Milence opent een van Europa’s grootste publieke laadhubs voor elektrische vrachtwagens in België
Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de Traton Group en de Volvo Group, heeft zijn grootste laadhub tot nu toe geopend in Port of Antwerp-Bruges in België.
Twee jaar geleden verbond Milence zich ertoe de overgang naar elektrisch wegtransport te versnellen met de uitrol van Europa’s eerste grootschalige publieke laadnetwerk. “Een netwerk dat betrouwbaar, toekomstbestendig, technologisch geavanceerd en toegankelijk is voor alle vrachtwagens, ongeacht het merk”, klonk het. De nu geopende laadhub op de vrachtwagenparkeerplaats van Ketenis heeft tien CCS-laders (Combined Charging System) die twintig laadplaatsen voeden met een vermogen tot 400kW per laadplaats. Milence ziet dit als een belangrijke mijlpaal omdat het zijn eerste laadhub in België en de grootste in Europa is. De opening van een tweede laadhub op vrachtwagenparking Goordijk, met vijf CCS-laders die tien plaatsen van stroom voorzien, staat gepland voor later dit jaar (2024). Milence plant voor beide laadhubs een snelle overgang naar Megawatt Charging System (MCS) zodra de technologie beschikbaar is.
Om de toegankelijkheid voor elke vrachtwagen op de markt te garanderen, sloot Milence overeenkomsten met verschillende grote e-Mobility Service Providers (eMSP’s) in Europa. Dat netwerk van partners zal verder worden uitgebreid.
Milence ontwikkelde ook een gebruikersvriendelijke app, waarmee klanten eenvoudig een laadpunt kunnen vinden en de laadsessies kunnen betalen. Ook directe betaling via een betaalautomaat zal mogelijk zijn.
Het directe tarief van Milence is vastgesteld op €0,40 (€0,399) per kWh exclusief BTW en transactiekosten. Dat laadtarief geldt voor alle laadstations die Milence beheert en is te vinden in de Milence app en bij de laadhub.
De laadhub gelegen op de vrachtwagenparkeerplaats Ketenis moet samen met de toekomstige site in Goordijk bijdragen aan het groene corridor initiatief tussen de havens van Antwerpen en Brugge, die het gebruik van elektrische vrachtwagens mogelijk maakt. Die corridor maakt deel uit van een bredere inspanning van Port of Antwerp-Bruges om zichzelf wereldwijd te positioneren als een leider in duurzame havenactiviteiten. Met de toewijding om tegen 2050 CO2-neutraal te worden, produceert de haven voor de dagelijkse activiteiten al aanzienlijke hoeveelheden hernieuwbare energie met zonnepanelen en windturbines.