Met veel waste ben je er geweest

(Advertorial) Minimaliseren derving belangrijker dan ooit
Binnen voorraadbeheer zijn er 2 pertinente vragen: “wanneer bestellen we?” en “hoeveel bestellen we?”. Deze twee vragen staan centraal in het uitdenken van de juiste voorraadstrategie. Het juist beantwoorden van deze vragen hangt natuurlijk af van een aantal zaken. Zo wordt er veelal gekeken naar de service die we naar de klanten willen leveren en de kost van de voorraad die ons deze service moet kosten.

Vanaf de jaren 1960 is er enorm veel toewijding geweest vanuit de onderzoekswereld aan hoe we deze afweging zo goed mogelijk kunnen maken in de complexe realiteit waarin we ons bevinden. Er zijn dus vele theoretische concepten die ons in de praktijk helpen om zo kostenefficiënt mogelijk te werken. Echter, er zijn enkele zaken die nooit écht veel aandacht hebben gekregen, maar die steeds belangrijker worden voor bedrijven in de huidige tijd van leven. Eén van deze zaken is de derving van producten.
Derving bestaat natuurlijk al langer dan vandaag, maar de noodzaak om hier economisch beter mee om te gaan is groter dan ooit. Ondanks dat de meeste derving plaatsvindt bij de eindklant, wordt geschat dat Europese food retailers en groothandels verantwoordelijk zijn voor 3.6% van alle voedspelverspilling. Derving heeft daarnaast voor bedrijven gigantische kostennadelen. Derving verwerken kost geld en leidt tot een lagere beschikbaarheid, wat uiteindelijk leidt tot een enorme impact op het rendement van je voorraad.

Andere voorraadmodellen nodig
Beter omgaan met derving is dus een must. Maar hoe doe je dit? Enerzijds zijn er andere voorraadmodellen nodig. Niet enkel beschikbaarheid en de kost van voorraad, maar ook de kost van derving en de impact van derving op de beschikbaarheid, moeten meegenomen worden.
De huidige voorraadmodellen nemen deze dynamiek zelden mee. Andere voorraadmodellen zijn dus broodnodig. Zo moeten voorraadmodellen de verwachte derving kunnen berekenen en deze meenemen in de kostenvergelijking. Dit leidt tot het aanpassen van je veiligheids-en seriegrootte voorraden.
Dit is vooral een theoretisch verhaal en vraagt om heel wat berekeningen. We denken dan al snel aan professionele voorraadbeheersystemen die dit kunnen doen. Het wordt onmogelijk om derving en alle bijkomende complexiteit nog in de traditionele Excel-files te stoppen om vervolgens orderpunten en bestelhoeveelheden te bepalen. Maar ook de kennis om hier accuraat mee om te gaan is zeer specifiek. Dit allemaal maakt het moeilijk voor bedrijven om hier gedegen mee om te gaan zonder een kennis- en softwarepartner.

Derving verlagen vanuit operationeel perspectief
Het theoretisch juist bepalen van de voorraad in aanwezigheid van derving is één mogelijkheid om beter om te gaan met derving. Maar in het operationeel proces kan er ook gekeken worden naar het minimaliseren van derving.
Twee relevante vragen moeten gesteld worden:

  1. Welke artikelen hebben een hoge kans op derving?
  2. Welke acties kunnen derving verminderen?
Er zijn uit onderzoek enkele duidelijke kwantitatieve indicaties die een verband tonen met de relatieve hoeveelheid derving voor een item. Eén van deze indicaties is wat ze noemen, de “Fresh Case Cover” (FCC). Deze indicatie kan simpelweg berekend worden door je verpakkingshoeveelheid van een item te delen door de gemiddelde dagelijkse vraag gedurende de levensduur voor datzelfde item. Hoe hoger deze ratio, hoe hoger de verwachte derving is.
Ook is vanuit onderzoek de impact berekend van enkele verbeterprojecten omtrent derving. Hier kwam uit dat, in sectoren met verse producten, het verlengen van de levensduur van een item met slechts één dag al een enorme impact kan hebben op het verlagen van de derving. Maar ook het reeds uitpakken van verpakkingen op centraal niveau, en zo flexibele hoeveelheden naar de aansluitende winkels kunnen uitsturen, heeft een grote impact op het verlagen van de derving.

Managers, ‘t is aan U!
Ondanks dat er betere voorraadmodellen aanwezig zijn en er enkele snelle winsten te rapen vallen in het aanpassen van je proces, blijft de commitment van het management een cruciale factor. Dit is een rode draad doorheen voorraadbeheer in de praktijk, waar management vaak de sleutel in handen heeft. Zij moeten deze procesverbeteringen initiëren en de juiste voorraadmodellen via gespecialiseerde softwaresystemen aanreiken aan hun planners. Door de hoge economische noodzaak over de logistieke ketens heen om derving te minimaliseren, is het nu de tijd om te handelen. Managers, het is aan u!

Bronnen
Broekmeulen, R. A., & van Donselaar, K. H. (2019). Quantifying the potential to improve on food waste, freshness and sales for perishable in supermarkets. International Journal of Production Economics, 265-273.
Nahmias, S. (2011). Perishable Inventory Systems. Springer.
Rutten, M., Nowicki, P., Bogaardt, M.-J., & Aramyn, L. (2013). Reducing food waste by households and in retail and the EU.

Meer weten? Surf dan naar www.slimstock.com

Recente nieuwsberichten

QuickBox Fulfillment en Inther Group ronden magazijnautomatisering af

Met vijf distributiecentra in de Verenigde Staten levert QuickBox Fulfillment 3PL-diensten voor e-commerce en multichannel retailers. Het e-commerce distributiecentrum in Atlanta wordt ingezet om de producten van Pura (intelligente geurverspreidingssystemen en -navullingen) op te slaan en uit te leveren. Begin 2024 startte Inther Group met de automatisering van het DC in Atlanta. Daarbij werden diverse intralogistieke technologieën, waaronder een A-Frame, automated guided vehicles (AGV’s) en Autobaggers, geïntegreerd op een manier die uniek is voor de intralogistieke sector. Intussen kon het geautomatiseerde systeem worden opgeleverd vóór Black Friday, het absolute piekseizoen voor QuickBox.

WDP bouwt verder aan pan-Europees logistiek platform

Logistiek vastgoedbedrijf WDP concretiseert zijn verdere uitbouw naar een volwaardig pan-Europees logistiek vastgoedplatform met een verdubbeling van zijn portefeuille in Frankrijk. Daarvoor verwerft WDP twee multimodale, duurzame nieuwbouw logistieke platformen (Bollène en Puceul) van beursgenoteerde vastgoedgroep Altarea, goed voor een (gespreide) investering van ongeveer 315 miljoen euro.

Ceva Logistics lanceert Forplanet voor duurzame logistiek

Ceva Logistics introduceert Ceva Forplanet, een nieuwe sub-brand waaronder het bedrijf zijn duurzame logistieke oplossingen wil verenigen en verder ontwikkelen.

MIT en Mecalux gaan samen logistieke innovatie versnellen

Het Center for Transportation & Logistics van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en de intralogistieke groep Mecalux hebben een vijfjarig samenwerkingsproject gelanceerd dat de integratie van artificiële intelligentie (AI) in de logistiek moet versnellen. Via het Intelligent Logistics Systems Lab van MIT zullen beide partijen onderzoek verrichten naar nieuwe toepassingen van dit AI-model. “In samenwerking met Mecalux willen we disruptieve innovatie stimuleren om twee gebruiksscenario’s met grote impact te bereiken waarin AI de besluitvorming in de sector transformeert”, aldus dr. Matthias Winkenbach, hoofdonderzoeker bij het MIT Center for Transportation & Logistics en de Intelligent Logistics Systems Lab. “Via machine learning zullen we complexe modellen trainen die de kosten drukken, de ecologische voetafdruk verkleinen en de kwaliteit van de dienstverlening aan klanten verbeteren.”

Capgemini voorspelt top 5 tech trends van 2025

Capgemini onthult zijn ‘TechnoVision Top 5 Tech Trends to Watch in 2025’. In dat rapport, dat in januari 2025 wordt gepubliceerd, focust het consultancybedrijf op de technologieën die naar alle verwachting tijdens het komende jaar een keerpunt zullen bereiken. AI en generatieve AI (GenAI) vormden het belangrijkste thema voor zowel leidinggevenden van over heel de wereld als voor durfkapitalisten, die beiden in het kader van het onderzoek werden bevraagd. Ook verwacht wordt dat AI een significante impact zal hebben op andere belangrijke technologieën die wellicht in 2025 een stadium van maturiteit of doorbraak zullen bereiken.

Søstrene Grene betrekt eerste DC buiten Denemarken

De Deense winkelketen Søstrene Grene verkoopt producten op het gebied van o.a. interieur, hobby, keukengerei en speelgoed. Sinds de opening van de eerste winkel in Nederland in 2012 is de populariteit van de winkelketen constant gegroeid, wat heeft geleid tot negentien vestigingen in Nederland en een online winkel. In België heeft de keten voorlopig drie winkels. Om de groei op te vangen, heeft Søstrene Grene een langdurige huurovereenkomst getekend voor een distributiecentrum in Nederland, meteen het eerste DC van het bedrijf buiten Denemarken.

BlueStar automatiseert magazijnen met Exotec

BlueStar, een wereldwijde distributeur van digitale identificatie-, mobiliteit-, Point-of-Sale- en RFID-technologieën, heeft gekozen voor Exotec om zijn distributiecentra in Europa en de Verenigde Staten te automatiseren. BlueStar opende in 2019 zijn EMEA-distributiecentrum in Eindhoven (NL). Sindsdien heeft het bedrijf een constante groei doorgemaakt. Om aan de toenemende vraag en hoge klantverwachtingen te voldoen, besloot het zijn infrastructuur uit te breiden en de bedrijfsprocessen verder te optimaliseren. Daarbij schakelde het Exotec in om het Skypod systeem in het magazijn te implementeren.

Raja stelt herbruikbare verzenddozen van Re-Zip voor

Raja, een van de toonaangevende distributeurs van verpakkingen in Europa, lanceert een concrete oplossing om e-commerce verpakkingen te hergebruiken. Daarvoor tekende het bedrijf een overeenkomst met de Deense start-up Re-Zip om diens herbruikbare dozen in diverse Europese landen te introduceren. De e-commerce dozen van Re-Zip kunnen tot tien keer opnieuw worden gebruikt dankzij een retoursysteem in samenwerking met verschillende postdiensten. Raja biedt de nieuwe verpakkingsoplossing aan in België, Nederland en sinds oktober 2024 ook in Frankrijk.

Belg verkiest levering door elektronische voertuigen, tenzij…

Als Belgische consumenten konden kiezen, zou één op de drie hun online bestelde producten of maaltijden laten leveren door een chauffeur met een elektrisch voertuig. Tenminste, als dat geen impact heeft op de levertijd of de prijs. Dat blijkt uit onderzoek door leverancier van telematica-oplossingen Geotab, waarbij ook werd nagegaan wat we zoal appreciëren aan elektrische voertuigen.

Ontwikkelingen in GenAI bepalend voor toekomst van Inkoop

Volgens een onderzoek van Gartner dat in juli 2024 bij 258 respondenten wereldwijd werd uitgevoerd, geeft 72% van de inkoopmanagers prioriteit aan de integratie van generatieve AI (GenAI) in hun strategieën. Dat toont aan dat inkoopmanagers zich bewust zijn van het potentieel van GenAI om aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie en doeltreffendheid te realiseren en bijvoorbeeld ook het contract management proces te verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.