Meer capaciteit aan een hogere verwerkingssnelheid
Bol.com verdubbelt fulfilment center in Waalwijk
Klanten die artikelen op het onlineplatform Bol.com kopen, willen hun bestelling graag snel in huis. Bedrijven die hun verkoop via Bol.com organiseren, besteden daarom almaar meer hun operationele logistiek aan dat bedrijf uit. Om de komende jaren verder te kunnen groeien en innoveren, heeft Bol.com zijn fulfilment center in Waalwijk in één klap verdubbeld. In het reusachtige gebouw – grondoppervlakte tien hectare – voert automatisering de boventoon.
Feestgedruis midden mei in het Nederlandse Waalwijk. Bol.com opende in het Noord-Brabantse plaatsje officieel de deuren van zijn uitgebreide fulfilment center. De uitbreiding kwam er bij het gebouw dat Bol.com er in 2017 in gebruik nam. Met de opening van het nieuwe, aansluitende pand verdubbelt de online retailer de totale grondoppervlakte van het fulfilment center tot 100.000 vierkante meter. Rekenen we de etages mee, dan beschikt Bol.com in het uitgebreide fulfilment center over 240.000 vierkante meter bruikbare oppervlakte. Die uitbreiding is nodig om te blijven innoveren en groeien voor de klanten en verkooppartners.
Snel innoveren
“We zitten hier op een uitstekende plek in Nederland”, zegt CEO Margaret Versteden-van Duijn. “Waalwijk ligt vrij centraal in Nederland en tegelijk dicht bij België.” Bol.com bevindt zich in Waalwijk ver genoeg van de randstad om minder hinder te hebben van het dichtslibbende Nederlandse verkeer, maar ook vlak bij de verkeersassen richting Breda, Utrecht en Eindhoven. Samen met moederbedrijf Ahold Delhaize – waar Bol.com sinds 2012 deel van uitmaakt – besliste het bedrijf snel te innoveren. “Om die reden hebben we beslist in een eigen fulfilment center te investeren”, zegt Margaret Versteden-van Duijn. “Op die manier houden we het niveau van de dienstverlening aan klanten helemaal zelf in de hand. We willen de beste service leveren, ook op zondag, ’s avonds en met ‘same-day delivery’.”
Met zijn fulfilment center trekt Bol.com in Waalwijk duidelijk de duurzame kaart. Zo werkt het gebouw volledig met groene energie. Op het dak bevinden zich 13.000 zonnepanelen. Naast het fulfilment center zijn verschillende windmolens voorzien. Bol.com ging bij de bouw van het fulfilment center voor de hoogste graad van BREEAM-certificering. “We streven naar nul gram CO2 per pakket tegen 2025”, zegt COO Vincent Weijers. Bol.com gaat daarbij al vrij ver in het efficiënte beheer van energie. Zelfs de energie die vrijkomt bij het afremmen van de vervoersbakken in het grote shuttlesysteem, slaat de onderneming op om te hergebruiken. Volgens de Climate Neutral Certification-standaard is Bol.com sinds begin 2022 een klimaatneutraal bedrijf. Daarnaast compenseert het bedrijf de operationele CO2-uitstoot van zijn 49.000 verkooppartners.
Logistiek via Bol.com
De roots van Bol.com liggen in Duitsland. De naam verwijst naar Bertelsmann On-Line. Bol.com ging in 1999 van start als het online verkoopkanaal voor het Duitse mediaconcern. Daarmee was het de eerste online boekhandel in Europa. In 2002 deed Bertelsmann het bedrijf van de hand. In 2012 nam Ahold de activiteiten van Bol.com over voor 350 miljoen euro. Sinds de fusie van Nederlandse Koninklijke Ahold en het Belgische Delhaize is Bol.com eigendom van Ahold Delhaize.
Het online verkoopplatform Bol.com zoals we het vandaag kennen, bestaat sinds 2011. Een kleine 50.000 Belgische en Nederlandse ondernemers verkopen hun artikelen via het platform. Een groeiende groep van die ondernemers maakt daarbij ook gebruik van de logistieke diensten van het bedrijf, waaronder ‘Logistiek via bol.com’. Het betekent dat Bol.com het hele logistieke proces – van voorraadopslag en verzending tot de behandeling van vragen van de klant – voor die verkooppartners verzorgt. Het is in die context dat we de uitbreiding van het fulfilment center moeten situeren.
Uitbesteed voorraadbeheer
SB Supply, een online reseller van allerhande gadgets en accessoires, is zo’n gebruiker van ‘Logistiek via bol.com’. Het bedrijf werkt al tien jaar met Bol.com en was een van de ‘early adopters’ van het online verkoopplatform. SB Supply verkoopt onder meer gsm-hoesjes en allerlei kabels, maar ook powerbanks en gamestoelen. “Tachtig procent van onze voorraad ligt bij Bol.com”, zegt zaakvoerder Sander Berendsen. “Het zijn de producten met de hoogste omloopsnelheid. De ‘slow movers’ bewaren we in ons eigen magazijn. Bol.com bezorgt ons informatie over de voorraad die het bedrijf voor ons beheert: voorraadanalyses met bijhorende KPI’s. Zo hebben we een duidelijk zicht op wat voor de diverse productcategorieën de ideale voorraadhoogte is.”
Bol.com staat in voor de hele logistiek van SB Supply, wat onder meer betekent dat het bedrijf de retourstromen behandelt. “Ook dat is een voordeel, want Bol.com accepteert veel meer retouren dan wij als bedrijf zelf zouden toelaten.” Dat Bol.com de capaciteit van zijn fulfilment center in Waalwijk heeft verdubbeld, is goed nieuws voor een onderneming als SB Supply. “Het betekent dat we meer voorraad bij Bol.com kunnen leggen, waardoor we onze leverbetrouwbaarheid verder verhogen”, verduidelijkt Sander Berendsen. “Eenvoudig gezegd: de klant krijgt zijn bestelling sneller thuisbezorgd. Tegelijk kan ik mij als zaakvoerder volledig focussen op de verdere ontwikkeling van mijn business, in plaats van me met de operationele logistiek bezig te moeten houden.”
Goods To Person
Achter de opvallende blauwe gevel van het fulfilment center heeft Bol.com een indrukwekkend staaltje van automatisering neergezet. Producten die bij het fulfilment center aankomen, krijgen een plaatsje in een grijze bak, die vervolgens met een shuttle in het hoogbouwmagazijn verdwijnt. Het shuttlesysteem is een realisatie van SSI Schäfer. Het draait op tweeduizend shuttles die momenteel 540.000 bakken wegzetten en weer ophalen. Op termijn zal Bol.com in het systeem zowat een miljoen bakken beheren.
“Gemiddeld laden we tot 200.000 artikelen in het systeem”, zegt Joost Poelgeest, directeur logistieke infrastructuur. Voor de afwerking van een bestelling leggen de artikelen de omgekeerde weg af. Liften halen de bakken uit het magazijn en brengen ze tot bij de medewerker, die er de nodige artikelen uitneemt en in een blauwe bak plaatst. Het systeem kreeg de naam GTP mee: Goods To Person. Niet de orderpicker verplaatst zich, maar wel de bak. In het uitgebreide fulfilment center beschikt Bol.com nu over 96 GTP-stations. Via lopende banden – in totaal 35 kilometer – gaan de artikelen vervolgens naar de verpakkingsafdeling.
Slimme verpakking
Een van de opvallende ingrepen in het nieuwe fulfilment center is de keuze om slimmer te verpakken. “De producten komen vaak al verpakt in dozen bij ons aan”, zegt Vincent Weijers. “We proberen die vervolgens in dezelfde verpakking naar de klant te sturen. Uiteraard lukt dat niet altijd. Wanneer we een nieuwe verpakking moeten voorzien, zorgen we voor een doos op maat.” Bol.com beschikt in de uitbreiding van het fulfilment center over veertien nieuwe inpakmachines: vijf multi-inpakmachines voor bestellingen die uit verschillende artikelen bestaan en negen mono-inpakmachines voor bestellingen van één artikel. Alles samen beschikt de online retailer hiermee over een capaciteit om per uur tienduizend bestellingen te verpakken.
“De machines scannen de artikelen waarvoor ze een doos moeten maken”, legt Vincent Weijers uit. “Vervolgens vouwen ze er zo precies mogelijk een doos omheen. Het zorgt ervoor dat we minder karton verbruiken en minder vulmiddelen nodig hebben. Daardoor passen er meer pakketjes in een vrachtwagen en vervoeren we minder lucht.” De multi-inpakmachines van Bol.com zijn wereldwijd de eerste die verschillende artikelen met een verschillend formaat in één doos inpakken. De machines kunnen bijna het hele assortiment van Bol.com – de teller staat momenteel op 41 miljoen artikelen – op maat van de juiste verpakking voorzien. Bol.com maakt daarbij gebruik van klimaatneutraal karton van Janssen Packaging, een bedrijf dat ook in Waalwijk is gevestigd. Snijresten van het gebruikte karton keren naar het bedrijf terug voor hergebruik.
Op de groei
De duizenden pakjes die Bol.com in Waalwijk per uur verpakt, moeten vervolgens allemaal nog bij de klant geraken. Daarvoor werkt Bol.com nauw samen met PostNL. De verwerking van de pakjes door PostNL gebeurt ter plaatse, binnen het fulfilment center zelf. Pittig detail: de grootste sorteerinstallatie van PostNL bevindt zich bij Bol.com in Waalwijk. De ‘in-house’ samenwerking zorgt voor meer efficiëntie. De klassieke tussenstap – namelijk het transport van een fulfilment center naar de partner die de verzending regelt – valt hier weg. Daardoor kan Bol.com zijn klanten een latere ‘cut-off’ aanbieden. Op piekdagen gaan met PostNL tot honderdduizend pakketten de deur uit.
Op die piekmomenten zijn in het fulfilment center in Waalwijk 2.200 medewerkers aan de slag. Ceva Logistics is de gespecialiseerde fulfilment partner die voor Bol.com de dagelijkse operaties en de bijhorende ‘staffing’ beheert. Daarnaast zijn er in Waalwijk ook heel wat medewerkers van partners aan het werk, waaronder een onderhoudsteam van de automatiseringsbedrijven SSI Schäfer en CMC Machinery en een team voor kwaliteitscontrole van Janssen Packaging. “Maar het gebouw is op groei gericht”, aldus nog Joost Poelgeest. “We kunnen hier nog veel meer capaciteit aan dan vandaag al het geval is. Bij piekmomenten is het mogelijk tot vijfduizend medewerkers in te zetten.” Bol.com blijft daarmee duidelijk op groei inzetten. Het fulfilment center kreeg in zijn vorige vorm al na vijf jaar een verdubbeling. De hamvraag voor Bol.com is hoe – en hoe snel – de markt van de online verkoop zich de komende jaren blijft ontwikkelen.
DVD