Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

De logistieke sector staat aan de vooravond van een grootschalige automatisering. Een beweging die al is gestart met bijvoorbeeld de robotisering in warehouses. Bovendien zorgt e-commerce ervoor dat bedrijven 24/7 moeten draaien om pakketjes tijdig bij de consument te krijgen. Een van de gevolgen is een toename van geavanceerde IT-systemen en geautomatiseerde warehouses. Dat vraagt profielen die vertrouwd zijn met forecasting, supply planning, procesverbetering, lean, voorraadmananagement, enzovoort.

Dat de nood aan hoogopgeleide, multidisciplinaire professionals stijgt, bewijst wel het feit dat het aantal kandidaten dat Hays plaatst in hoogopgeleide functies zoals warehouse supervisors en managers, ervaren aankopers, transport- en supply chain experts het laatste jaar zeer sterk is gestegen. Toch raken vacatures maar moeilijk ingevuld. Vooral nachtwerk – met name bij e-commerce – lijkt kandidaten af te schrikken. Bovendien is het moeilijk vacatures vanuit scholen in te vullen. België telt immers te weinig puur specifieke supply chain-opleidingen die studenten klaarstomen voor jobs in purchasing & logistics, zoals je die in Frankrijk wel hebt. Volgens Hays Purchase & Logistics zijn specifieke opleidingen noodzakelijk om te kunnen inspelen op de groei in de sector.

Daarnaast hinkt de sector achterop op het vlak van ‘employer branding’. Nochtans zijn jobs in de logistieke sector volgens Hays gevarieerd, uitdagend en bieden ze een hoge werkzekerheid. Verder werken logistieke professionals vaak in een internationale omgeving met veel afwisseling. “De generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt, hecht veel belang aan een gezonde work-life balance, zonder aan carrièremogelijkheden te moeten inboeten”, weet Dries Serré, team leader Purchasing & Logistics bij Hays. “Ze kiezen voor werkgevers die qua cultuur en waarden bij hun eigen karakter en overtuigingen passen. Bovendien leren ze graag bij. Bedrijven moeten rekening houden met de wensen van die nieuwe generatie werknemers en kandidaten emotioneel raken om ze binnen te halen en te houden. De sector heeft die millennials ook hard nodig, want de vergrijzing is nu al sterk voelbaar. Logistiek moet zichzelf dus meer in de picture zetten.”

Een van de jobs van de toekomst is bijvoorbeeld logistiek programmeur-planner. “Automatische processen en autonome vervoersmiddelen bieden veel mogelijkheden voor snelle, efficiënte en milieuvriendelijke logistiek. Die processen moeten worden ingericht door slimme professionals met verstand van ICT, logistiek en planning. De logistieke programmeur-planner garandeert met creatieve oplossingen een vlotte verbinding tussen bijvoorbeeld warehouses, mobiliteitssystemen en klantsystemen”, vertelt Dries Serré.

Daarnaast is er steeds meer vraag naar supply chain data-analisten. Zij verzamelen en analyseren de steeds toenemende massa data en weten die vervolgens om te zetten in waardevolle stuurinformatie voor directies en management. Inzet van ‘predictive data’ – denken we maar aan weersvoorspellingen en consumentensentiment – wordt daarin steeds belangrijker, wat de analist in de toekomst een sterk voorspellende functie zal geven.

Recente nieuwsberichten

En ook overslag Antwerpse haven bereikt recordhoogte

De haven van Antwerpen sluit 2016 af met een overslagrecord van ruim 214 miljoen ton behandelde goederen. De overslag in containers haalt voor het eerst in de geschiedenis de kaap van 10 miljoen behandelde maritieme TEU’s. Ook vloeibare bulk laat jaar na jaar groeicijfers optekenen en is met een geschatte jaaroverslag van net geen 70 miljoen ton de tweede pijler waarop de trafiekgroei van Antwerpen gebaseerd is.

Imelda gaat samenwerken met Hospital Logistics

Imelda uit Bonheiden heeft beslist om zijn magazijnactiviteiten onder te brengen bij Hospital Logistics. Die beslissing komt er na een grondige analyse van de logistieke organisatie en processen binnen het ziekenhuis en het woonzorgcentrum (WZC) Den Olm.

Counterbalance AGV van Egemin bekroond in China

De FLV 3315/C Counterbalance AGV van Egemin Automation werd verkozen als een van meest innovatieve AGV-producten op de Chinese markt. Egemin is de enige buitenlandse fabrikant van automatisch geleide voertuigen die een plaats bemachtigd heeft op dit Chinese marktoverzicht.

Contargo Road Logistics trekt naar Hamburg

Voortaan biedt Contargo ook direct trucking aan via een nevenlocatie van Contargo Road Logistics in Hamburg. Hierdoor wordt de aanwezigheid in de noordelijke havens versterkt en de synergie van trucking tussen de westelijke en noordelijke havens beter benut.

Manter International vervangt ERP-software met Thinkwise

Manter International uit het Nederlandse Emmen is een fabrikant van weeg- en verpakkingsmachines voor verse aardappelen, groentes en fruitsoorten en levert wereldwijd aan meer dan vijftig landen. Bij de oprichting van Manter in 1995 ging de onderneming van start met een eigen maatwerk ERP-oplossing die door één persoon werd ontwikkeld en onderhouden.

Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen.

Qinetiq kiest Avanade voor MS Dynamics AX implementatie

Het Belgische ruimtevaartbedrijf QinetiQ Space ontwerpt en bouwt kleine satellieten, satellietonderdelen en wetenschappelijke instrumenten voor de ruimtevaart. Tot voor kort maakte het bedrijf nog gebruik van een eigen ontwikkelde software voor de ondersteuning van zijn bedrijfsprocessen.

MRP optimalisering en scheduler van Limis Planner tillen Berg Hortimotive naar hoger niveau

Berg Hortimotive heeft als doel bedrijven in de glastuinbouw wereldwijd te ontzorgen in het logistieke proces. Voor alle handelingen in de kas, tot en met het verzendklaar maken, levert het bedrijfsspecifieke oplossingen gaande van een buisrailwagen tot hightech oplossingen in de vorm van geautomatiseerde inductiesystemen.

Tosoh Europe haalt QlikView in huis voor heldere analyses

Tosoh Europe is een dochter van het Japanse Tosoh Corporation en is gespecialiseerd in machines en reagentia voor immuno-diagnostiek, de analyse van bloedstalen in laboratoria. In het verleden verliep de rapportage bij Tosoh Europe weinig efficiënt.

Mazda Motor Logistics Europe steekt van wal met intelligent asset management

Mazda Motor Logistics Europe is het Europese verdeelcentrum van Mazda voor wisselstukken. De reserveonderdelen arriveren vanuit Japan en worden vanuit het magazijn in Willebroek naar Mazdadealers in heel Europa verstuurd. Het bedrijf implementeerde een RFID-oplossing van PHI DATA voor de registratie en tracking van de kooien en bakken, zogenaamde ‘returnable assets’, waarin de wisselstukken worden vervoerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.