Maggy helpt social distancing op de werkvloer te respecteren

Een aantal Belgische ondernemers heeft de koppen bij elkaar gestoken om met technologie een antwoord te bieden op de vraag hoe we straks weer veilig aan het werk kunnen. In minder dan een week tijd zijn Allan Segebarth, Bart Embrechts (Gumption Group), Nicolas Van Odijk en Ruben Miessen erin geslaagd met ‘Maggy’ een betaalbaar en betrouwbaar apparaat te ontwikkelen om de social distancing te ondersteunen.

Maggy is een draagbaar apparaatje dat je waarschuwt wanneer de afstand tussen jou en de omstaanders te klein wordt. Het laat toe om de social distancing maatregelen te respecteren zonder de privacy te schenden.
 
Die privacy is primordiaal, menen de bedenkers. “Het is niet nodig je te registreren om Maggy te gebruiken. Er worden geen gebruikersdata opgeslagen. Het volstaat om medewerkers of bezoekers het apparaat te geven, en je bent vertrokken.”
Maggy werkt out of the box, is energie-efficiënt en accuraat. Het past in je zak of je draagt het aan een lanyard. Het toestelletje vibreert en geeft een geluidssignaal wanneer mensen zich te dicht bij elkaar bevinden. De batterij is herlaadbaar en gaat tot vijf dagen mee.
 
Het toestelletje werkt op basis van Bluetooth 5.2, dat pas sinds januari 2020 op de markt is en tot op 10 centimeter nauwkeurig zou werken.
In eerste instantie mikt Maggy op de professionele gebruiker. Het apparaat laat medewerkers toe op kantoor makkelijker de veilige afstand te bewaren. Maar ook musea of dierentuinen kunnen klanten voor de duur van hun bezoek een apparaatje uitlenen. In de toekomst kunnen ook privépersonen gebruik maken van Maggy.
 
Voor wie eraan zou twijfelen, de naam Maggy verwijst naar minister van
Volksgezondheid Maggie De Block. “Haar uitspraak ‘Blijf in uw kot’ staat in het collectieve geheugen gegrift”, zegt Bart Embrechts, oprichter en CEO van Gumption, dat ruim 20 jonge bedrijven met een focus op digitale transformatie in de Benelux groepeert. “Onze Maggy helpt mensen net om weer uit hun kot te komen. De naam verwijst ook naar de magneten in het logo. Mensen zijn tot elkaar aangetrokken en Maggy garandeert dat we elkaar zo snel mogelijk weer veilig kunnen terugzien.”
 
Maggy is te koop voor 40 euro per stuk. Vanaf midden mei zouden de apparaten in grote volumes kunnen worden geleverd

Recente nieuwsberichten

Eurosender vereenvoudigt verzenden van pakketten in België

Na een succesvolle testperiode is Eurosender nu ook in België officieel van start gegaan. Eurosender is een online platform dat het verzenden van pakketten in België radicaal moet vereenvoudigen. De zoekmotor vergelijkt de tarieven tussen honderden post- en koerierdiensten en biedt consumenten en bedrijven de mogelijkheid om een pakket/pallet tegen de laagste prijs te verzenden, en dat in slechts enkele eenvoudige stappen.

TGW ontwikkelde robotsysteem voor geautomatiseerde piece picking

Tot nu toe werden robots in de material handling-industrie voornamelijk gebruikt voor full case handling. Maar e-commerce biedt nieuwe uitdagingen: een grote verscheidenheid aan orders en het steeds moeilijker aantrekken van nieuwe medewerkers.

Hoogsteder Groep huurt 8.000m² aan WDP in Bleiswijk (NL)

Groenten- en fruitspecialist Hoogsteder Groep, dochtervennootschap van The Greenery, neemt zijn intrek in een door WDP nieuw te ontwikkelen distributiecentrum van ongeveer 8.000m² in het Prisma Bedrijvenpark in Bleiswijk, langs de A12-autosnelweg Den Haag-Utrecht.

‘Automotive Light Vehicle 2025’ moet economie in Euregio Maas-Rijn versterken

‘Automotive Light Vehicle 2025’ is een grensoverschrijdend Interreg-project dat door de EU wordt gefinancierd. Vorige week werd het project in de Euregio Maas-Rijn officieel afgetrapt door hoofdpartner Flanders Make en de vijf overige partners (AutomotiveNL, AMAC GmbH, Technifutur, University of Liège en Campus Automobile Spa-Francorchamps).

Manhattan kondigt verbeteringen voor WMS aan

Het aantal fabrikanten dat rechtstreeks aan de consument verkoopt, zal volgens Forbes dit jaar naar verwachting met 71 procent toenemen. Traditionele warehouses zijn echter niet ontworpen om kleine DTC-bestellingen (direct-to-consumer) af te handelen.

SAP helpt Belgische bedrijven bij hun digitale transformatie

Uit de resultaten van SAP’s Technobarometer 2017 – een enquête in opdracht van SAP uitgevoerd bij 1092 Belgische bedrijven – blijkt dat 60% van de Belgische ondernemingen aangeeft dat als er geen stappen worden gezet richting digitale transformatie, groei en competitiviteit steeds moeilijker worden.

Van Riet overgenomen door Material Handling Systems (VS)

Van Riet, aanbieder van material handling oplossingen uit het Nederlandse Houten, komt in handen van Material Handling Systems (MHS) uit Kentucky, leverancier van sorteersystemen en -techniek. Met de overname trekt aandeelhouder Avedon Capital Partners zich uit het voormalige familiebedrijf terug.

DB Schenker introduceert nieuwe tijdsgebonden levering voor landtransport

Voortaan kunnen klanten binnen het groupageproduct ‘DB Schenker system premium’ kiezen voor Premium 10. Het betreft een extra leveringsoptie waarbij bedrijven gebruik maken van een tijdsgebonden service met gegarandeerde levering van hun zending uiterlijk om 10.00 uur ’s ochtends.

Delhaize, AB InBev en Coca-Cola combineren transport van leeggoed

Het Vlaamse innovatieplatform voor de logistieke sector (VIL) en Chep Benelux, aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain, hebben samen met Coca-Cola European Partners, AB InBev en Delhaize een proefproject uitgevoerd rond het gezamenlijke transport van vol- en leeggoed tussen de drie respectieve distributiecentra.

Ghelamco Group maakt gebruik van Ad Ultima voor projectopvolging

Om de financiële en administratieve opvolging van de projecten in binnen- en buitenland te vereenvoudigen en beter op elkaar af te stemmen, zal Ghelamco Group voortaan gebruik maken van een nieuwe softwareoplossing die door Ad Ultima Group wordt geïmplementeerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.