Modulair is het sleutelwoord voor prestaties in de logistiek

(Advertorial)Tegenwoordig is een uitstekend reactievermogen cruciaal voor bedrijven om concurrerend te blijven. Beslissingen moeten snel worden genomen om de fulfilment richting de klant te garanderen. Niet voor niets wordt de supply chain van begin tot eind steeds meer gedigitaliseerd.

Logistieke organisaties gebruiken WMS- of TMS-achtige tools, die elk voldoen aan specifieke vereisten voor bepaalde werkzaamheden of processen (magazijn, transport, aansturen van picking, enz.). Het niveau van deze WMS- en TMS-tools bij bedrijven weerspiegelt hun wens om het orderverzamelen te optimaliseren en om zendingen accuraat te volgen totdat ze de eindklant bereiken.

Deze digitalisering van de supply chain brengt niet alleen nieuwe kansen met zich mee, maar ook nieuwe eisen. Managers zijn ook op zoek zijn naar:
- Betere afstemming en communicatie als het gaat om besluitvorming
- Meer functies en mogelijkheden, maar met minder softwareapplicaties
- Eenvoudiger beheer van de software tools
- Relevante KPI’s die toegankelijk en gecentraliseerd zijn

Dit was voor Savoye de reden om ODATiO modulair op te bouwen, waarbij een WMS en een TMS in dezelfde applicatie zijn geïntegreerd. ODATiO biedt een uitgebreider overzicht op de activiteiten en een betere toegankelijkheid tot alle functies. Het maakt een einde aan situaties met allerlei verschillende informatiesystemen en het optimaliseert het beheer en de controle van de eigen supply chain processen.
 
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN EEN MODULAIRE OPLOSSING?

1. Meer flexibiliteit en schaalbaarheid
Het grote probleem met niet-modulaire oplossingen is dat de beschikbare functies voor gebruikers gelimiteerd zijn tot de beperkte toepassing van de applicatie. In deze situatie moet u, zodra er een nieuwe eis ontstaat door bijvoorbeeld de wens om bepaalde processen te optimaliseren of vanwege de bedrijfsgroei, contact opnemen met een nieuwe leverancier, een nieuwe applicatie uitrollen en extra modules toevoegen. Dit soort projecten dwingen de gebruiker om - behalve het aanschaffen van extra tools - interfaces te ontwikkelen tussen de verschillende systemen.

Door dit soort beperkingen is de modulaire oplossing een betere optie voor bedrijven die toekomstgericht denken en meer mogelijkheden achter de hand willen hebben. Boven alles is een modulaire WMS / TMS-oplossing een tool die zich kan aanpassen aan uw situatie en waarbij u met één pakket de applicatie naar wens inregelt. Deze schaalbare applicatie is zinvoller, omdat deze langer het bedrijf kan ondersteunen. Het groeit als het ware met u mee.

2. Uitgebreider overzicht op de activiteiten en een sneller reactievermogen 
Het analyseren van gegevens is vandaag de dag cruciaal voor een performante logistieke en het gebruik van verschillende tools maakt het lastiger om alle activiteiten goed te volgen. Om uitgebreid overzicht te houden moeten er koppelingen gemaakt worden tussen verschillende softwaretools en/of verschillende rapportagetools. Het resultaat is vaak een handmatige klus om gegevens bijeen te plakken om het gewenste overzicht te verkrijgen. Deze lastige en arbeidsintensieve activiteit is contraproductief in een tijd waarin data de sleutel zijn tot het verbeteren van de bedrijfsprestaties.

Een modulair softwareprogramma zoals ODATiO combineert alle data uit het magazijn en het transport binnen dezelfde applicatie. De informatie kan dus via één rapportagetool worden bekeken.

Vanuit dit concept biedt ODATiO een volledig instelbaar dashboard, waarmee u alle informatie voor analyse en actie op een enkel scherm kunt weergeven. Dit dashboard bestaat uit widgets en relevante KPI's en biedt u alle tools om snel te kunnen beslissen. De gebruiker kan het zelf afstemmen op zijn eigen werkgebied en verder biedt de oplossing een realtime analyse van de knelpunten. Men kan op risico's anticiperen en tijdig actie ondernemen voor een nog betere dienstverlening.

3. Eenvoudiger beheer en tijdsbesparing
Meerdere softwaretools betekent meer training voor gebruikers, meer rechtenbeheer en nog meer instellingen. Met één enkele, modulaire oplossing heeft u toegang tot uw applicatie via slechts één interface, terwijl u voorheen met verschillende softwareprogramma's voor elke functie koppelingen moest maken. Naast deze gecentraliseerde toegang worden ook de implementatie, hosting, rechtenbeheer en configuratie eenvoudiger. Tenslotte wordt het ondersteunen en trainen van gebruikers simpeler dankzij één enkel ergonomisch ontwerp voor alle taken in de supply chain.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over ODATiO: https://www.savoye.com/nl/ressource/odatio-2/?preview=true

Recente nieuwsberichten

Delaware Belux breidt senior leadershipteam uit

IT- en managementdienstverlener Delaware Belux verwelkomt drie nieuw benoemde partners in zijn senior leadershipteam: Sven Peleman, Stefaan Vandeputte en Francois Jaucot.

H.Essers voortaan ook een merk in de Nederlandse markt

De Nederlandse chemiebedrijven van Meeus Group en de Nederlandse logistiek dienstverleners Gebroeders Hoefnagels Transport en Verheul Transport gaan voortaan officieel verder onder de naam H.Essers. Daarmee wil de Belgische logistieke speler ook in Nederland uitgroeien tot een van de grootste merken in multimodale chemie- en infralogistiek. Door de eerder overgenomen bedrijven onder één sterke merknaam te verenigen, wil H.Essers zijn slagkracht en geografische spreiding op de logistieke markt accentueren.

Management buy-out bij Move Intermodal

Move Intermodal, gespecialiseerd in intermodaal vervoer, realiseert een management buy-out. CEO Luc Driessen die al sinds jaar en dag aan boord is bij het bedrijf met hoofdzetel in Genk, koopt de aandelen van Down 2 Earth Capital terug. De Limburgse investeringsmaatschappij LRM faciliteert deze buy-out en neemt een minderheidsaandeel van 15%. Luc Driessen is meerderheidsaandeelhouder, de rest is verspreid over het directieteam van Move Intermodal en enkele private investeerders. Deze mijlpaal betekent volgens de betrokkenen meteen ook de start van verdere Europese groeiplannen.

Monitoring software van Brighteye waakt over gezondheid van productiesystemen

Brighteye is leverancier van een modulaire softwareoplossing voor manufacturing operations management (MOM), die bestaat uit MES, WMS, quality management en geavanceerde mogelijkheden voor planning en scheduling. De softwareleverancier is nu gestart met de grootschalige uitrol van Momentum Monitoring, een functie die werd ontwikkeld om de gezondheid van infrastructuur en applicaties en gebruikersadoptie te volgen. De nieuwe functionaliteit is gratis beschikbaar voor klanten en moet gebruikers van Brighteye’s MOM-software in staat stellen de systeemgezondheid van hardware, timings en fouten op de productievloer te monitoren en proactief te beheren.

EPAL digitaliseert open EPAL pallet pool

De EPAL Euro pallet QR, die de European Pallet Association (EPAL) in het najaar van 2023 aankondigde, is sinds 1 januari 2024 officieel in omloop. Dat nieuwe ‘open EPAL palletpool product’ is voorzien van een unieke QR-code op de rechter hoekblokken en kan daardoor gemakkelijk worden geïntegreerd in digitale processen in de goederen- en palletlogistiek. Met de introductie van de nieuwe pallet heeft EPAL naar eigen zeggen de eerste stap in de digitalisering van de EPAL Euro palletpool succesvol afgerond.

TVH voortaan officieel Carraro-reparatiecentrum voor Belux

TVH, wereldwijd leverancier van onderdelen gevestigd in Waregem, heeft een nieuw strategisch partnership gesloten met Carraro, een onderdelenleverancier voor landbouw-, grondverzet- en material handling machines. Concreet wordt TVH het erkende Carraro-reparatiecentrum voor de Belux-regio. Daardoor kunnen klanten in de Belux voortaan een beroep doen op de gespecialiseerde reparatiediensten van TVH voor Carraro-onderdelen, zoals aandrijf- en stuurassen, automatische transmissies en versnellingsbakken.

Transuniverse sluit partnership met Torrestir in Portugal

Vanaf 1 februari 2024 werkt groepagespecialist Transuniverse Forwarding, met hoofdzetel in Wondelgem, samen met het Portugese Torrestir om de distributie in Portugal te verzorgen. Torrestir, gevestigd in Braga, beschikt over een fijnmazig nationaal distributienetwerk, waardoor de transittijden op meer afgelegen bestemmingen met een dag zouden verminderen. Een bijkomend voordeel is een verbeterde opvolging van zendingen dankzij geautomatiseerd dataverkeer.

Mitsubishi Forklift Trucks stelt nieuwe zware elektrische heftrucks voor

Mitsubishi Forklift Trucks heeft een nieuwe, stille elektrische heftruck met een hefcapaciteit van 12 ton gelanceerd. Daarmee wordt het assortiment elektrische heftrucks van Mitsubishi Forklift Trucks naar eigen zeggen compleet. Klanten kunnen nu kiezen uit hefcapaciteiten van 1,4 tot 12 ton.

Machinebouwer AWL stroomlijnt productieproces met cloudoplossing van Infor

AWL, met hoofdvestiging in het Nederlandse Harderwijk, is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van slimme (modulaire) machines en richt zich daarbij vooral op complexe automatiseringsprojecten voor bedrijven die wereldwijd opereren. Doordat bij AWL de orders steeds minder projectmatig en in toenemende mate seriematig binnenkomen, groeide de behoefte aan een nieuw ERP-systeem. Een voorwaarde van klanten waarvoor seriematig machineconcepten worden gebouwd, is onder meer de traceerbaarheid binnen de productie en de product lifecycle, zodat eventuele verstoringen of problemen ondanks de grote schaal snel kunnen worden gesignaleerd en verholpen.

Om zijn productieproces te helpen optimaliseren, besloot AWL ‘industry cloud company’ Infor in de arm te nemen. Voortaan zet de machinebouwer voor zijn business unit ‘material handling’ de CloudSuite Industrial Enterprise in, een ERP-oplossing op basis van Amazon Web Services (AWS). Daarmee wordt AWL ondersteund in de volumeproductie van deze business unit.

Lalesse Logistic Solutions gaat geavanceerd geautomatiseerd diepvriesmagazijn realiseren

De Nederlandse financiële holding Elsrijk heeft opdracht gegeven aan Lalesse Logistic Solutions, aanbieder van warehouse automatiseringssystemen, om in Dordrecht een geavanceerd geautomatiseerd diepvriesmagazijn te realiseren. Een van de gebruikers van het magazijn wordt B&S, leverancier van levensmiddelen en overige consumentengoederen aan rederijen van (cruise)schepen, luchtvaartmaatschappijen, militaire instellingen, ngo’s en grote retailers. Het nieuwe magazijn zal ruimte bieden aan 32.000 palletlocaties, verspreid over 7 niveaus en zal worden geïntegreerd met innovatieve technologieën die een naadloze en efficiënte logistieke operatie moeten garanderen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.