Met data inspelen op realtime veranderingen
C.H. Robinson vindt meer supply chain-flexibiliteit
Het Amerikaanse transport- en logistiekbedrijf C.H. Robinson werkt op zijn digitale platform met een unieke integratie van vraagplanning en realtime transportdata. Volgens chief commercial officer Chris O’Brien leidt die innovatie tot slimmere en flexibelere supply chains.
C.H. Robinson, dat ook een vestiging in Antwerpen heeft, lost als 3PL-partner logistieke uitdagingen op voor bedrijven over de hele wereld. Het Amerikaanse, beursgenoteerde bedrijf levert multimodale transportdiensten en logistieke services, te land, ter zee en in de lucht. “Wij zijn de grootste logistieke dienstverlener van Noord-Amerika, met ongeveer 16 miljard dollar omzet”, zegt Chris O’Brien. “We staan jaarlijks in voor meer dan 18 miljoen zendingen.” C.H. Robinson gaat er prat op meer vrachtwagenladingen te beheren dan eender welk bedrijf in de wereld.
“We zijn in wezen een technologie- en dienstenbedrijf en een van ’s werelds eerste platformmodellen”, gaat Chris O’Brien verder. “Op ons digitale platform beheren we meer dan 200.000 klanten en koeriers: van kleine bedrijven die onze digitale selfservice-app en webinterfaces gebruiken, tot multinationale spelers. We lossen onder meer supply chain-uitdagingen op via efficiënte en steeds meer digitale verbindingen tussen verladers en retailers, met behulp van transportleveranciers van over de hele wereld.”
Data
De digitale evolutie is cruciaal in de zoektocht naar almaar efficiëntere en optimalere logistieke ketens. “Data en technologie vormen daarom steeds meer het grootste deel van wat wij onze klanten bieden”, klinkt het. De komende vijf jaar investeert C.H. Robinson een miljard dollar in technologie. Het bedrijf werkt daarvoor nauw samen met SAS, een leverancier van software voor data-analyse. Een digitaal marketingplatform verbindt alle contactpunten bij klanten met elkaar, waardoor die klanten onder meer kunnen rekenen op realtime personalisatie en zicht op de best passende ingrepen.
Terugkoppeling
Chris O’Brien gaat dieper in op de innovatie. Het gaat erom in een vraaggestuurde supply chain de juiste data te verbinden en terug te koppelen, zo blijkt. “Realtime wijzigingen en vragen vergen voortdurende optimalisering van realtime veranderingen in transport en voorraad. Die data waren vroeger niet met elkaar verbonden, omdat ze in aparte silo’s zaten.”
“Onze nieuwe methode laat toe transportplanning op een dynamische manier bij te sturen, in plaats van dat maar één keer per jaar te doen – of nog erger, wanneer het te laat is. We kunnen nu rekenen op voorraadbeheer in real time, met volledige zichtbaarheid van veranderingen in de vraag- en aanbodketen. Het zorgt voor een nauwkeurige optimalisering van de bestellingen en een breder zicht op het hele netwerk, inclusief de bewegingen in de voorraad.”
“Als fabrikant van consumentenproducten of als retailer kun je zo bijvoorbeeld je demand planning koppelen aan producten en vrachten die al onderweg zijn en vervolgens beter inspelen op realtime veranderingen, niet alleen in de vraag zelf, maar ook in de elementen die het transport beïnvloeden, zoals het weer en het verkeer. Dat is de kern van de uitdaging die we samen oplossen, wat zo leidt tot besparingen, meer efficiëntie en een verbeterde service en verkoop.”
Weg met de silo’s
De meeste besparingen op het vlak van transport komen volgens Chris O’Brien voort uit de andere aanpak van de omslachtige inkoopprocessen voor transport. “We brengen dat van een statisch naar een dynamisch plan. Twee belangrijke factoren hebben een invloed op de resultaten van het jaarlijkse inkoopplan, waardoor een verlader of retailer buiten het geplande transport treedt, de spotmarkt opgaat of doelstellingen rond klantenservice mist: een veranderende vraag naar het product en veranderingen in het aanvoertransport. Tot nu toe zijn die gegevensbronnen van elkaar losgekoppeld en heeft niemand de link gelegd. De planning bij onze klanten gebeurt tot dusver in silo’s en dat is niet meer van deze tijd.”
“End-to-end plannings- en uitvoeringsprocessen brengen het persona-perspectief in beeld”, gaat Chris O’Brien verder. “Wanneer je mensen introduceert in een complex planningsproces, zonder over intelligente geïntegreerde technologie te beschikken, krijg je onvermijdelijk dat silo-effect. Beslissingen worden op een ouderwetse manier in silo’s genomen, simpelweg omdat de mensen die de beslissingen nemen niet goed geïnformeerd zijn. Dat los je op via een enkele orderstroom, die door het hele planningscontinuüm stroomt, over de persona’s heen.”
Vraaggestuurd
“Onze klanten hebben veel medewerkers in elk van die persona’s, die wekelijks duizenden bestellingen plaatsen en tienduizenden gezamenlijke beslissingen nemen. In totaal zet dat op een gegeven moment honderden miljoenen dollars aan voorraad in gang. Er zijn miljoenen dollars aan marge te verdienen, maar die dreigen verloren te gaan door inefficiënt beheer. Vandaar dat de eliminatie van de silo’s zo belangrijk is. Daarom is een vraaggestuurd platform voor supply chain-optimalisering essentieel.”
Chris O’Brien ziet vier troeven voor bedrijven die met de nieuwe technologie aan de slag gaan:
1. Betere inventarisatie: “Door het gebrek aan dynamische planning werken bedrijven met een veiligheidsvoorraad, om onverwachte vraag op te vangen die moeilijk te voorspellen was. Met de nieuwe oplossing is er een grote kans om de voorraad te verminderen.”
2. Verbeterde service: “Door je inkoop dynamisch te plannen, kun je de inzet van vaste transportpartners vergroten. Je kunt hen realtime updates van veranderingen doorgeven, waardoor ze vaker ‘ja’ kunnen zeggen tegen een samenwerking en hun capaciteit opnieuw kunnen plannen. Het leidt uiteindelijk ook tot betere prestaties voor je klanten.”
3. Verminderde uitgaven: “Hoe beter de naleving van je plan, hoe meer kostenefficiëntie. Je vermindert je afhankelijkheid van noodoplossingen en vermijdt de spotmarkt, waar de kosten het afgelopen jaar met meer dan dertig procent zijn gestegen. Tegelijk verbeter je je service. Dat betekent: minder boetes voor laattijdige levering en bij de retailers meer van het juiste product in de rekken.”
4. Verhoogde efficiëntie: “Het jaarlijkse biedproces kost grote verladers vaak vele maanden tijd. Soms duurt het een halfjaar van het begin van het planningsproces tot de finish. Wij korten dat traject sterk in. Planning blijft altijd mikken op een bewegend doelwit. Alle factoren kunnen veranderen: je netwerk van vervoerders, hun voorkeuren op basis van hun plannen, andere klanten, de vraag en de bestemmingen. Met andere woorden, alles wat je maanden geleden van plan was, kan veranderen. Ook je klanten en leveranciers veranderen hun netwerk, wat weer gevolgen heeft voor bestemmingen en volumes.”
TR
Premium
Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.
Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.