Migros bouwt schaalbaar omnichannel magazijn met Witron

Momenteel wordt een van de grootste distributiecentra van Zwitserland gebouwd in Neuendorf, enkele minuten ten zuiden van Bazel. Het Zwitserse Migros-Verteilbetrieb Neuendorf AG werkt samen met Witron aan de uitbreiding en modernisering van een magazijn voor diepvriesproducten, de automatisering van een handmatig non-food distributiecentrum en een omnichannel magazijnconcept waar interactie tussen winkelverkoop en e-commerce kan plaatsvinden. Het gaat om een lopende operatie op in totaal drie bouwplaatsen.

Het distributiecentrum biedt onderdak aan 100.000 verschillende artikelen. Op piekdagen worden 500.000 dozen verzonden op ca. 9.300 pallets. Er zijn 250.000 pallet-opslaglocaties, 136.000 tray-opslaglocaties en 240.000 bakken-opslaglocaties. Het totale project wordt voor 2021 gerealiseerd. 
 
Het non-food assortiment wordt op verschillende verdiepingen opgeslagen in het meer dan 490.000m² grote distributiecentrum. Tot nu toe pickte Migros de goederen handmatig, maar het is de bedoeling bijna honderd procent automatisch of halfautomatisch te picken. Daarom worden de logistieke processen uitgebreid met het nieuwe AIO-systeem van Witron, een OPM-systeem en een CPS-systeem. Bovendien worden de online processen nog verder geautomatiseerd om aan de groeiende vraag voor e-commerce te voldoen.
 
Het AIO-systeem staat voor All in One Order Fulfillment en is volgens Witron de volgende generatie van het picken van losse items. Migros-Verteilbetrieb is de eerste klant die het systeem gaat gebruiken. De All-in-One oplossing verzorgt winkelbevoorrading, bestellingen bij winkels (click + collect) en e-commerce, tot aan de voordeur van de klant. Het is daardoor niet meer nodig om verschillende systemen te synchroniseren of multi-voorraden bij te houden. Het online bedrijf heeft toegang tot dezelfde voorraad, maar die wordt op aparte pickingstations verwerkt. Processen die normaal gesproken in twee aparte sectoren van een traditioneel magazijn worden verwerkt, zijn nu gedekt door één geïntegreerd logistiek magazijnsysteem.
 
In het naastgelegen diepvriesgedeelte wordt een bestaand Schäfer-systeem vervangen door Witrons OPM-systeem om de huidige groei aan te kunnen.
Het magazijn voor diepvriesproducten werkt volautomatisch – 24/7. Tegelijkertijd worden de werkzaamheden in het diepvriesgedeelte uitgebreid met het assortiment van de discount-winkelketen Denner, waarvoor op rolcontainers moet worden gepickt. Omdat het huidige systeem het volume niet meer aankan, besloot Migros tien nieuwe COM-machines van Witron aan te schaffen. 
 
Met de OPM is het mogelijk meer dan 95% van het productaanbod van een supermarkt volautomatisch te picken, op een manier die gunstig is voor de winkels – zonder personeel. Het hart van het systeem is het laadapparaat COM (Case Order Machine). Met een systeemprestatie van meer dan 500 picks per uur kan het dozen op ladingdragers picken, met zorg voor het product en winkelvriendelijk. 
 
Foto: WITRON – Witron AIO: bezorging bij winkels en online bestellingen vanuit één distributiecentrum

Recente nieuwsberichten

WDP breidt portefeuille in Frankrijk opnieuw uit

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft in Frankrijk zes crossdock warehouses van in totaal ruim 43.000m² aan verhuurbare oppervlakte op een totale grondoppervlakte van ruim 182.000m² aan zijn portefeuille toegevoegd. De panden zijn verspreid over verschillende locaties in Frankrijk. Vier gebouwen zijn BREEAM-certified ‘Very Good’. De investering bedraagt 50 miljoen euro en betekent een nieuwe stap in de verdere uitbouw van WDP France. De portefeuille in Frankrijk neemt hiermee toe tot 300 miljoen euro.

Nutrilo boost logistiek met Kardex Mlog

Het Duitse bedrijf Nutrilo GmbH produceert en levert wereldwijd voedingssupplementen aan o.a. drogisten, farmaceutische bedrijven en voedingsretailers. Om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het bedrijf zijn logistieke centrum op de site in Cuxhaven (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) uitgebreid met een geautomatiseerd magazijn. Daarbij installeerde Kardex Mlog een automatisch kleingoedmagazijn voor de opslag van halffabricaten en eindproducten. Ook de coördinatie van de randwerkzaamheden was in handen van Kardex Mlog. Verder ligt er al een concept op tafel voor een eventuele toekomstige expansie: een automatisch hoogbouwmagazijn met vier gangen en ruim 5.000 palletlocaties.

Katoen Natie opent logistiek platform in Born (NL)

Katoen Natie, een wereldwijde speler op het vlak van supply chain en logistieke oplossingen, heeft een nieuw logistiek platform geopend in het Nederlandse Born. De site is gelegen op het kruispunt van België, Nederland en Duitsland, nabij Maastricht Airport en de Maastricht Barge Terminal. Dat alles moet zorgen voor naadloze toegang tot zowel luchtvracht- als binnenvaart transportnetwerken.

Brady is verhuisd naar nieuw EDC in Zele

Brady, leverancier van industriële oplossingen voor traceerbaarheid, digitale productidentiteit en veiligheidssignalisatie, heeft zijn Europese distributiecentrum in Zele verhuisd. Voortaan belevert Brady zijn klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vanuit een nieuw gebouw aan de Poldergotestraat 9 in Zele.

Eutraco bouwt klimaatneutraal logistiek centrum in Hooglede

Aan de Roger Deceuninckstraat in Hooglede bouwt logistieke speler Eutraco samen met bouwbedrijf Vulsteke Bedrijfsgebouwen aan een toekomstgericht logistiek gebouw van 30.000m² groot. Dat staat gelijk aan 5 voetbalvelden. Het gaat om een totale investering van 30 miljoen euro. Het nieuwe gebouw bestaat uit twee units van elk 15.000m² groot. De ene helft zal Eutraco in eigen uitbating gebruiken voor de logistiek en distributie voor met name voedinggerelateerde opdrachtgevers. De andere helft van het gebouw wordt verhuurd aan PostNL.

DSV neemt Schenker over

DSV heeft een akkoord bereikt voor de overname van Schenker van Deutsche Bahn. Daarmee is de Deense logistiek dienstverlener, die eerder al Kuehne+Nagel en Panalpina overnam, toe aan zijn grootste transactie ooit. De overeengekomen transactiewaarde bedraagt 14,3 miljard euro. Totdat de transactie formeel is afgerond, zullen DSV en Schenker als twee onafhankelijke en afzonderlijke bedrijven blijven opereren.

Het verschil tussen ‘warm genoeg’ en behaaglijk in een magazijn

(Advertorial) De herfst is niet meer ver weg en dat betekent dat het moeilijker (of kostbaarder) wordt om voor de medewerkers een prettig werkklimaat vast te houden in het magazijn. Welzijn is uiteraard een goed streven, maar een tevreden werknemer is ook een productieve werknemer. Daarom 3 tips van Rite-Hite voor een prettig werkklimaat in het magazijn.

Het loont de moeite om de komende periode alle verwarmingsapparatuur te testen, want u wilt een mogelijk defect tijdig ontdekken. Ook kunnen afdichtingen op het dock of tussen bepaalde ruimten niet meer voldoende effectief zijn. Soms zijn eenvoudige reparaties afdoende, maar soms zijn bepaalde oplossingen aan vervanging toe. In dat laatste geval doet u er goed aan om minutieus te onderzoeken op welke manier een oplossing bijdraagt aan het vasthouden van een gewenste temperatuur. Hieronder volgen 3 oplossingen, die op dat vlak uitblinken.

WDP rondt sale-and-lease-back af van site in Waregem

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft een sale-and-lease-back-transactie afgerond van een multipurpose warehouse in het West-Vlaamse Waregem. De site heeft een verhuurbare oppervlakte van ongeveer 70.000m² voor productie, opslag en distributie en is volledig voorzien van zonnepanelen. De overname vond plaats via een inbreng in natura tegen aandelen WDP ter waarde van om en bij de 40 miljoen euro.

Wisag digitaliseert magazijnlogistiek met Easy WMS van Mecalux

Het Duitse familiebedrijf Wisag is een van de grootste industriële dienstverleners in Duitsland. Om zijn klanten de beste zorg en controle over goederen te bieden, heeft het bedrijf zijn logistiek gedigitaliseerd. Daarbij installeerde de intralogistieke groep Mecalux de warehouse management software Easy WMS in de twee magazijnen van Wisag in Krefeld.

Dematic voltooit automatiseringsoplossing bij Grupo Servicio Móvil

Dematic heeft de laatste fase afgerond van de installatie en inbedrijfstelling van een compacte automatiseringsoplossing met een AutoStore-systeem voor Grupo Servicio Móvil, een Spaanse logistiek dienstverlener die is gespecialiseerd in de zorgsector. Het project vertegenwoordigt een voortdurende samenwerking tussen de beide bedrijven sinds 2012, toen Grupo Servicio Móvil het eerste bedrijf in Spanje werd dat een Dematic Multishuttle-systeem installeerde op de locatie in Negreira om klanten in de gezondheidszorg in die regio te bedienen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.