Meer bedrijven sluiten aan bij CULT voor duurzame en efficiënte stadsdistributie in Antwerpen

AS Adventure, Ecomat, Fnac Belgium, Vanden Borre, Krëfel en Lombardia Food Creator sluiten aan bij het CULT-samenwerkingsverband in Antwerpen. CULT (Collaborative Urban Logistics & Transport) verzamelt de bestellingen voor winkelpunten en particulieren aan de rand van de stad om deze dan gebundeld en duurzaam de stad binnen te rijden. In het totaal maken nu al 13 bedrijven deel uit van de CULT-groep.

In 2020 richtten Danone, Delhaize, Jacobs Douwe Egberts, Pro-Duo, Proximus, Telenet, Schoenen Torfs samen met Tri-Vizor het CULT-samenwerkingsverband op in het kader van een projectoproep stedelijke logistiek ‘Slim naar Antwerpen’. De doelstelling luidde: het aantal kilometers en de uitstoot van stadsleveringen verminderen. CULT gaat voor wat het zelf een ‘Green Deal Delivery’ noemt, met een levering op vaste tijdstippen, volledig emissievrij, met groen transport zoals cargofietsen en elektrische bestelwagens en met koeriers die in sociaaleconomisch verantwoorde arbeidsomstandigheden kunnen werken. Het wil daarmee actief bijdragen aan de belangrijke mobiliteits- en milieu-uitdagingen waarmee de steden vandaag geconfronteerd worden.

In samenwerking met Bpost startte CULT in maart 2022 met de eerste leveringen in Antwerpen. Volgens de initiatiefnemers ogen de resultaten alvast erg bemoedigend, met meer dan een kwart minder gereden kilometers en 90% minder uitstoot in vergelijking met de situatie voor CULT.

 

“Hoe meer volume aan pakjes en pallets beschikbaar is om slim te bundelen aan de stadsrand, hoe groter de voordelen voor de deelnemende bedrijven enerzijds en de stad anderzijds”, klinkt het. Daarom heeft Tri-Vizor als community manager het kaderwerk opgezet waardoor nieuwe bedrijven, maar ook winkeliers in de binnenstad snel en makkelijk kunnen instappen. Binnen die structuur kunnen bedrijven – zelfs concurrerende spelers – transparant en volledig in lijn met de bestaande regelgeving samenwerken.

De groep van nieuwe bedrijven die nu bij CULT aansluiten, is erg divers en bevat naast grote retailers ook lokale kmo’s. Volgens Alex Van Breedam, initiatiefnemer en CEO van Tri-Vizor, staan nog meer bedrijven klaar om aan te sluiten, zeker ook van zodra er temperatuurgecontroleerde transporten mogelijk worden.

Foto: elektrische bestelwagen Bpost voor CULT

Recente nieuwsberichten

McBride identificeert en lokaliseert herbruikbare omdozen met Atlas van Aucxis RFID Solutions

De Europese fabrikant en distributeur van schoonmaakproducten McBride zocht een oplossing om zijn herbruikbare omdozen automatisch te detecteren en lokaliseren doorheen de interne process flow. Die oplossing vond het bedrijf bij Aucxis, dat voorstelde de standaard Atlas Item Identification & Tracking-oplossing in te zetten.

JLL analyseert recordjaar 2021 voor industriële en logistieke vastgoedmarkt

Logistiek vastgoedbedrijf JLL werpt zijn licht op de industriële en logistieke vastgoedmarkt in België anno 2021. Met een recordaantal transacties registreerde de gebruikersmarkt haar beste opnamevolume ooit. Met name semi-industrieel vastgoed presteerde uitstekend in 2021, vooral door het grote aantal transacties in nieuwe bedrijvenparken.

Ook in Nederland was 2021 recordjaar voor opname logistiek vastgoed

In Nederland bereikte de logistieke vastgoedmarkt in 2021 een recordopname van 3,6 miljoen vierkante meter. Dat is een van de conclusies uit het onderzoek ‘Perspectief op Logistiek Vastgoed 2022’ van logistiek- en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI), waaraan de belangrijkste logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland deelnamen.

Bmatix neemt McCoy & Partners Belgium over

Bmatix, gespecialiseerd in BI, neemt zijn Hasseltse sectorgenoot McCoy & Partners Belgium over. Daardoor breidt Bmatix zijn team uit met vijftien medewerkers die ervaring hebben met SAP Finance, BI, supply chain- en projectmanagement. Door de overname rondt Bmatix de kaap van zestig medewerkers in België en Luxemburg.

Carrier Transicold opent servicehub op terreinen Fraikin in Machelen

Fraikin en Carrier Transicold, fabrikant van temperatuurgecontroleerde installaties, zetten een nieuwe samenwerking op met de lancering van een servicehub op de terreinen van het Fraikin-hoofdkantoor in Machelen. Fraikin, actief in de verhuring en leasing van bedrijfsvoertuigen, vooral bestel- en vrachtwagens, deed al langer een beroep op koelunits van Carrier voor zijn aanbod van gekoelde transportvoertuigen.

Drankendistributeur Murgier stroomlijnt DC met Magistor WMS

Vanuit de thuisbasis in de Rhône-Alpes bedient de Murgier Groep meer dan 5.000 klanten in de horeca en catering. Murgier Distribution is de distributietak voor bieren, koffie, warme dranken, wijnen en gedistilleerde dranken en beschikt over drie magazijnen om het regionale netwerk te kunnen beleveren.

Crocs rust distributiecentrum uit met Skyfall Pocket Sorter

Schoenenfabrikant Crocs, bekend van de kleurige plastic klompen, werd in 2002 opgericht en is intussen uitgegroeid tot een onderneming met 4000 medewerkers. Om zijn logistieke processen te automatiseren en e-commerce-orders af te handelen, zet Crocs in zijn distributiecentrum in Dayton, Ohio (VS) het sorteersysteem Skyfall van Ferag in.

Reflex Logistics Solutions sluit partnership met A2B Solutions

De ontwikkelaar van oplossingen voor logistieke dienstverlening Reflex Logistics Solutions (Hardis Group) versterkt zijn aanwezigheid in Noord-Europa door een partnership aan te gaan met A2B Solutions. Het recent opgerichte A2B Solutions, gevestigd in het Zweedse Göteborg, wordt de distributeur en integratiepartner van het Reflex softwarepakket (Reflex WMS, Reflex WMS for Factory en Reflex In-Store Logistics) in Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en IJsland.

Still lanceert LXT/LXW-serie trekkers en platformwagens

Still komt op de markt met de nieuwe LXT 120-350 elektrische trekkers – met trekcapaciteiten tussen 12 en 35 ton – en de LXW 20-30 elektrische platformwagens – met laadvermogens van twee en drie ton op het platform en trekcapaciteiten tot zes ton.

Eén op drie Vlamingen voorkomt januaridip door te shoppen

Ondertussen ligt Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, alweer achter ons. Ook 30% van de Vlamingen beweert last te hebben van die sombere dag in januari. Maar volgens de Happy Index, een onderzoek in opdracht van Manhattan Associates, blijkt dat consumenten de donkere januaridagen opvangen door te winkelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.