Meer bedrijven sluiten aan bij CULT voor duurzame en efficiënte stadsdistributie in Antwerpen
AS Adventure, Ecomat, Fnac Belgium, Vanden Borre, Krëfel en Lombardia Food Creator sluiten aan bij het CULT-samenwerkingsverband in Antwerpen. CULT (Collaborative Urban Logistics & Transport) verzamelt de bestellingen voor winkelpunten en particulieren aan de rand van de stad om deze dan gebundeld en duurzaam de stad binnen te rijden. In het totaal maken nu al 13 bedrijven deel uit van de CULT-groep.
In 2020 richtten Danone, Delhaize, Jacobs Douwe Egberts, Pro-Duo, Proximus, Telenet, Schoenen Torfs samen met Tri-Vizor het CULT-samenwerkingsverband op in het kader van een projectoproep stedelijke logistiek ‘Slim naar Antwerpen’. De doelstelling luidde: het aantal kilometers en de uitstoot van stadsleveringen verminderen. CULT gaat voor wat het zelf een ‘Green Deal Delivery’ noemt, met een levering op vaste tijdstippen, volledig emissievrij, met groen transport zoals cargofietsen en elektrische bestelwagens en met koeriers die in sociaaleconomisch verantwoorde arbeidsomstandigheden kunnen werken. Het wil daarmee actief bijdragen aan de belangrijke mobiliteits- en milieu-uitdagingen waarmee de steden vandaag geconfronteerd worden.
In samenwerking met Bpost startte CULT in maart 2022 met de eerste leveringen in Antwerpen. Volgens de initiatiefnemers ogen de resultaten alvast erg bemoedigend, met meer dan een kwart minder gereden kilometers en 90% minder uitstoot in vergelijking met de situatie voor CULT.
“Hoe meer volume aan pakjes en pallets beschikbaar is om slim te bundelen aan de stadsrand, hoe groter de voordelen voor de deelnemende bedrijven enerzijds en de stad anderzijds”, klinkt het. Daarom heeft Tri-Vizor als community manager het kaderwerk opgezet waardoor nieuwe bedrijven, maar ook winkeliers in de binnenstad snel en makkelijk kunnen instappen. Binnen die structuur kunnen bedrijven – zelfs concurrerende spelers – transparant en volledig in lijn met de bestaande regelgeving samenwerken.
De groep van nieuwe bedrijven die nu bij CULT aansluiten, is erg divers en bevat naast grote retailers ook lokale kmo’s. Volgens Alex Van Breedam, initiatiefnemer en CEO van Tri-Vizor, staan nog meer bedrijven klaar om aan te sluiten, zeker ook van zodra er temperatuurgecontroleerde transporten mogelijk worden.
Foto: elektrische bestelwagen Bpost voor CULT