in gang te zetten.

Ordina en T-Systems bieden gezamenlijk portfolio van cloud-, werkplek-, en applicatiediensten

Digitale transformaties staan hoog op de agenda van veel bedrijven. Klanten vragen steeds vaker naar het moderniseren en digitaliseren van hun bedrijfsvoering o.a. d.m.v. de cloud of een combinatie van verschillende platformen. Aangezien Ordina geen eigen cloud-infrastructuur heeft, ging het daarvoor in zee met T-Systems.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.