Luchthaven Kortrijk-Wevelgem ambieert toekomst als dronehub
Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem (ILKW) mikt op een duurzame toekomst door de dronekaart te trekken. Eerste stap is de installatie van een nieuw dronedetectiesysteem om de veiligheid van het vliegverkeer op en rond de luchthaven te waarborgen.
De voorbije jaren maakte POM West-Vlaanderen al duidelijk dat het West-Vlaanderen wil uitbouwen tot de regio voor drone-innovaties. “Samen met Hogeschool Vives openden we in september 2023 Drone Dock, het innovatie- en democentrum voor drones, naast de site van de luchthaven van Oostende-Brugge. In november 2023 tekenden we een overeenkomst met de nationale luchtvaartautoriteit Skeyes om de weg vrij te maken voor dronevluchten boven de Noordzee en tussen de regionale luchthavens Oostende-Brugge en Kortrijk-Wevelgem”, vertelt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen. “Bovendien brengen we met Drone West elke jaar de dronesector in onze provincie bijeen.”
Een volgende stap bestaat erin de regionale luchthavens als toekomstige dronehubs te activeren. Die omschakeling gebeurt evenwel niet zomaar. Om onbemand en bemand luchtverkeer met elkaar af te stemmen, moeten eerst alle geautoriseerde en niet-geautoriseerde vluchten in en rond het West-Vlaams luchthavengebied in kaart worden gebracht. “Daarom gaven we SkeyDrone, dochterbedrijf van Skeyes en Brussels Airport Company, gespecialiseerd in de implementatie van drones, de opdracht de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem uit te rusten met dronedetectie-apparatuur”, vervolgt Jean de Bethune. “Visualisatie van al het luchtverkeer is essentieel als we drones willen integreren. Ook de luchthaven van Oostende-Brugge wordt hiermee uitgerust.”
Jean de Bethune wijst op de talrijke toepassingsmogelijkheden voor drones. “We kunnen drones inschakelen voor de inspectie en bewaking van start- en landingsbanen en andere infrastructuur”, illustreert hij. “Bovendien zien we vanuit Kortrijk-Wevelgem enorme opportuniteiten om ook met grotere cargodrones aan de slag te gaan. Het gebruik van dergelijke drones verhoogt de efficiëntie, veiligheid en operationele processen aanzienlijk. Denk bijvoorbeeld aan de distributie van de dringende reserve-onderdelen.”
Drone-operatoren, die rond een gecontroleerde luchthaven willen vliegen, moeten hun vlucht vooraf aanvragen bij luchtverkeersleider Skeyes via de Drone Service Application, een tool ontwikkeld door SkeyDrone. Die dronedetectie-oplossing controleert, vergelijkt en verwerkt de gegevens van dronedetecties en vluchtautorisaties. Op die manier kan SkeyDrone geautoriseerde van ongeautoriseerde dronevluchten onderscheiden, waardoor de veiligheid in het lagere luchtruim verder kan worden verbeterd.
Op 22 mei 2024 sloot de luchthaven Kortrijk-Wevelgem het bemande luchtverkeer even volledig af voor een aantal tests met drones. Dronebedrijf Droprise vloog vanuit een automatisch laad- en lanceringsplatform met een drone over en rond de luchthaven. Vives bediende de camera van die drone vanuit Drone Dock in Oostende. Tegelijkertijd ging een drone in opdracht van Skeyes de lucht in. Daarna vloog er een cargodrone over de luchthaven die een pakket tot maximaal 40kg kan vervoeren. Vanuit de control room konden alle activiteiten in real time worden gevolgd. De nieuw geïnstalleerde dronedetectieapparatuur van SkeyDrone registreerde al die vluchten en stemde ze op elkaar af.
Binnen enkele jaren zal de luchtverkeersleiding voor de Vlaamse regionale luchthavens vanuit één digitale verkeerstoren verlopen. In die toren ontvangen luchtverkeersleiders via camera’s op masten de luchthavenbeelden in een externe controlezaal. De dronevlucht in opdracht van Skeyes bepaalde de locatie om een mast met camera’s te plaatsen om beelden door te sturen naar die digitale toren.