NDQ opent magazijn met spoorverbinding in haven van Zeebrugge

De West-Vlaamse internationale trailer operator NDQ, gespecialiseerd in transporten naar het Verenigd Koninkrijk, heeft in de haven van Zeebrugge een nieuw 12.000m² groot magazijn met spoorverbinding geopend. NDQ investeerde 11 miljoen euro in de nieuwe infrastructuur en wil daarmee de groei van de jongste jaren verderzetten. “Onze verbinding met het spoor maakt ons transport nog efficiënter en duurzamer. Het is ook een antwoord op het nijpende chauffeurstekort”, vult Nicolas Dehaemers, oprichter en zaakvoerder van NDQ, aan.

Toen Nicolas Dehaemers en Elke Quaegebeur NDQ in 2004 oprichtten, beschikten ze over drie oude opleggers. Vandaag telt de onderneming 600 trailers. In de drie jaar volgend op de Brexit in 2020, wist NDQ zijn transporten naar het Verenigd Koninkrijk te verdubbelen. Dagelijks vertrekken er nu 100 opleggers naar het VK. Daarbij voorziet NDQ transport van goederen voor uiteenlopende sectoren: van voedingswaren tot verpakkingsmateriaal, van FMCG tot automotive.
De investeringen in nieuwe trailers, geïntegreerde IT-systemen en het magazijn met spoorverbinding liepen in totaal op tot 15 miljoen euro. “Onze focus op export naar het VK heeft gezorgd voor groei en die willen we verder uitbouwen”, zegt Nicolas Dehaemers. Het nieuwe magazijn, waar goederen kunnen worden overgeladen en waar ook kan worden gestockeerd, past in dat groeiverhaal.
 
Dankzij de spoorverbinding – het spoor loopt letterlijk tot binnen in het magazijn – kunnen goederen met de trein in Zeebrugge worden geleverd om vervolgens op trailers te worden geladen die naar het Verenigd Koninkrijk worden verscheept. Omgekeerd kunnen goederen afkomstig van over het Kanaal op treinen worden geladen die vervolgens per spoor over heel Europa kunnen worden getransporteerd.
De CEO is ervan overtuigd op die manier een enorme efficiëntiewinst te halen. “Deze connectie geeft ons ook de mogelijkheid om klanten aan te trekken van wie het magazijn zelf ook met het spoor verbonden is. Daardoor kunnen we nog grotere volumes verwerken en onze verdere groeiambities waarmaken.” Momenteel lopen er gesprekken met diverse nieuwe partners die ook met het spoor geconnecteerd zijn.
 
Tot besluit geeft Nicolas Dehaemers aan dat de transporten dankzij de spoorverbinding voortaan ook veel duurzamer kunnen verlopen. “Veel van onze klanten hebben daar, veel meer dan vroeger, oog voor. Onze connectie met het spoor haalt uiteindelijk vrachtwagens van de weg. En het is voor ons ook een antwoord op het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs, toch een probleem in onze sector.”
Foto: NDQ – Leyla Hesna

Recente nieuwsberichten

Zorgservice XL zet ZetesChronos in voor betere leveringsprocessen naar ziekenhuizen

De Nederlandse logistiek dienstverlener Zorgservice XL investeert in een nieuwe track & trace-oplossing om de processen voor leveringen naar zijn ziekenhuizen te verbeteren. Door de implementatie van ZetesChronos moeten complete visibiliteit en traceerbaarheid van zendingen en hogere serviceniveaus worden gerealiseerd bij de vijf ziekenhuizen waarmee Zorgservice XL samenwerkt.

Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg

Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg Als antwoord op de congestieproblematiek rond Antwerpen lanceerde Van Moer Logistics in mei 2018 een nachthub in de industriezone Hoge Mauw in Arendonk. Het betreft een locatie waar containers die de haven van Antwerpen moeten bereiken of verlaten, kunnen worden gedropt en opgehaald.

Transportfederaties noemen looneisen van vakbond onrealistisch

De transportfederaties Febetra, TLV en UPTR hebben van de socialistische vakbond BTB-ABVV een stakingsaanzegging voor onbepaalde duur ontvangen. Die komt er nadat de vakbonden op het paritair comité van 21 februari ll. een aanpassing van de lonen hebben geëist.

Vola optimaliseert logistiek met Knapp

De badkamerkranen die Vola in zijn fabriek in het Deense Horsens produceert, worden wereldwijd gedistribueerd. Om zijn opslag- en distributieprocessen te optimaliseren, gaat Vola over tot de installatie van de OSR Shuttle Evo, het automatische opslagsysteem van Knapp.

Contargo start implementatie van Terminal Operating System

Contargo is een van de grote logistieke containernetwerken in Europa. Om de overslag op zijn terminals efficiënter te maken, ontwikkelde Contargo op basis van scrum een eigen Terminal Operating System. Daartoe bundelde het de krachten met IT-dienstverlener synyx uit Karlsruhe.

Nieuwe Belgische cloudapplicatie voor efficiënt voorraadbeheer bij starters en kmo’s

Webship Online moet starters en kmo’s een gebruikersvriendelijke en betaalbare cloudapplicatie bieden om hun voorraad en bestellingen te beheren. Momenteel maken een tiental Belgische en Nederlandse bedrijven al gebruik van de bètaversie, maar op 1 maart 2019 wordt de Belgische cloudapplicatie internationaal gelanceerd.

Primark breidt distributiecentrum bij Roosendaal uit

Het XXL distributiecentrum van Primark in het Nederlandse Oud-Gastel, bij Roosendaal, beslaat nu al 56.000m² en wordt met nog eens 30.000m² uitgebreid, tot een totale oppervlakte van 86.000m². Het distributiecentrum, waar DSV instaat voor de logistieke operaties, is sinds half 2016 operationeel en is het enige dc van de Ierse modeketen in Nederland.

Prayon ondergaat digitale transformatie samen met SAS

Prayon is al meer dan 100 jaar toonaangevend in fosfaatchemie. Samen met SAS gaat het bedrijf een globaal analytisch platform uitrollen. De samenwerking moet de chemische sites van Prayon in staat stellen met geoptimaliseerde processen het beste uit de beschikbare data te halen.

Dubbel zoveel goederenvervoer over het spoor moet klimaat redden

Europese en Belgische spoorvrachtbedrijven zetten zich in voor een verdubbeling van de spoorvolumes om de klimaatimpact van goederentransport drastisch te verminderen. Het vrachtvervoer is vandaag, met 275 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar waarvan 11 miljoen in België, verantwoordelijk voor bijna 10% van de totale CO2-uitstoot.

PackMyRide laadt pakketten automatisch in bezorgvoertuigen

Dematic stelt zijn PackMyRide automatiseringssysteem voor. Het systeem zorgt ervoor dat pakketten voor het eerst volledig geautomatiseerd in bezorgvoertuigen worden geladen. Momenteel wordt PackMyRide getest in een distributiecentrum van projectpartner DPD.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.