Met veel waste ben je er geweest

(Advertorial) Minimaliseren derving belangrijker dan ooit
Binnen voorraadbeheer zijn er 2 pertinente vragen: “wanneer bestellen we?” en “hoeveel bestellen we?”. Deze twee vragen staan centraal in het uitdenken van de juiste voorraadstrategie. Het juist beantwoorden van deze vragen hangt natuurlijk af van een aantal zaken. Zo wordt er veelal gekeken naar de service die we naar de klanten willen leveren en de kost van de voorraad die ons deze service moet kosten.

Vanaf de jaren 1960 is er enorm veel toewijding geweest vanuit de onderzoekswereld aan hoe we deze afweging zo goed mogelijk kunnen maken in de complexe realiteit waarin we ons bevinden. Er zijn dus vele theoretische concepten die ons in de praktijk helpen om zo kostenefficiënt mogelijk te werken. Echter, er zijn enkele zaken die nooit écht veel aandacht hebben gekregen, maar die steeds belangrijker worden voor bedrijven in de huidige tijd van leven. Eén van deze zaken is de derving van producten.
Derving bestaat natuurlijk al langer dan vandaag, maar de noodzaak om hier economisch beter mee om te gaan is groter dan ooit. Ondanks dat de meeste derving plaatsvindt bij de eindklant, wordt geschat dat Europese food retailers en groothandels verantwoordelijk zijn voor 3.6% van alle voedspelverspilling. Derving heeft daarnaast voor bedrijven gigantische kostennadelen. Derving verwerken kost geld en leidt tot een lagere beschikbaarheid, wat uiteindelijk leidt tot een enorme impact op het rendement van je voorraad.

Andere voorraadmodellen nodig
Beter omgaan met derving is dus een must. Maar hoe doe je dit? Enerzijds zijn er andere voorraadmodellen nodig. Niet enkel beschikbaarheid en de kost van voorraad, maar ook de kost van derving en de impact van derving op de beschikbaarheid, moeten meegenomen worden.
De huidige voorraadmodellen nemen deze dynamiek zelden mee. Andere voorraadmodellen zijn dus broodnodig. Zo moeten voorraadmodellen de verwachte derving kunnen berekenen en deze meenemen in de kostenvergelijking. Dit leidt tot het aanpassen van je veiligheids-en seriegrootte voorraden.
Dit is vooral een theoretisch verhaal en vraagt om heel wat berekeningen. We denken dan al snel aan professionele voorraadbeheersystemen die dit kunnen doen. Het wordt onmogelijk om derving en alle bijkomende complexiteit nog in de traditionele Excel-files te stoppen om vervolgens orderpunten en bestelhoeveelheden te bepalen. Maar ook de kennis om hier accuraat mee om te gaan is zeer specifiek. Dit allemaal maakt het moeilijk voor bedrijven om hier gedegen mee om te gaan zonder een kennis- en softwarepartner.

Derving verlagen vanuit operationeel perspectief
Het theoretisch juist bepalen van de voorraad in aanwezigheid van derving is één mogelijkheid om beter om te gaan met derving. Maar in het operationeel proces kan er ook gekeken worden naar het minimaliseren van derving.
Twee relevante vragen moeten gesteld worden:

  1. Welke artikelen hebben een hoge kans op derving?
  2. Welke acties kunnen derving verminderen?
Er zijn uit onderzoek enkele duidelijke kwantitatieve indicaties die een verband tonen met de relatieve hoeveelheid derving voor een item. Eén van deze indicaties is wat ze noemen, de “Fresh Case Cover” (FCC). Deze indicatie kan simpelweg berekend worden door je verpakkingshoeveelheid van een item te delen door de gemiddelde dagelijkse vraag gedurende de levensduur voor datzelfde item. Hoe hoger deze ratio, hoe hoger de verwachte derving is.
Ook is vanuit onderzoek de impact berekend van enkele verbeterprojecten omtrent derving. Hier kwam uit dat, in sectoren met verse producten, het verlengen van de levensduur van een item met slechts één dag al een enorme impact kan hebben op het verlagen van de derving. Maar ook het reeds uitpakken van verpakkingen op centraal niveau, en zo flexibele hoeveelheden naar de aansluitende winkels kunnen uitsturen, heeft een grote impact op het verlagen van de derving.

Managers, ‘t is aan U!
Ondanks dat er betere voorraadmodellen aanwezig zijn en er enkele snelle winsten te rapen vallen in het aanpassen van je proces, blijft de commitment van het management een cruciale factor. Dit is een rode draad doorheen voorraadbeheer in de praktijk, waar management vaak de sleutel in handen heeft. Zij moeten deze procesverbeteringen initiëren en de juiste voorraadmodellen via gespecialiseerde softwaresystemen aanreiken aan hun planners. Door de hoge economische noodzaak over de logistieke ketens heen om derving te minimaliseren, is het nu de tijd om te handelen. Managers, het is aan u!

Bronnen
Broekmeulen, R. A., & van Donselaar, K. H. (2019). Quantifying the potential to improve on food waste, freshness and sales for perishable in supermarkets. International Journal of Production Economics, 265-273.
Nahmias, S. (2011). Perishable Inventory Systems. Springer.
Rutten, M., Nowicki, P., Bogaardt, M.-J., & Aramyn, L. (2013). Reducing food waste by households and in retail and the EU.

Meer weten? Surf dan naar www.slimstock.com

Recente nieuwsberichten

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

9altitudes versterkt ISV-focus met Dynalogic en nieuwe Birds-suite

IT-bedrijf 9altitudes zet een nieuwe stap om zijn ISV-bedrijfsactiviteiten (independent software vendor) naar een hoger niveau te tillen. Het bedrijf combineert voortaan de knowhow van het voormalige Hillstar en Dynalogic onder de vanaf nu gemeenschappelijke bedrijfsnaam Dynalogic. Door oplossingen binnen Dynalogic te combineren, wil 9altitudes een concurrentievoordeel creëren op de markt van BI, Dynamics 365 add-ons, e.d.

Ontmoet Element Logic op Logistica Next: Ontdek de toekomst van magazijnautomatisering

(Advertorial) Bezoek ons 5-7 november bij Logistica Next op stand B7.020 en ontdek hoe onze automatiseringsoplossingen jouw magazijnprocessen slimmer en efficiënter kunnen maken.

Newwen en Paardekooper leveren samen meermalig herbruikbare transportverpakkingen

Newwen, ontwikkelaar en leverancier van herbruikbare en traceerbare logistieke materialen, gaat een samenwerking aan met Koninklijke Paardekooper Group, een internationale speler in de verpakkingsmarkt. Met de samenwerking willen beide bedrijven een nieuwe standaard zetten in de wereld van transportverpakkingen en de logistieke sector duurzamer en efficiënter maken met innovatieve herbruikbare oplossingen.

Dachser combineert European Logistics en Food Logistics nu ook in Nederland

Logistiek dienstverlener Dachser, met hoofdzetel in het Duitse Kempten, heeft een huurovereenkomst getekend voor een nieuwe opslag- en crossdocklocatie in het Nederlandse Waddinxveen, vlak bij Rotterdam. Die locatie wordt het eerste gecombineerde European Logistics en Food Logistics centrum van Dachser buiten Duitsland. De nieuwe locatie zal in het derde kwartaal van 2025 operationeel zijn en ongeveer 50 nieuwe banen scheppen.

OMP en Bluecrux mikken met gezamenlijk aanbod op efficiëntere supply chain in life sciences sector

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, en Bluecrux, aanbieder van value chain consultancy en technologie, gaan samen een combinatie van hun flagship platformen aanbieden. Concreet betreft het Unison Planning van OMP enerzijds – een ‘best-of-suite’ supply chain planning platform dat end-to-end (E2E) mogelijkheden biedt, gaande van strategisch netwerkontwerp tot gedetailleerde productieplanning – en Binocs van Bluecrux anderzijds – een ‘best-of-breed’ systeem voor resource management dat speciaal is afgestemd op de uitdagingen van planning in laboratoria en de life sciences industry. Na tien jaar samenwerken willen beide partners met dit gezamenlijke aanbod naar eigen zeggen een ongeziene waardepropositie leveren aan klanten in de life sciences industry.

Getac lanceert Essentials Suite voor robuuste IT-operaties

Getac Technology Corporation, leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, heeft de Essentials Suite op de markt gebracht. Het betreft een reeks softwareoplossingen die bedrijven moet helpen uitdagende operationele situaties op te lossen en de efficiëntie van remote personeel in verschillende sectoren te verbeteren.

Onderhoud als tool voor een veiligere laad- en losomgeving

(Advertorial) Uit een publicatie van de Arbeidsinspectie in Nederland blijkt dat logistiek koploper blijft als het gaat om dodelijke slachtoffers. Onze sector blijkt nogal halsstarrig als het gaat om veiligheid, Al jaren staan we ook bovenaan op lijstjes over ongevallen en verzuim. In 2023 ging het immers in 290 keren mis en werd een ongeval gerapporteerd.

Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.