Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

De logistieke sector staat aan de vooravond van een grootschalige automatisering. Een beweging die al is gestart met bijvoorbeeld de robotisering in warehouses. Bovendien zorgt e-commerce ervoor dat bedrijven 24/7 moeten draaien om pakketjes tijdig bij de consument te krijgen. Een van de gevolgen is een toename van geavanceerde IT-systemen en geautomatiseerde warehouses. Dat vraagt profielen die vertrouwd zijn met forecasting, supply planning, procesverbetering, lean, voorraadmananagement, enzovoort.

Dat de nood aan hoogopgeleide, multidisciplinaire professionals stijgt, bewijst wel het feit dat het aantal kandidaten dat Hays plaatst in hoogopgeleide functies zoals warehouse supervisors en managers, ervaren aankopers, transport- en supply chain experts het laatste jaar zeer sterk is gestegen. Toch raken vacatures maar moeilijk ingevuld. Vooral nachtwerk – met name bij e-commerce – lijkt kandidaten af te schrikken. Bovendien is het moeilijk vacatures vanuit scholen in te vullen. België telt immers te weinig puur specifieke supply chain-opleidingen die studenten klaarstomen voor jobs in purchasing & logistics, zoals je die in Frankrijk wel hebt. Volgens Hays Purchase & Logistics zijn specifieke opleidingen noodzakelijk om te kunnen inspelen op de groei in de sector.

Daarnaast hinkt de sector achterop op het vlak van ‘employer branding’. Nochtans zijn jobs in de logistieke sector volgens Hays gevarieerd, uitdagend en bieden ze een hoge werkzekerheid. Verder werken logistieke professionals vaak in een internationale omgeving met veel afwisseling. “De generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt, hecht veel belang aan een gezonde work-life balance, zonder aan carrièremogelijkheden te moeten inboeten”, weet Dries Serré, team leader Purchasing & Logistics bij Hays. “Ze kiezen voor werkgevers die qua cultuur en waarden bij hun eigen karakter en overtuigingen passen. Bovendien leren ze graag bij. Bedrijven moeten rekening houden met de wensen van die nieuwe generatie werknemers en kandidaten emotioneel raken om ze binnen te halen en te houden. De sector heeft die millennials ook hard nodig, want de vergrijzing is nu al sterk voelbaar. Logistiek moet zichzelf dus meer in de picture zetten.”

Een van de jobs van de toekomst is bijvoorbeeld logistiek programmeur-planner. “Automatische processen en autonome vervoersmiddelen bieden veel mogelijkheden voor snelle, efficiënte en milieuvriendelijke logistiek. Die processen moeten worden ingericht door slimme professionals met verstand van ICT, logistiek en planning. De logistieke programmeur-planner garandeert met creatieve oplossingen een vlotte verbinding tussen bijvoorbeeld warehouses, mobiliteitssystemen en klantsystemen”, vertelt Dries Serré.

Daarnaast is er steeds meer vraag naar supply chain data-analisten. Zij verzamelen en analyseren de steeds toenemende massa data en weten die vervolgens om te zetten in waardevolle stuurinformatie voor directies en management. Inzet van ‘predictive data’ – denken we maar aan weersvoorspellingen en consumentensentiment – wordt daarin steeds belangrijker, wat de analist in de toekomst een sterk voorspellende functie zal geven.

Recente nieuwsberichten

Belgische CEO’s vertrouwen in groei van hun bedrijf

Op het World Economic Forum in Davos heeft PwC de resultaten van zijn jaarlijkse Global CEO Survey voorgesteld. Meer dan 2300 CEO’s werden voor het onderzoek geïnterviewd. De resultaten benadrukken een gunstig vooruitzicht voor de economie en de eigen onderneming, maar een grote bezorgdheid over ontwikkelingen zoals geopolitieke dreiging, overregulering, infrastructuur, de snelheid van technologische verandering, de beschikbaarheid van vaardigheden, en sociale instabiliteit.

Telenet kiest Avanade voor de ondersteuning van Microsoft Dynamics AX

Telenet maakt sinds augustus 2012 gebruik van Dynamics AX in zijn 34 Telenet winkels. De komende twee jaar garandeert Avanade de operationele werking van de winkelpunten met Dynamics AX. De samenwerking omvat enerzijds de overname van de huidige omgeving door Avanade, waarbij een kennisoverdracht gebeurt tussen de bestaande partner en Avanade.

Conundra biedt gratis proefversie van route-optimaliseringstool OptiFlow

Conundra biedt een proefversie aan van OptiFlow voor een periode van dertig dagen. De software wordt gratis beschikbaar gesteld zodat transportplanners en dispatchers kunnen ervaren hoe de routeplanningstool werkt en wat de potentiële besparingen zijn voor hun organisatie.

Nog bij Unit 4 wordt Jeremy Roche Chief Product Officer

Jeremy Roche (51) is de voormalige CEO en oprichter van cloud ERP-aanbieder FinancialForce, dat in 2009 tot stand kwam door investeringen van Unit4 en Salesforce. Als CPO van Unit4 volgt hij Ivo Totev op en wordt hij verantwoordelijk voor het verder ontwikkelen en aanbieden van het end-to-end product en de klantervaring rondom de cloud.

Unit 4 benoemt Haran Sold tot executive VP Domestic Businesses

Haran Sold (48) treedt aan in een nieuwe functie als executive vice president (EVP) Domestic Businesses. De verschillende Domestic Businesses vormen samen een nieuwe business unit. Daarmee vervalt de rol van managing director Benelux als verantwoordelijke voor de lokale productlijnen binnen de Benelux.

Haven van Gent boekt beste jaar ooit

De haven van Gent noteerde 2016 als het beste jaar ooit. De overslag via zeevaart kende een record met 29,1 miljoen ton. Bovendien boekte Gent opnieuw een record inzake de overslag van conventioneel stukgoed en registreerde het een ongezien volume vloeibare bulk.

DL Trilogiport site verkocht aan Jost Group

Het Industrial Agency Team van JLL heeft de verkoop begeleid van een meerderheidsbelang van de site DL Trilogiport aan Jost Group, die op de site een logistieke ontwikkeling in verschillende fasen plant. De eerste fase wordt gelanceerd in september 2017 met de bouw van een logistieke hal van 37.000m².

UPS neemt Freightex over

UPS heeft bekendgemaakt Freightex, een Britse vermogensefficiënte aanbieder van volledige en gedeelde laadruimte, gespecialiseerde en gekoelde transportservices, over te nemen. De acquisitie zorgt voor een directe aanwezigheid van UPS in de Britse en Europese third party logistics wegtransportbemiddelingsmarkt en lanceert een nieuw wereldwijd en regionaal UPS-groeiplatform vanuit een bestaand klanten- en vervoerdersbestand.

STEF versterkt aanwezigheid in Duitstalig Zwitserland

Onlangs werd de eerste steen van de nieuwe bitemperatuur logistieke site van STEF in Kölliken gelegd. Met deze site wil STEF zijn Zwitserse en Europese klanten opslag- en distributiediensten aanbieden voor gekoelde en diepgevroren voedingsproducten.

A2B-online Container verstevigt shortsea activiteit in Moerdijk

Gezien de groeiende vraag naar containerdiensten vanuit Moerdijk naar het Verenigd Koninkrijk heeft A2B-online een derde containerschip aangekocht. Dit containerschip, een Sietas 151 type, was al bij A2B-online in charter. Twee zusterschepen, de MS A2B- Future en de MS A2B-Energy, werden eerder al overgenomen en nu komt daar dus A2B-Comfort bij.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.