MRP optimalisering en scheduler van Limis Planner tillen Berg Hortimotive naar hoger niveau

Berg Hortimotive heeft als doel bedrijven in de glastuinbouw wereldwijd te ontzorgen in het logistieke proces. Voor alle handelingen in de kas, tot en met het verzendklaar maken, levert het bedrijfsspecifieke oplossingen gaande van een buisrailwagen tot hightech oplossingen in de vorm van geautomatiseerde inductiesystemen.

De uitbreiding van het productgamma zorgde voor een flinke uitdaging op het vlak van planning. Berg Hortimotive heeft te maken met grote artikelbestanden en veel calculaties die in Exact Globe staan. De planning werd tot dan toe in Excel gedaan, maar Berg Hortimotive merkte dat dat veel te omslachtig was en nog te veel oneffenheden had. Aanvankelijk plande Berg Hortimotive alleen grof op afdelingsniveau en niet op mensen en machines. Met de groei en toename van orders moest meer in detail worden gepland op de combinatie van mensen en machines.
 
De oplossing werd gevonden bij de planningssoftware van Limis. Na een proof of concept van drie maanden kreeg Limis groen licht. Het volledige implementatietraject nam een jaar in beslag, maar na een paar maanden in het implementatieproces kon Berg Hortimotive het pakket wel al gebruiken.
Tijdens de implementatie bij Berg Hortimotive bracht Limis een nieuwe user interface op de markt, Limis Planner Start. Die interface is ook bij Berg Hortimotive geïntroduceerd. Het voordeel van de interface is dat kan worden gepland met behulp van tegeltjes op een dashboard zodat in een oogopslag zichtbaar is hoe de planning loopt en waar eventueel moet worden ingegrepen.
Zowel de mensen als de machines zijn verwerkt in de planlijsten die dagelijks worden gebruikt. Middels die to do-lijsten heeft de productie nu alle relevante en logistieke informatie bij de hand.
 
Een van de business drivers voor de toepassing van Limis Planner bij Berg Hortimotive is de Material Resource Planning (MRP) functionaliteit.
De MRP-functionaliteit gebruikt de MRP-gegevens uit Exact Globe en combineert deze met een druk op de knop met de actuele planningsgegevens. Daardoor hebben gebruikers altijd een actueel overzicht in tekorten of overschotten van koop- en/of maakdelen.
 
De stappen die Berg Automotive tot nu toe heeft gezet, hebben het bedrijf naar een hoger niveau getild. De besparingen in tijd en geld en het gemak waarmee de planning nu wordt uitgevoerd zijn uitermate waardevol. Ook voor de toekomst ziet Berg Hortimotive nog kansen en mogelijkheden op het gebied van mobile devices, wat voor nog meer flexibiliteit, inzicht en gemak op de werkvloer moet zorgen. Ook hoopt het bedrijf een interactieve website te creëren, waarbij de klant via een webshop artikelen kan bestellen en de actuele status van het order kan volgen.

Recente nieuwsberichten

TLV gekant tegen beslissingen Europese transportministers

De Europese raad van transportministers heeft een akkoord bereikt over extra maatregelen om sociale dumping in de sector te bestrijden. Op een aantal vlakken een geslaagd overleg, stelt Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV), maar volgens de beroepsorganisatie slaan de ministers op een aantal cruciale punten de bal mis.

Festo breidt distributiecentrum in de VS uit met Witron

Festo, een wereldspeler in automatiseringstechnologie, levert vanuit zijn regionale servicecentrum (RSC) in Mason, Ohio (VS) componenten aan alle klanten in de VS, Canada en Mexico. Gezien de groeiende online business heeft Festo besloten zijn RSC in Mason uit te breiden.

Cadeau Maestro pakt kerstcadeaus automatisch in

Cadeau Maestro is een Franse leverancier van originele geschenkartikelen, actief in de zogenaamde ‘phygital’ markt, waarbij het de waarden van een fysieke winkel combineert met de troeven van e-commerce. Met de eindejaarsperiode volop in zicht, is de onderneming voor het eerst gaan automatiseren.

Toyota Material Handling start waterstofproject ‘Milkrun’

Samen met vijf andere partijen heeft Toyota Material Handling een samenwerkingsakkoord getekend waarbij de haalbaarheid zal worden onderzocht van de zogenaamde ‘Milkrun’, een bezorgservice van waterstof voor intern en extern transport in de regio Ede (NL).

Slechts lichte daling in transportprijzen ondanks capaciteitstoename

Hoewel de wegtransportcapaciteit in Europa in het derde kwartaal van 2018 opnieuw met dubbele cijfers groeide, daalden de transportprijzen met slechts 2,8%. Ondanks dat er deze zomer aanzienlijk meer capaciteit op de markt was, werd transport in het derde kwartaal van 2018 zelfs 3% duurder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Sander Breugelmans wordt nieuwe country manager Benelux bij Prologis

Sander Breugelmans ging in 2006 bij Prologis aan de slag als transactions officer bij het afsluiten van grote vastgoedtransacties in diverse Europese landen. De afgelopen zeven jaar was hij als VP market officer verantwoordelijk voor vastgoedontwikkelingen en aankoopactiviteiten in de Benelux.

V.C. Europe in handen van Move Intermodal

Move Intermodal uit Genk, actief in het transport van o.a. chemie, staal en voeding, heeft 100% van de aandelen verworven in het Nederlandse V.C. Europe. V.C. Europe is een internationaal opererend expeditiebedrijf dat instaat voor het transport en de logistiek van een ruime verscheidenheid aan goederen.

TGW bouwt nieuw omnichannel-distributiecentrum voor Decathlon

(advertorial) In het Noord-Franse Rouvignies realiseren Decathlon en TGW samen, met de bouw van een state-of-the-art distributiecentrum, hun grootste individuele intralogistiek project. Voor de Franse sportwinkelketen is het de grootste intralogistieke investering tot nu toe en voor TGW is dit de grootste order in de geschiedenis van het bedrijf.

Dachser gaat voor duurzaam met lithium-ion technologie

Logistiek dienstverlener Dachser wil tegen 2022 al het vervoerend materieel in zijn Europese magazijnen (ca. 6.000 stuks) vervangen door voertuigen die worden aangedreven door lithium-ionbatterijen. In vergelijking met conventionele loodzuuraccu’s gaat de lithium-ionvariant drie keer zo lang mee en is de oplaadtijd aanzienlijk korter.

Gefco werkt met Actility en Wakeo aan nieuwe track & trace oplossing voor motoren

Zodra motoren de fabriek verlaten, worden ze opgeslagen en op ‘cradles’ naar de dealervestigingen vervoerd. Een tekort aan cradles brengt extra kosten en problemen met zich mee voor het productiebeheer. De kisten zijn moeilijk te tracken, gaan soms verloren of worden gestolen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.