Mens en natuur staan centraal
Nieuw distributiecentrum van Aldi is meest duurzame van België
Sinds zondag 3 februari is het nieuwe distributiecentrum van Aldi volledig operationeel. De site in Turnhout vervangt het voormalige distributiecentrum in Rijkevorsel dat wordt verkocht. De site heeft oog voor medewerkers, de omgeving en het milieu. In die mate zelfs dat het Aldi het BREEAM Outstanding-certificaat opleverde.
Aldi België blijft maar groeien. De vernieuwde winkels trekken meer klanten aan, het vaste assortiment breidt uit en ook de aanbiedingen stijgen. Het oudste distributiecentrum in Rijkevorsel – dat al sinds 1978 in gebruik was – was meteen ook het kleinste van de zeven regionale distributiecentra en barstte uit zijn voegen. Uitbreiden op die locatie om de capaciteitsproblemen aan te pakken, bleek niet meer mogelijk. En dus werd in 2017 gestart met de bouw van een nieuw distributiecentrum in Turnhout.
De nieuwe site in Turnhout is bewust op slechts vijftien kilometer van de oude site gevestigd, zodat de 150 medewerkers die in Rijkevorsel aan de slag waren, allemaal mee konden verhuizen. Het distributiecentrum creëert meteen ook tientallen nieuwe jobs. Bovendien is de ligging van het distributiecentrum ideaal om vandaaruit snel de 59 filialen van de provincie Antwerpen te bevoorraden. Als het magazijn ooit te klein blijkt te worden, dan kan het nog met 16.277m² worden uitgebreid.
Op dit ogenblik is het magazijn 41.000m² groot – dat is het equivalent van acht voetbalvelden – inclusief een koelruimte van 4.700m². Het magazijn in Rijkevorsel had een grootte van 28.800m². De volledige nieuwe site heeft een oppervlakte van 12 hectare, wat een verdubbeling is in vergelijking met de voormalige site. Ook de hoogte van de site is verdubbeld en meet nu 12,4 meter. De oude site beschikte over 63 poorten. Nu zijn er dat 68 voor het droge magazijn, 5 voor het recyclage-eiland en 6 voor de koelruimte.
Duurzame werking
Aldi België heeft 50 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwe site in Turnhout. Het wou niet alleen het efficiëntste distributiecentrum bouwen, maar ook nog eens het meest duurzame. Het leverde Aldi Turnhout het BREEAM Outstanding-certificaat op. De ‘Building Research Establishment Environmental Assessment Method’ is een methode om de duurzaamheid van gebouwen te beoordelen en meetbaar te maken. Er werd rekening gehouden met 90 duurzaamheidsparameters, wat leidde tot het outstanding-certificaat. Vergelijk het met afstuderen met grootste onderscheiding en met felicitaties van de jury. Het zal niet verbazen dat Aldi Turnhout meteen het duurzaamste industriegebouw in België is.
De decentrale logistiek van Aldi was al een aanzet tot duurzame logistiek. Doordat Aldi via zeven regionale distributiecentra zijn filialen bevoorraadt, bespaart het jaarlijks 7,9 miljoenen kilometers uit, wat neerkomt op 2,8 miljoen liter diesel. Dat is 7.433 ton CO2 minder per jaar. Vrachtwagens worden steeds met volle ladingen de baan opgestuurd. Wanneer ze van een winkel terugkeren, nemen ze lege verpakkingen, houten pallets, kisten van groenten en fruit, koelcontainers voor vers vlees, afval, enz. mee. Niet alleen in de logistiek staat het milieu al langer centraal, ook de aankopen gebeuren milieubewust. Er zijn strenge duurzaamheidscriteria gekoppeld aan de inkoop van producten. Zo moeten cacao en palmolie 100% gecertificeerd zijn. Daarnaast worden plastic zakjes of wegwerpproducten zoals rietjes en bestek al een hele tijd niet meer verkocht.
Het BREEAM-certificaat voegt daar nog heel wat maatregelen aan toe. Zo werd op alle bouwmaterialen een levenscyclusanalyse uitgevoerd. Tijdens de bouwwerken werd er hekwerk aangebracht om bestaande bomen te beschermen. Er is een omvangrijke groenzone met streekgebonden planten – goedgekeurd door een erkend ecoloog. De beplanting is seizoensgebonden, waardoor het hele jaar door planten in bloei staan. In die groenzone komen er ook een bijenhotel, vogel- en vleermuizenkastjes. Om de impact op de natuur en de omgeving verder te beperken, mag het geluidsniveau overdag slechts 5dB hoger liggen dan voor het distributiecentrum er stond. ’s Nachts is het geluidsniveau beperkt tot 3dB extra.
Daarnaast springt het distributiecentrum spaarzaam om met natuurlijke hulpbronnen. Zo is de helft van de dakoppervlakte van het magazijn bedekt met 4.077 zonnepanelen, wat jaarlijks één miljoen kWh oplevert. Dat staat gelijk aan het jaarlijkse energieverbruik van 285 gezinnen. Het spaart 359 ton CO2 uit. De koeling van de koelzone gebeurt niet met F-gassen die schadelijk zijn voor het milieu, maar via CO2. Dat is veilig, ecologisch en zuinig. Daarenboven zorgt het lagere dak voorin de koelruimte ervoor dat er minder lucht moet worden gekoeld.
Op de werkvloer primeren gezondheid en veiligheid. Alle kantoorapparaten zijn voorzien van de strengste energielabels. De meubels bestaan uit zo weinig mogelijk VOC’s (Volatile Organic Compounds), vluchtige stoffen die vrijkomen en de luchtwegen kunnen irriteren. De kantoorruimtes zijn voorzien van isolatie tussen de verschillende eilanden en van veel ramen, iets wat zich herhaalt in het magazijn. Alle laadpoorten zijn uitgerust met een geluidsarme vloer om aangenamer te kunnen werken en om geluidsoverlast bij laden en lossen te voorkomen. Boven de poorten zijn er glazen wanden, zodat er daglicht in het magazijn binnenvalt. Verder is er overal beweginggestuurde ledverlichting voorzien.
Er is ook geïnvesteerd in een recyclage-eiland dat is verdeeld in een binnen- en een buitengedeelte. In het binnengedeelte worden herbruikbare materialen verzameld die door vrachtwagens vanuit de filialen worden meegenomen. Het gaat dan bijvoorbeeld over lege pallets en kratten. Daarnaast wordt ook ijzer (van draadmanden en winkelwagens), hout (van kapotte pallets), pmd en restafval ingezameld. Buiten onder een afdak wordt afval gesorteerd en klaargezet voor recyclage.
Om het gebruik van plastics te verminderen, worden pallets niet met krimpfolie omwikkeld, maar met herbruikbare rubberen elastieken. Het plastic afval dat er toch is, wordt apart verzameld en tot grote balen geperst. Die balen worden opgeslagen tot ze door een plasticverwerker worden opgekocht om er opnieuw bruikbaar plastic van te maken. Hetzelfde proces geldt voor karton.
Onder het milieu-eiland bevindt zich een waterbuffer van 13.500 liter. De buffer vangt het water op dat tijdens hevige regenbuien op het dak terechtkomt, zodat de riolen niet worden overbelast. Onder de personeelsparking ligt een tweede bufferbekken.
Vlotte logistiek
De site in Turnhout bestaat uit vijf onderdelen: het magazijn, de koelcel, het recyclage-eiland, de parking en de kantoorruimte. Dankzij de vloerverwarming heerst er in het magazijn een temperatuur van 16-18°C. Het is opgedeeld in twee blokken: één voor low-runners en één voor high-runners. Low-runners zoals cosmetica worden gestockeerd in rekken, high-runners zoals water worden meteen op pallets geplaatst en verzameld op grote vlakken in het distributiecentrum, waar ze dezelfde dag nog het distributiecentrum verlaten. De gemiddelde rotatietijd bedraagt tien dagen.
Het vaste assortiment bestaat intussen uit meer dan 1.200 artikelen, wat vijf jaar geleden nog op 750 lag. Dat assortiment wordt wekelijks aangevuld met ruim 80 tijdelijke aanbiedingen. Elke week verlaten meer dan 10.000 pallets het distributiecentrum. Als je weet dat de gemiddelde beladingsgraad van een vrachtwagen van Aldi 35 pallets is, dan kom je op een 285 ritten per week. Die ritten worden hoofdzakelijk verzorgd door Aldi zelf, met uitzondering van vers brood en diepvriesproducten, waarvoor gespecialiseerde distributiebedrijven worden ingeschakeld. Dagelijks zijn er zo’n 60 volle vrachtwagens die het distributiecentrum beleveren en ook opnieuw verlaten.
In het distributiecentrum wordt in twee shifts gewerkt: de nachtploeg gaat van 22u tot 6u ’s ochtends aan de slag en de dagploeg werkt van 6u tot 14u. Tijdens de nachtshift leveren vrachtwagens via een van de zes thermisch geïsoleerde poorten (ultra)verse producten, zoals groenten en fruit, vers gebak, mosselen, enz. in de koelruimte. Het wordt er nooit warmer dan 3°C en er kunnen gemakkelijk 500 artikelen worden opgeslagen. Enkele uren later worden die producten naar de winkels gebracht, zodat de klant keuze heeft uit een zo vers mogelijk aanbod. Als er nog plaats is in een vrachtwagen met ultraverse producten, dan wordt hij aangevuld met droge producten, bijvoorbeeld koffie.
De 59 filialen moeten steeds hun bestelling twee dagen voordien doorgeven. “Neem daarbij je kennis over hoe vaak een product roteert, de promoties en de afspraken met leveranciers die bijvoorbeeld eisen dat je steeds tien pallets afneemt en je kunt de voorraad berekenen”, preciseert Koen Piessens, manager Logistiek bij Aldi Turnhout.
Transportbanden en een automatische pakdienst maken voorlopig nog geen deel uit van het distributiecentrum. “Ons assortiment is te beperkt voor automatisering. Bovendien is er een hoge rotatie. We willen snel kunnen inspelen op veranderingen”, aldus Koen Piessens.