Magazijn op de groei
Point-Virgule vertrouwt op Aisle Master voor compacte opslag
Point-virgule is een vaste waarde op het vlak van keukenartikelen. Het Belgische merk heeft intussen 15 collecties met als uitblinkers onder andere bamboe en barbecue. Daarnaast is het bedrijf uit Deinze importeur van andere kwalitatieve merken, zoals Sistema, Typhoon, Kilner en Kaiser. De laatste jaren is de organisatie al enkele keren uit zijn jasje gegroeid. Zo was Point-Virgule tot een half jaar geleden in Gavere gevestigd en daarvoor in Eke. Om opgewassen te zijn tegen verdere expansie, moest de nieuwe site in Deinze de nodige groeicapaciteit bieden. Gekozen werd voor een magazijn van 4.400m² met hoge rekken en twee Aisle Masters. Binnenkort komt daar nog eens 4.000m² bij met wellicht dezelfde opzet. Tekst en uitleg bij de visie van Point-Virgule kregen we van Caroline de Schipper, managing director bij Point-Virgule.
Point-Virgule werd opgericht in 1994 en groeide sindsdien uit tot een succesvolle onderneming met 18 medewerkers. Het bedrijf is binnen de Benelux exclusief importeur van een dertigtal merken en heeft een eigen huismerk, dat in 2002 werd gelanceerd. Sinds zijn oprichting is het bedrijf maar liefst 5 keer verhuisd. Toen Point-Virgule een 2.500m² groot magazijn in Gavere betrok, dacht Caroline de Schipper dat dat de laatste keer zou zijn.
“Maar dat was buiten onze sterke groei gerekend. Elk jaar stijgen onze cijfers. Vooral de laatste jaren gaat het hard. Eind 2015 mochten we zelfs afklokken op een groei van ca. 35%, wat neerkomt op een omzet van ca. 8,5 miljoen vorig jaar”, licht ze toe. “Onze uitbreiding binnen andere landen komt dat succes ten goede. In Nederland staan we bijna even sterk als in België. We hebben nu ook een exportmanager die zich focust op Frankrijk. In een later stadium willen we ook meer in Duitsland doen. Daarnaast speelt het feit dat mensen weer meer thuis koken en vaker slaatjes of restjes van de avond voordien naar het werk meenemen in ons voordeel.”
Hoog en compact
De nieuwe site in Deinze, die sinds juli 2015 operationeel is, moest tegen die jaarlijkse groeistoot bestand zijn. Bovendien nemen de plastic bewaardozen van Sistema, die zeer populair zijn binnen ons gamma, veel volume in. “Omdat we op de locatie maar 12 meter hoog konden bouwen, bleek een automatisch magazijn niet rendabel. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een conventioneel magazijnontwerp waarbij we zoveel mogelijk pallets op een zo beperkt mogelijke oppervlakte konden opslaan”, aldus Caroline de Schipper.
Point-Virgule maakte via een consultant kennis met de Aisle Master, een smallegangentruck die de voordelen van zo’n truck combineert met die van een klassieke heftruck en een reachtruck. “Toen we in contact kwamen met Mabo Lifting, die de trucks in België verdeelt, was ons magazijn al uitgetekend voor heel wat bredere gangen dan wat een Aisle Master minimum nodig heeft om efficiënt te kunnen werken”, klinkt het. “Omwille van de flexibiliteit hebben we het toestel toch mee in overweging genomen.”
Na een referentiebezoek was Point-Virgule al snel overtuigd van de meerwaarde die de Aisle Master kon bieden. Het bedrijf kocht twee toestellen. “We konden de gangen niet meer naar de minimale gangbreedte van 1,9m brengen maar met de huidige 2,10m konden we wel een extra gang maken. De Aisle Master bood wel nog andere belangrijke voordelen, namelijk de flexibiliteit buiten de gangen en de zichtbaarheid op 8,5m hefhoogte. Hadden we de Aisle Master al van in het begin in het ontwerp meegenomen, dan hadden we nog twee extra gangen kunnen creëren”, aldus Caroline de Schipper.
Het eerste magazijn dat werd gebouwd, telt 1.376 grondplaatsen voor pallets, de stellingen zijn vijf niveaus hoog. Beneden bevinden zich de picklocaties, daarboven de bufferlocaties. In totaal telt het magazijn zo’n 9.115 locaties, waaronder ook kleinere pickplaatsen op legborden. Er worden in totaal ruim 2.000 actieve SKU’s opgeslagen. Moeten er kartonnen dozen worden verzameld, dan gebeurt dat met een van de orderpickers van Still, waarbij de medewerker de dozen op een pallet zetten. Voor het naar boven en beneden brengen van pallets zorgen de twee Aisle Masters. In het magazijn zetten de Aisle Masters pallets tot 8,5m in de rekken. De trucks kunnen allebei 2 ton heffen. In beide trucks werd een camera in de mast geïntegreerd om steeds een optimaal zicht op de last te hebben.
Twee voor de zekerheid
Vandaag speelt de Aisle Master een cruciale rol binnen het magazijn van Point-Virgule. Dagelijks komen er één à twee containers met goederen binnen. Vaak moeten er losse goederen worden gepalletiseerd. Nadat die zijn gesorteerd, gepalletiseerd en gewikkeld, haalt een Aisle Master ze op en zet ze in de rekken. Orders krijgt Point-Virgule via telefoon of mail, de webapplicatie of de vertegenwoordiger. Voor het magazijnbeheer wordt nu nog gebruikgemaakt van een zelf geschreven warehouse management module, maar in de toekomst wil het bedrijf zijn ERP van DB Facts aanvullen met een volwaardig WMS. Nu verzamelt Point-Virgule de orders nog met behulp van papier maar het is de bedoeling om binnen afzienbare tijd volledig naar scanning over te stappen. De Aisle Master vult de lege palletlocaties onderaan bij voor de orderpickers en transporteert volle pallets naar de expeditie. Maandelijks worden zo’n 700 à 800 orders verwerkt, gaande van één enkele doos tot een paar containers. Bestellingen worden steeds binnen de vijf werkdagen en indien nodig binnen de 24 uur geleverd.
“In principe had één Aisle Master in ons eerste magazijn wellicht volstaan maar wij wilden graag een back-up. De elektrische trucks hebben nu ook altijd de tijd om op te laden. Bovendien kan de tweede Aisle Master van pas komen als we de tweede fase in Deinze hebben gerealiseerd”, weet Caroline de Schipper. “In de eerste fase hebben we rekening gehouden met 40% groei. Dat klinkt ruim maar als we volgend jaar de omzetstijging van dit jaar evenaren, zit ons magazijn zo goed als vol. We willen die tweede fase dan ook heel binnenkort aanvatten. Tegen de zomer van 2017 moet de uitbreiding operationeel zijn.”
Streven naar optimale lay-out
Op basis van de geleerde lessen wil Point-Virgule tijdens de realisatie van de tweede fase het onderste uit de kan halen. Zo zal het bedrijf van bij het begin samen met Mabo Lifting en rekkenbouwer Stow de mogelijkheden bestuderen. “Deze keer willen we de gangbreedte zo optimaal mogelijk benutten. In principe volstaat 1,90m maar misschien is het voor onze chauffeurs comfortabeler om toch 2m te hanteren. Dat zullen we vooraf moeten uittesten. We willen ook zo weinig mogelijk plaatsverlies door windverbanden, waar we in ons huidige magazijn te kampen mee hebben.”
Dat Point-Virgule in het tweede magazijn een verbeterde versie van hetzelfde concept wil bouwen, bevestigt de waarde van de oplossing. “Aanvankelijk waren onze chauffeurs sceptisch wat de Aisle Master betreft, maar vandaag zien ze de meerwaarde die de toestellen voor ons bedrijf hebben. De heftrucks beschikken ook over een geïntegreerde camera om beter op grote hoogte te kunnen werken. We merken nu dat niet iedereen die in de praktijk gebruikt. De bestuurder behoudt bij het heffen immers altijd een zeer goed zijdelings zicht op de mast”, vertelt Caroline de Schipper.
Met de komst van de extra ruimte ziet Point-Virgule de toekomst positief tegemoet. “We krijgen nu eindelijk de plaats om te groeien. Uiteraard moeten we er wel over waken dat we onze voorraad binnen de perken houden, willen we niet opnieuw met plaatsgebrek te kampen krijgen over enkele jaren. Zo proberen we de stijging van ons aantal SKU’s te temperen, bijvoorbeeld door een aantal kleinere merken af te stoten. Zo kunnen we ons nog beter focussen op onze belangrijke merken. Ook is het best mogelijk dat we ons magazijn zullen moeten aanpassen met het oog op meer kleinere orders. De meeste van onze klanten zijn winkels en grote retailketens, zoals Blokker en Carrefour, maar we werken ook steeds meer samen met e-commercespelers zoals Bol.com en Amazon.com”, schetst Caroline de Schipper de uitdagingen. “Via onze internationalisering en organische groei willen we tegen 2020 een omzet van 20 miljoen boeken. Dat klinkt ambitieus maar dat komt eigenlijk maar neer op een jaarlijkse groei van ‘slechts’ 22%, terwijl we nog geen enkel jaar minder dan 15% zijn gegroeid. Die groeiverwachtingen zijn dan ook zeker niet overdreven.”