Loxam stuurt B2B-magazijn aan met WMS van Savoye

Loxam is een verhuurbedrijf van machines en apparatuur aan professionals in de bouw, hoveniers, infrastructuur, industrie en events. De Europese speler is actief in 30 landen en beschikt over een netwerk van 1.100 vestigingen om zowel algemene als gespecialiseerde klanten te bedienen. Voor een specifieke doelgroep beschikt Loxam over één centraal verkoopmagazijn van 7.000m², gelegen in het Franse Lieusaint. Dat magazijn is volledig gericht op de B2B-activiteiten. De opgeslagen producten zijn primair bedoeld voor de verkoop, maar ook voor marketing (POS, catalogi, werkkleding, enz.). De voorraad telt ongeveer 1.500 SKU’s en er worden maandelijks 25.000 orderregels en ongeveer 600.000 items gepickt en verzonden. Voor de aansturing van het B2B-magazijn doet Loxam een beroep op het Magistor WMS van Savoye.

Loxam maakte al gebruik van een warehouse management system, maar zocht een nieuwe tool die beter op zijn behoeften was afgestemd. Bovendien moest het WMS eenvoudig aan te passen zijn en moest het kunnen worden gekoppeld aan het ERP-systeem. Na een selectie gemaakt te hebben van drie softwareaanbieders en twee locaties te hebben bezocht, koos Loxam uiteindelijk voor Savoye.
 
Het project startte in mei 2019. Ondertussen plaatsen en volgen de Loxam-vestigingen hun orders via een speciale webinterface in Magistor. Deze is in staat honderden verbindingen tegelijk te beheren. De vereenvoudigde bestelprocedure koppelt een filiaal aan een gebruiker, waardoor het niet nodig is om contactgegevens opnieuw in te voeren. De interface maakt het ook mogelijk in één stap een identieke bestelling aan te maken voor een groep filialen of zelfs voor alle filialen van het netwerk. Voor Loxam is dat een handige functionaliteit bij promotionele acties of om het netwerk te voorzien van catalogi of werkkleding.
 
Tegelijkertijd werd het orderverzamelen opgesplitst in twee verschillende soorten: lopend of met de heftruck. Elk order waarvan de hoeveelheid identiek is aan een complete pallet met één product, wordt toegewezen aan een heftruckbestuurder. Dat is sneller en efficiënter omdat de pallet wordt verzonden zoals deze is gepakt. De andere orders worden al lopend door het magazijn op de opslaglocaties verzameld. Ten slotte beheert het Magistor WMS het etiketteren en de transportdocumenten (de transportplanning van de betreffende vervoerders wordt geïntegreerd in Magistor), waarbij heftruckchauffeurs en orderpickers autonoom blijven totdat de trailers moeten worden geladen.
 
Dankzij deze ontwikkelingen, ziet Loxam al een reductie in de picktijden en een stijging van de productiviteit. De vestigingen zijn autonomer in de opvolging van de orders. De onderneming is van plan binnenkort de online verkoop voor B2C te ontwikkelen en wordt daarbij gesteund door Magistor.

Recente nieuwsberichten

Smart Robotics lanceert nieuwe Smart Parcel Picker

Smart Robotics, leverancier van pick-and-place automatisering as a service voor magazijnen en logistieke processen, lanceert de nieuw ontworpen Smart Parcel Picker. Deze picking robot is ontworpen voor het depalletiseren en lossen van containers met pakketten, variërend in grootte, materiaal en gewicht.

Element Logic lanceert cloud-based dataplatform om magazijnen te optimaliseren met realtime data

Het Noorse softwarebedrijf Element Logic heeft eLogiq ontwikkeld, een cloud-based dataplatform dat datastromen uit meerdere databronnen in real time verzamelt, analyseert, deelt en gebruikt. Dat moet bedrijven helpen direct de nodige stappen te ondernemen om hun magazijnoperaties te optimaliseren.

Ahlers Transport en Logistiek Kazakstan

Vervoeren van transport naar de GOS-landen? Wegvervoer, rail en zeetransport, nationaal en lokaal. Op zoek naar een ervaren logistiek dienstverlener, met kennis en ervaring in Kazachstan? ​Contacteer Ahlers. Partner voor uw logistieke vragen verhuur en eigen magazijnen in de regio sinds 1993.

WDP lanceert WDP Energy

Ontwikkelaar en investeerder in logistiek vastgoed WDP heeft binnen zijn groeiplan 2022-25 de ambitie geformuleerd om zijn ‘Energy as a Business’-activiteiten verder op te schalen en uit te bouwen als een aparte business line. “De EU Green Deal verwacht een decarbonisatie van transport en overschakeling naar e-mobility, om zo te komen tot een volledig duurzame supply chain.

Linde Material Handling trekt hefvermogen elektrische trucks op tot 10 à 18 ton

Nadat de elektrische heftrucks van Linde op het vlak van krachtproductie al op gelijke voet kwamen met hun thermische tegenhangers, doen ze nu hetzelfde op het vlak van hefvermogen. Zo kunnen de nieuwe E100 – E180 heftrucks voortaan goederen tot maximaal 10 à 18 ton transporteren.

Britse supermarkt Asda transformeert transportactiviteiten met hulp van Dassault Systèmes

Asda, de op twee na grootste supermarktketen in het Verenigd Koninkrijk, gaat de plannings- en optimaliseringsoplossingen van Dassault Systèmes inzetten om zijn transportactiviteiten te transformeren. Dat moet Asda helpen de efficiëntie en de duurzaamheid te verbeteren en nieuwe diensten aan te bieden aan meer dan 18 miljoen klanten per week.

Logistics Capital Partners verhuurt eerste fase van speculatief project in België

Logistics Capital Partners (LCP), ontwikkelaar en asset manager van logistiek vastgoed in Europa, heeft de helft van zijn speculatief project in Bilzen, op de Industriezone Genk-Zuid verhuurd. De 22.877m² – fase 1 van het project – worden verhuurd aan SKF Logistics Services Belgium, de logistieke tak van SKF, de Zweedse producent van lagers, afdichtingen en smeersystemen.

Brauns-Heitmann krijgt veel ruimte op weinig grond dankzij Kardex Mlog

Al sinds 1874 ontwikkelt, produceert en verkoopt het Duitse bedrijf Brauns-Heitmann speciale schoonmaak- en wasmiddelen, decoratieartikelen (zoals kerst- en paasversiering), voedselkleurstoffen, textielverf, etc. Omdat het assortiment en de vraag in de loop van de tijd gestaag zijn gegroeid, nam ook de behoefte aan magazijnruimte sterk toe.

Goods-to-Person werkstations: op zoek naar de optimale balans tussen werkcomfort en prestaties

(Advertorial) Geautomatiseerde Goods-to-Person oplossingen voor het orderpicken zien we steeds meer in onze magazijnen. Hoewel ze duidelijk voordelen bieden voor de medewerkers (minder belasting, veel minder lopen), zijn bedrijven in eerste instantie vooral geïnteresseerd in rendement en output, zoals het aantal orderregels per uur.

Baksteenproducent Vandersanden start pilootproject voor retourservice van houten pallets

Baksteenproducent Vandersanden uit Spouwen-Bilzen is een pilootproject gestart voor een retourservice van pallets. Die service is een samenwerking tussen Vandersanden, zijn klanten (aannemers en handelaars) en het Nederlandse logistieke bedrijf 2Return.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.